https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto chce wymieniać tablice informacyjne. To będzie kosztować. Ile? Miliony złotych

Marcin Banasik
Projekt tablic
Projekt tablic Fot. Towarzystwo Projektowe + Para Buch
Miejskie tablice informujące o nazwach ulic, osiedli czy obiektów kulturalnych różnią się m.in. szerokością, długością, rodzajem czcionek, kolorem tła. Władze miasta postanowiły to zmienić, System Informacji Miejskiej, potocznie nazywany SIM-em ma ujednolicić wszystkie tablice w Krakowie. Pierwsze mają się pojawić w rejonie domu handlowego Jubilat. Mieszkańcy zwracają jednak uwagę na to, że najstarsze tablice są jak zabytki i nie powinno się ich likwidować.

WIDEO: Krótki wywiad

Początek wymiany tablic jest planowany na drugi lub trzeci kwartał roku.

- Nośniki zamontowane w ramach pilotażu pozostaną, a same konsultacje społeczne dot. SIM mają trwać miesiąc – mówi Sebastian Kowal, z biura prasowego Zarządu Transportu Publicznego.

Obszar objęty pilotażem to dwa kwartały zabudowy przy skrzyżowaniu ulicy Zwierzynieckiej i alei Krasińskiego wraz z nośnikami na bulwarze Czerwieńskim.

- Ostateczny zasięg zostanie ustalony w ramach zespołu zadaniowego ds. SIM. Głównym celem pilotażu jest sprawdzenie jak niemal wszystkie nośniki SIM prezentują się w przestrzeni – dodaje Sebastian Kowal.

Nie wiadomo jeszcze ile miasto planuje wydać pieniędzy na wymianę tablic w całym Krakowie. - Takie ostrożne założenie to 300 tys. zł netto na obszar Jubilatu – mówi Sebastian Kowal.

Oznacza to, że na cały Kraków z kieszeni podatników na nowe oznakowanie m.in. ulic, osiedli, zabytków zostaną przeznaczone byłyby miliony złotych.

Nie wszystkim jednak podoba się pomysł miasta na ujednolicenie tablic informacyjnych. Antoni Łapajerski, miłośnik architektury Nowej Huty, zgadza się z tym, ze różnorodność tablic wprowadza niepotrzebne zamieszanie i nie jest estetyczna. - Na terenie Nowej Huty na jednym bloku potrafią wisieć stare, ładne tablice, a obok, tandetne, plastikowe – twierdzi miłośnik najmłodszej dzielnicy Krakowa.

Łapajerski uważa jednak, że tablice, które są dziś zabytkowe, jak te z centralnej części Nowej Huty powinny zostać zachowane.

- Prawdopodobnie pochodzą one z lat 50. i 60. - są więc świadkami powstawania tej części miasta. Są emaliowane w kolorze biało granatowym, czyli zbliżonym do barw Krakowa. Większość z nich jest zachowana w dobrym stanie. Być może zamiast wymieniać wystarczyłoby je odświeżyć – mówi Antoni Łapajerski.

Osiedle Bieńczyce Nowe, 22.04.1966

Rozpoznajesz swoje osiedle? Tak wyglądał Kraków z wielkiej p...

Przedstawiciel Zarządu Transportu Publicznego twierdzi, że po przeprowadzeniu pilotażu na w rejonie Jubilatu mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi. - Na przykład w kwestii kolorystyki czy rozmiaru czcionki. W tej sprawie będzie można dzwonić do urzędu miasta lub przesyłać maile – mówi Sebastian Kowal.

Dodaje, ze w kwestii zabytkowych tablic decyzja jeszcze nie zapadła.
- Być może część z nich zostanie zachowana m.in. dlatego, że ściągając je można uszkodzić zabytkową elewację. Po drugie oryginalne tablice sprzed lat pokazują jak miasto się zmieniało – tłumaczy Sebastian Kowal.
Pracownicy ZTP aktualnie są w trakcie spisywania wszystkich tablic w całym mieście. Po inwentaryzacji okaże się ile tablic jest w całym mieście i jaki będzie koszt ich wymiany.

Projektem tablic miasto pochwaliło się w listopadzie 2017 r. Zrealizował go warszawski zespół projektowy Towarzystwo Projektowe + Para Buch. Miał on kosztować ok. 190 tys. zł. Miasto zapewnia, że budowa Systemu Informacji Miejskiej wpływa pozytywnie na wizerunek miasta, zaś wdrożony system wpływa na bezpieczeństwo poruszania się zarówno pieszych jak i kierowców, a także pozwala dodatkowo wyeksponować i promować wybrane obszary, obiekty czy wydarzenia w przestrzeni miejskiej.

Poza informacją stricte wizualną docelowo SIM będzie rozbudowany o szeroko pojętą informację elektroniczną oraz elementy informacji dla osób niedowidzących, a nawet niewidomych.

Trwa głosowanie...

Czy wymiana tablic informacyjnych w Krakowie jest potrzebna?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

.
16 stycznia, 19:02, dr:

Po kiego [wulgaryzm]a ta wymiana?

16 stycznia, 21:35, .:

Czyjś śfagier robi takie i nie ma zbytu

Raczej

G
Gość

Wygląda na to, że po raz kolejny nie można zmienić nazwy przystanku rondo grunwaldzkie lub dodać kolejnego bezsensy do Teatru słowackiego (przy dworcu głównym).Więc pan Jacuś wraz ze swoją świtą postawili na coś większego za większe pieniądze by dać zarobić ludziom bardzo potrzebującym (będącym na skraju bogatej biedy) i tym samym wymienić tablice w całym mieści żeby właściciel firmy (zapewne związanej z jakimś urzędnikiem) wygrywającej przetarg mógł kupić nowy model samochodu z 2020 roku i przy okazji synusiowi/córeczce postawić domek na ekskluzywnej działeczce. (Nie ma to jak dobra teoria spiskowa, z której się można pośmiać) Pan Bareja miał by co kręcić i robił by na tym zasłużoną kasę, a może i jakąś prestiżową nagrodę by dostał za ten folwark.

G
Gość

Przypominam, że kiedyś wszystkie tablice miały ten sam rozmiar i kolor. Wprowadzono zmiany bo miało być lepiej i ładniej. Myślę, że Kraków ma wiele pilniejszych spraw do załatwienia. Można przypuszczać, że KTOŚ nie ma zleceń, a chciałby zarobić. Krakus

k
ksiadz z Michalkowic.
16 stycznia, 14:00, Gość:

Mogliby nie przesadzać ze zmianą tablic. Tak samo wybór malowania autobusów miejskich nie jest idealny. Gdyby ode mnie zależało, tę niebieską część bym zrobił nieco jaśniejszą, mniej więcej taką, jakie są wiaty przystankowe (te, które sa niebieskie), gdyż barwy Krakowa są biało-niebieskie a nie biało-granatowe (na tych autobusach ta niebieska część jest ni to niebieska, ni to granatowa. Dać jaśniejszy (na autobusach) o jeden ton (taki, jakie są wiaty lub tło znaków drogowych nakazu lub informacyjnych).

16 stycznia, 21:28, Rudy z Budy:

W Krakowie powinno sie wprowadzic transport trolejbusowy jako ten ekologiczny i ekonomiczny. Opinie co do kolorow popieram bo rzeczywiscie aktualny kolor jest granatowy a nie niebieski....ale moze pomalowac wszystko na zolto....po papiesku?

16 stycznia, 21:33, trutty:

Jak smiesz bluznic...kolor zolty to swiety kolor, to kolor papieza i kiedy widzisz cos zoltego to powinienes przykleknac. Kiedy widze papieski tramwaj pomalowany na zolto przyjezdzajacy na przystanek to nigdy nie omieszkam przykleknac na jego widok. Kiedys nawet jechalem tym tramwajem i przez caly czas kleczalem za kabina motorniczego bo wyobrazalem sobie ze jedzie ze mna w tym tramwaju sam papiez...to bylo ekumeniczne przezycie ktorym zyje do dzisiejszego dnia. A [pza tym slyszalem ze kanary maja zakaz wstepu do tego tramwaju pomalowanego na zolto bo jest to swiety tramwaj.

Jestem ksiedzem wiec przykleknij czytajac ten post. Otoz swietym kolorem papieskim jest kolor bialy bo tak ubrany chodzi papiez. Nie zgadzam sie wiec ze stwierdzeniem ze kolor zolty jest swietym ale ze jest nim kolor bialy. Niektorzy heretycy twierdza ze kolor bialy nie jest kolorem (tak samo jak czarny) ale jest to nieprawda i wrecz grzech bo kolor bialy jest tym najswietszym i tylko na jego widok nalezy przykleknac.

t
trutty
16 stycznia, 14:00, Gość:

Mogliby nie przesadzać ze zmianą tablic. Tak samo wybór malowania autobusów miejskich nie jest idealny. Gdyby ode mnie zależało, tę niebieską część bym zrobił nieco jaśniejszą, mniej więcej taką, jakie są wiaty przystankowe (te, które sa niebieskie), gdyż barwy Krakowa są biało-niebieskie a nie biało-granatowe (na tych autobusach ta niebieska część jest ni to niebieska, ni to granatowa. Dać jaśniejszy (na autobusach) o jeden ton (taki, jakie są wiaty lub tło znaków drogowych nakazu lub informacyjnych).

16 stycznia, 21:28, Rudy z Budy:

W Krakowie powinno sie wprowadzic transport trolejbusowy jako ten ekologiczny i ekonomiczny. Opinie co do kolorow popieram bo rzeczywiscie aktualny kolor jest granatowy a nie niebieski....ale moze pomalowac wszystko na zolto....po papiesku?

Jak smiesz bluznic...kolor zolty to swiety kolor, to kolor papieza i kiedy widzisz cos zoltego to powinienes przykleknac. Kiedy widze papieski tramwaj pomalowany na zolto przyjezdzajacy na przystanek to nigdy nie omieszkam przykleknac na jego widok. Kiedys nawet jechalem tym tramwajem i przez caly czas kleczalem za kabina motorniczego bo wyobrazalem sobie ze jedzie ze mna w tym tramwaju sam papiez...to bylo ekumeniczne przezycie ktorym zyje do dzisiejszego dnia. A [pza tym slyszalem ze kanary maja zakaz wstepu do tego tramwaju pomalowanego na zolto bo jest to swiety tramwaj.

R
Rudy z Budy
16 stycznia, 14:00, Gość:

Mogliby nie przesadzać ze zmianą tablic. Tak samo wybór malowania autobusów miejskich nie jest idealny. Gdyby ode mnie zależało, tę niebieską część bym zrobił nieco jaśniejszą, mniej więcej taką, jakie są wiaty przystankowe (te, które sa niebieskie), gdyż barwy Krakowa są biało-niebieskie a nie biało-granatowe (na tych autobusach ta niebieska część jest ni to niebieska, ni to granatowa. Dać jaśniejszy (na autobusach) o jeden ton (taki, jakie są wiaty lub tło znaków drogowych nakazu lub informacyjnych).

W Krakowie powinno sie wprowadzic transport trolejbusowy jako ten ekologiczny i ekonomiczny. Opinie co do kolorow popieram bo rzeczywiscie aktualny kolor jest granatowy a nie niebieski....ale moze pomalowac wszystko na zolto....po papiesku?

G
Gość

Witam lepiej niech Pan Majchrowsk... wezmie ludzia odda to co podwyzszyl w czynszach ostatnio ... hmmm o jakies 250 zl o tym nikt nie trabi ? a nie zmienia tablice za set tysiecy i przystanki ktore sa dobre zmiania ich kolor bo sie nie podobaja komu ? masakra co ostanioi wyrabiaja w tej radzie miasta masakra mam nadzieje ze ludzie tego nie zapomna ...

R
Rudy z Budy

no (po krakosku) ...jakis koles Machlojskiego potrzebuje czerwonego Mercedesa wiec wykombinowali jak tu zrobic przekret i wydac kilka milionow na cos zupelnie niepotrzebnego...i bedzie tak jak bylo od 20 lat....

beda nikomu niepotrzebne tabliczki...bedzie czerwona fura...a nie bedzie....?

G
Gość

Otake tablice chodzi?: "Witaj w Krakowie,mieście królów polskich. I deweloperów"

G
Gość

po co? głupota!!!

G
Gość

Mogliby nie przesadzać ze zmianą tablic. Tak samo wybór malowania autobusów miejskich nie jest idealny. Gdyby ode mnie zależało, tę niebieską część bym zrobił nieco jaśniejszą, mniej więcej taką, jakie są wiaty przystankowe (te, które sa niebieskie), gdyż barwy Krakowa są biało-niebieskie a nie biało-granatowe (na tych autobusach ta niebieska część jest ni to niebieska, ni to granatowa. Dać jaśniejszy (na autobusach) o jeden ton (taki, jakie są wiaty lub tło znaków drogowych nakazu lub informacyjnych).

A
Ala

Przecież kasta sędziowską nie pozwoli skrzywdzić tych co dają 20-30% od zysku tej imprezy i tych co te koperty biorą. Kaście też pewnie coś się sypie. I tak jak w Parku reduta , jeden śmietnik kosztował nas 3000 zł.

G
Gość

I znów durny franek chce się popisać swoją głupotą , narażając mieszkańców na wielomilionowe wydatki. Niech ZTP ureguluje światła dla autobusów , tramwai i samochodów, niech skontroluje nie czynne tablice na przystankach tramwajowych. Niech wreszcie Majchrowski odwoła tego durnia franka ze stanowiska dyrektora mnożącego niepotrzebne , bezcelowe i durne wydatki. Chce pajac pokazać , że coś robi, a tylko szkodzi ten pupilek Kuliga miastu i mieszkańcom.

.
16 stycznia, 19:02, dr:

Po kiego [wulgaryzm]a ta wymiana?

Czyjś śfagier robi takie i nie ma zbytu

G
Gość

trzeba dac kolesiom zarobić , ciekawe ile wynosi rebucha. to w krk norma

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska