https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto ogłosiło przetarg na studium dla metra

Piotr Tymczak
To ma być przełomowy moment dla budowy metra w Krakowie. Urząd miasta ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji, która odpowie w jaki sposób ma być rozwijana podziemna komunikacja w stolicy Małopolski. Dokument ma być gotowy do końca 2019 roku.

Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie da ostateczną odpowiedź, czy w naszym mieście potrzebne jest metro, czy też wystarczą na razie podziemne tunele, którymi pojadą tramwaje. Przypomnijmy, że prezydent Krakowa złożył też wniosek o dofinansowanie unijne dla podziemnej komunikacji po 2020 r.

Termin wykonania studium wyznaczono do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy z wykonawcą, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. Oferty można składać do 8 maja tego roku.

Przypomnijmy, że w referendum przeprowadzonym 25 maja 2014 r. ponad 55 proc. krakowian biorących udział w głosowaniu opowiedziało się za budową metra. Minęły cztery lata. To okres, w jakim można było już opracować studium wykonalności dla podziemnej kolejki i zacząć ją projektować. Na początku odpowiedzią na wyniki referendum było powołanie przez prezydenta zespołu ds. metra, w którego skład weszli przedstawiciele urzędu, krakowskich uczelni oraz niezależni eksperci.

Później miasto nie miało pieniędzy na studium dla metra za ok. 10 mln zł, nie było też na nie zewnętrznego dofinansowania. Urząd Miasta zlecił jedynie opracowanie studium rozwoju transportu w Krakowie. Firma z Poznania wykonała je inkasując 762 tys. zł i na początku 2016 r. zarekomendowała budowę linii metra z Nowej Huty do Bronowic. Taką samą trasę dla podziemnej kolejki proponował już wcześniej Stanisław Albricht, szef firmy Altrans, która dla potrzeb referendum przygotowała poglądową koncepcję metra.

Na początku 2016 r. rząd obiecywał, że da pieniądze na przygotowanie podziemnej komunikacji, ale później się z tego wycofał. Temat powrócił w zeszłym roku. Gmina Kraków przygotowała wniosek o dofinansowanie opracowania studium wykonalności bezkolizyjnego transportu szynowego w ramach programu „Łącząc Europę”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Wniosek najpierw uzyskał akceptację Ministerstwa Rozwoju, a później Komisji Europejskiej. W połowie października 2017 r. prezydent Krakowa podpisał umowę na dofinansowanie opracowania studium za 10 mln zł, z czego 50 proc. zagwarantuje miasto jako wkład własny, a druga część zostanie przekazana przez UE.

Z wyliczeń specjalistów wynika, że po ukończeniu studium, w 2020 r. potrzeba byłoby roku na pozyskanie decyzji środowiskowej, następnie dwa lata na projekty budowlane, rok na pozwolenie na budowę i ok. 2025 r. pojawiłaby się szansa budowy. Tunel pod centrum mógłby powstać w dwa lata, a więc do 2027 r.

Na metro potrzebne będą jednak miliardy złotych. Władze centralne doradziły, aby miasto złożyło wniosek o dofinansowanie unijne po 2020 r. Taki wniosek prezydent Krakowa podpisał i złożył w Ministerstwie Rozwoju. Budowę metra dodatkowo mógłby wesprzeć (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) wybrany przez miasto inwestor zewnętrzny i w takiej sytuacji gmina musiałoby na inwestycję zarezerwować w budżecie jedynie niewielkie kwoty.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Kultura Gazura

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
o czym piszesz
Studia wykonalności to podstawa przy dużych projektach za duże pieniądze. Owszem, kosztują często miliony, ale są robione po to, żeby nie "wtopić" miliardów więc są bardzo potrzebne.
J
JerzyP
Nasz jaśnie panujący prezio będzie startował w wyborach i nic więcej.
a
antyDP
...a może ty pokażesz co potrafisz??????!!!!......a nie pyszcz anonimowo w durnym portalu lokalnego brukowca....
F
Fg
Akurat brobowice sa najlepiej skominikowane z centrum, kilka nr tramwajow I jada co 5min, prosta trasa
z
zgoda
nawet wieżę Eiffle'a
ja mam dość stania autobusem w korkach z autami - bezsens i strata czasu.
jak zrobią tramwaj tam gdzie go w Krk nie ma, żeby ludzie mogli szybko się przemieszczać
to mogą sobie nawet sto lat to metro budować
(1 nitki z huty do bronowic za dziesięć lat nie zbudują, ale wielu kibicuje, choć pewnie prędzej umrą niż będą z tego korzystać do pracy, ich sprawa, tam mają już tramwaj i chcą lepiej)
B
Burmistrz Nowej Huty
z Bronowic wiadukt przez ul.Piastowska,Krolewska,Basztowa,Dworzec Glowny,Rondo Mogilskie,Pilotow,Bora Komorowskiego,DH Wanda,Rondo Kocmyrzowskie,Plac Centralny do Kombinatu STP
x
x
2019?!
MASAKRA.
Ten dokument powinien być gotowy za 6 miesięcy MAX!!! Co oni tam jajo znoszą?!
ś
św.NH
Już spadają na wypasione fotele ale jeszcze trochę cudów i szmalu zabiorą nam w Krakowie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska