Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy mają już dość stania w kolejkach po bilety. Co na to MPK? [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przed krakowskimi punktami sprzedaży biletów ustawiają się długie kolejki.
Przed krakowskimi punktami sprzedaży biletów ustawiają się długie kolejki. Aneta Żurek/ Konrad Kozłowski
Krakowianie coraz bardziej narzekają na to, że trzeba stać w długich kolejkach do punktów sprzedaży biletów MPK. Tak jest np. przy ul. Podwale, w rejonie Dworca Głównego czy na Krowodrzy Górce. W MPK wyjaśniają, że ograniczona liczba osób wpuszczanych do punktów i otwartych kas spowodowana jest obostrzeniami sanitarnymi związanymi z pandemią koronawirusa.

FLESZ - Od lutego luzowanie obostrzeń

Do punktów sprzedaży biletów MPK tworzą się długie kolejki

Jako mieszkanka Krakowa oczekuję, że MPK podejmie niezwłocznie odpowiednie działania - uruchomi wszystkie punkty sprzedaży biletów i wszystkie stanowiska w tych punktach oraz zdyscyplinuje pracujące w nich osoby - pracowników MPK - aby zajmowały się obsługą pasażerów, nie zaś pogaduszkami przez telefon i siedzeniem na zapleczu

- komentuje pani Magdalena, mieszkanka Krakowa.

25 stycznia chciała kupić w punkcie obsługi MPK większą ilość biletów jedno- i wieloprzejazdowych (na fakturę). - Po odstaniu pół godziny w kolejce dowiedziałam się, że od 1 lutego ceny biletów ulegają podwyższeniu, ale nowe bilety będą dopiero dostępne 1 lutego, zatem nie ma sensu kupować większej ilości starych biletów; wobec tego zrezygnowałam z zakupu biletów w tym dniu - relacjonuje pani Magdalena.

Ruch samochodowy na ul. Zakopiańskiej został przełożony z jezdni wschodniej na jezdnię zachodnią, położoną bliżej torowiska tramwajowego.

Kraków. Duże zmiany w ruchu na ulicy Zakopiańskiej związane ...

2 lutego ustawiła się tuż przed godz. 11 w kolejce do punktu sprzedaży biletów przy ul. Podwale. - Przede mną było około 20-25 osób. Po otwarciu punktu kolejka niewiele się posuwała, po pewnym czasie ktoś z przodu przekazał informację, że petentów obsługuje tylko jedno stanowisko - opowiada pani Magdalena. - Po około 40 minutach jedna pani zainterweniowała u obsługi, gdyż kolejka prawie się nie przesuwała. Uruchomiono cztery stanowiska i kolejka "ruszyła" , aby "utknąć" tuż po godzinie 12 - przez 20 minut nikt nie wyszedł ze środka, a my staliśmy na zimnie czekając. Byłam pierwsza przed drzwiami i było mi już mocno zimno, weszłam więc do środka, a za mną jeszcze dwie, też już zmarznięte, osoby. Okazało się, że w środku czynne są dwa stanowiska w drugiej części sali; w pierwszej części sali przy stanowisku z napisem "nieczynne" siedziała pani przy monitorze - o ile mogłam dostrzec.

Pani Magdalena dodaje, że zapytała, czy nie można uruchomić więcej stanowisk. - Pani potraktowała mnie jak powietrze, nie zaszczyciła spojrzeniem i nie odpowiedziała, tylko dalej śledziła coś na monitorze. Ponowiłam moje pytanie jeszcze dwukrotnie, ale bez rezultatu. W końcu zapytałam, czy pani mogłaby mi odpowiedzieć, na co pani wstała, zmierzyła mnie wzrokiem i oburzonym tonem powiedziała, że jeżeli do środka będzie wchodzić więcej osób niż wolno, to punkt w ogóle zostanie zamknięty i nie będziemy obsługiwani - po czym odeszła od stanowiska, aby tym razem rozmawiać przez komórkę - relacjonuje pani Magdalena. - W tym miejscu chciałabym zaznaczyć, że kiedy wreszcie, po ponad półtorej godzinie, nadeszła moja kolej i podeszłam do stanowiska, zostałam obsłużona w sposób uprzejmy i profesjonalny. Kiedy o godzinie 12.40 opuszczałam punkt, przed drzwiami czekała kolejka około 30-40 osób.

Pani Magdalena jest jednak zbulwersowana całą sytuacją: - Czułam się w całej tej sytuacji jak za komuny, gdy w latach osiemdziesiątych staliśmy godzinami, a nawet dniami, pod sklepem, aby kupić artykuły spożywcze, odzież, buty , meble itd.; wtedy też "panie sklepowe" robiły nam łaskę i decydowały, kogo chcą obsłużyć, a kogo nie.

W związku ze zdarzeniem pani Magdalena zadała kilka pytań:

  • - dlaczego nowe, droższe bilety, były dostępne dopiero od 1 lutego tj. dnia, w którym zaczęły obowiązywać, a nie przynajmniej na dwa tygodnie - tydzień wcześniej, aby można się było w nie zaopatrzyć bez problemu z wyprzedzeniem?
  • - dlaczego MPK, wiedząc, że w związku z podwyżką biletów i początkiem miesiąca, dużo więcej osób niż zazwyczaj będzie chciało zakupić bilety, nie zadbało o uruchomienie wszystkich punktów i wszystkich w nich stanowisk sprzedaży biletów?
  • - W Krakowie jest ogółem (według informacji na stronie MPK) osiem punktów, z czego czynnych jest tylko pięć; dlaczego nieczynny jest duży punkt w siedzibie MPK na Wawrzyńca?

MPK wyjaśnia

O wyjaśnienia poprosiliśmy MPK. - Pomimo pandemii SARS-CoV-2, która w wielu instytucjach spowodowała zamknięcie punktów obsługi klienta, MPK SA zdecydowało, że punkty sprzedaży biletów będą otwarte. Zdajemy sobie sprawę, że część osób wybiera tę bezpośrednią formą zakupu biletów. Pamiętajmy jednak, że ta bezpośrednia obsługa klientów musi być tam prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarnymi. To dlatego w poszczególnych punktach są ograniczenia co do liczby osób, które w danym miejscu mogą jednocześnie przebywać. W zależności od wielkości pomieszczenia jest to od 1 do 4 osób - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.

Bilety w Krakowie za przejazdy tramwajami i autobusami są na...

Wyjaśnia, że punkt sprzedaży biletów przy ul. św. Wawrzyńca 13 został zamknięty ze względów bezpieczeństwa i konieczności zminimalizowania możliwości zarażenia pracowników Głównej Dyspozytorni Ruchu, która znajduje się w tym samym budynku. - Nie ma obecnie możliwości uruchomienia dodatkowych punktów sprzedaży biletów - zaznacza Marek Gancarczyk.

Na kolejki i długie w nich czekanie narzekają też mieszkańcy, którzy kupują bilety w punkcie przy pętli tramwajowej na Krowodrzy Górce. - W kolejce można było się tam doliczyć około 35 osób. Jeden pan podjął chęć dowiedzenia się o co chodzi i czemu tak wolno. Była tylko jedna kasjerka, która powiedziała, że w pomieszczeniu może być tylko jedna osoba więc jest też czynna tylko jedna kasa. Jeden pan mówił, że ostatnio jakoś były dwie kasjerki i szło dużo szybciej - informuje jedna z mieszkanek.

Marek Gancarczyk wyjaśnia: - Ze względów bezpieczeństwa związanych z wymogami dotyczącymi sytuacji epidemiologicznej w tym punkcie może przebywać jedna osoba, stąd czynna jest tylko jedna kasa. Powierzchnia tego punktu jest mała i warunki sanitarne nie pozwalają, by mogło przebywać w nim więcej klientów.

W MPK przypominają, że bilety komunikacji miejskiej można kupić w ponad 160 automatach KKM stojących na ulicach miasta oraz w automatach zamontowanych w każdym tramwaju i autobusie. Można to zrobić też wykorzystując aplikacje mobilne. - Do tej formy zakupu cały czas zachęcamy pasażerów, szczególnie teraz podczas pandemii SARS-CoV-2. Staramy się również wprowadzać udogodnienia dla osób wybierających zakup biletu w automacie – kilka tygodni temu została w nich wprowadzona kolejna forma płatności – BLIK - podkreśla Marek Gancarczyk.

Stare bilety MPK będzie można wymienić do 31 lipca 2021 r.

W związku z tym, że obecnie wiele osób przychodzi do punktów sprzedaży biletów, by oddać bilety z nieaktualną ceną w MPK przypominają także, iż nie trzeba tego robić już teraz. - Bilety będzie można wymienić za dopłatą na nowe przez najbliższe pół roku do 31 lipca 2021 roku. Przypominamy także, że wniosków o wydanie Karty Krakowskiej nie trzeba składać osobiście w punktach sprzedaży biletów. Można to zrobić nie wychodząc z domu przez internet na stronie www.kk.krakow.pl - informuje Marek Gancarczyk. - Osoby, które chcą otrzymać fakturę za zakupione bilety również nie muszą przychodzić do punktów, wystarczy, że zgłoszą taką potrzebę wysyłając maila na adres [email protected] - dodaje.

Punkty sprzedaży biletów w Krakowie:

  • ul. Podwale 3/5 czynny pn.–pt. w godz. 11-19;
  • os. Centrum D bl.7 - pn.–pt., 11-19;
  • ul. Krowoderskich Zuchów 8a - pn.–pt., 11-19;
  • pętla autobusowa MPK przy Dworcu Głównym Wschód - pn.–pt., 11-19;
  • ul. Powstańców Wielkopolskich 6 - pn.–pt., 9-17;
  • ul. św. Wawrzyńca 13 - zamknięty do odwołania;
  • Dworzec Autobusowy Czyżyny, ul. Medweckiego 15 - zamknięty do odwołania;
  • pętla autobusowa Mistrzejowice, os. Złotego Wieku 96 - zamknięty do odwołania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska