https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK ogłasza przetarg na zakup 50 autobusów elektrycznych

Arkadiusz Maciejowski
Po Krakowie kursowały już różne autobusy elektryczne
Po Krakowie kursowały już różne autobusy elektryczne Archiwum
Krakowski przewoźnik ogłosił przetarg, dzięki któremu do Krakowa ma zostać dostarczonych 50 nowych przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18 m. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. Będą wykorzystywane na czterech liniach 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

- Realizacja tego kontraktu rozpocznie się jak tylko MPK otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jeżeli opracowany przez MPK SA w Krakowie wniosek aplikacyjny uzyska na tyle wysoką ocenę, aby znaleźć się na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, to wszystkie autobusy zostaną dostarczone do Krakowa do końca 2020 roku - informują w krakowskim MPK.

I dodają, że zakup 50 bezemisyjnych autobusów sprawi, że po krakowskich ulicach będzie kursować w sumie 76 tego typu pojazdów. To oznacza, że już w przyszłym roku elektryczne autobusy mogą stanowić prawie 14 proc. całego taboru MPK.

W MPK przypominają, że wniosek o dofinasowanie zakupu 50 autobusów elektrycznych przewoźnik złożył 30 stycznia 2019 roku. Bierze on udział w naborze do konkursu nr POIiŚ.6.1/1/18, ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, w którym została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Stolica Małopolski to pierwsze miasto w Polsce, które wprowadziło całkowity zakaz palenia węglem i drewnem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Elektrobusy na tak ważne linie? To może być paraliż komunikacyjny, gdyż będzie dużo wypadnieć z kursów spowodowanych wyładowaniem akumulatorów. niech lepiej kupują Diesle, ew. hybrydy, ale niech Diesle będą ekologicznie eksploatowane, czyli z mniejsza ilością zatrzymań (trzeba budować przejścia podziemne i likwidować sygnalizacje dla byle zebry a tam, gdzie nie da się zlikwidować świateł - autobus sam powinien sobie generować zielone). Na dzisiejszym etapie postępu technologicznego autobus elektryczny to niewypał, zważywszy, ze same akumulatory ważą tyle, co kilkudziesięciu pasażerów (ołów jest bardzo ciężki). Wolę Diesle, ale ekologicznie eksploatowane, czyli autobus ma mieć wszędzie pierwszeństwo, żadnych czerwonych świateł i ma jechać jak najszybciej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska