- W ścisłym centrum Krakowa ciężkie maszyny kolejowe pracują pełną parą. Wysypują kruszywo, układają podkłady i szyny kolejowe, podbijają tory. Trwa kluczowy etap prac przed oddaniem do użytku zmodernizowanej linii średnicowej - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dodatkowe tory dla szybkiej kolei
Budowa mostów nad Wisłą i kładki Grzegórzki - Zabłocie prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały już dwa mosty, a teraz na ukończeniu jest trzecia przeprawa wraz z kładką pieszo-rowerową.
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
W ramach inwestycji powstały już także m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Przebudowywany jest także wiadukt nad ul. Grzegórzecką i powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.
Kraków. Prace przy stacji Grzegórzki trwają. Betonowe klatki...
Miasto przekazało na kładkę 70 mln zł
Koncepcja dobudowy do jednego z mostów nad Wisłą kładki pieszo–rowerowej pojawiła się już w trakcie inwestycji kolejowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono, że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Z zakresu inwestycji wyłączono jedynie prace dotyczące usunięcia kolizji wynikającej z przebiegu sieci energetycznej.
17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).
Stadion Wisły Kraków otrzyma "drugą skórę". Coraz bliżej zak...
W ramach inwestycji powstają ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstaje na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA