https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków: nowa siatka połączeń. Protest może sparaliżować komunikację

A. Maciejowski, M. Stuch
fot. Adam Wojnar
Nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej ma obowiązywać od najbliższej soboty. Krakowianie już teraz są zbulwersowani wizją likwidacji pięciu linii tramwajowych oraz terminami kursów zmienionych połączeń.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń. Pierwsze zgłoszenia! [AKCJA]

Z tego powodu dzień wcześniej szykują protest podczas otwarcia nowej pętli przy ul. Czerwone Maki pod hasłem "Komunikacja zbiorowa jest dla ludzi, nie ludzie dla komunikacji" (przeczytaj o akcji na Facebooku).

Inicjatorzy protestu chcą uzyskać szczegółowe wyjaśnienie "nierentowności" starej siatki połączeń i zasad przeprowadzania analizy przeludnienia tramwajów i autobusów. Mają zamiar powiedzieć, co myślą o wprowadzanych zmianach. - Chcemy rozmawiać z tymi, którzy nie chcieli nas wysłuchać - podkreślają.

Ludzie planują spotkać się przy pętli Czerwone Maki w piątek o godz. 11, czyli godzinę przed oficjalnym uruchomieniem nowych linii tramwajowych. Zachęcają wszystkich m.in. na Facebooku do przyłączenia się do ich akcji. - Oczekujemy konsultacji społecznych z radnymi dzielnic, Radą Miasta i przedstawicielami Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Naszym celem nie jest negowanie wszystkich zmian wprowadzonych przez ZIKiT. Będziemy bronić tych tras, których modyfikacja budzi społeczny sprzeciw - twierdzą niezadowoleni.

Nowe połączenia ułatwią dojazd na Ruczaj [ZDJĘCIA PĘTLI]

Po tym jak na stronach internetowych MPK i ZIKiT opublikowane zostały szczegółowe rozkłady jazdy z dokładnymi godzinami odjazdów linii z przystanków, wśród pasażerów po prostu zawrzało.

Największe emocje pojawiły się w związku z kursowaniem linii 50 z Krowodrzy Górki na Kurdwanów. Zgodnie z zapowiedziami urzędników z ZIKiT "pięćdziesiątka" ma od soboty kursować co pięć minut w godzinach szczytu i co dziesięć minut poza godzinami szczytu.

- Przykładowo zgodnie z nowym rozkładem linia 50 ma pojawić się na przystanku Dworzec Głównym Tunel o godzinie 16.57 i potem dopiero o 17.12, czyli z piętnastominutową przerwą - zauważa Kinga Piwowarczyk, mieszkanka Krowodrzy. W tym czasie na tym samym przystanku przez 15 minut nie będzie także tramwaju nr 5. A wszystko po tym, jak całkowicie zniknie stamtąd linia nr 51 . To tylko jeden z przykładów złych rozwiązań komunikacyjnych.

- To absurd, bo to jeden z najbardziej obleganych przez pasażerów przystanków. W ciągu piętnastominutowej luki w rozkładzie pojawi się tłum ludzi wychodzących z Galerii Krakowskiej lub przesiadających się z innych linii autobusowych lub pociągów PKP - zauważa Piwowarczyk. Dodatej, że do tej pory, gdy kursowały w tym miejscu trzy linie, był czasem problem z wejściem do tramwaju. Od przyszłego tygodnia będzie jeszcze gorzej. Jej zdaniem najbardziej irytujący jest fakt, że urzędnicy likwidując linię przekonują pasażerów do przesiadek argumentując to tym, że na kolejny pojazd będzie się czekać krótko.

- W rzeczywistości jak ktoś dojedzie do Dworca Głównego np. linią autobusową 182 tuż po godz. 17, to na przesiadkę do tramwaju będzie czekał 10 minut - skarży się Piwowarczyk. Urzędnicy z ZIKiT sprawiają wrażenie zaskoczonych takim rozkładem. - Sprawdzimy, jakie są możliwości zmniejszenia tej luki na dworcowym przystanku. Zbieramy uwagi na ten temat. Jeżeli można pewne rzeczy poprawić to tak zrobimy - mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

Ogromne kontrowersje wśród krakowian wywołała także m.in. planowana likwidacja pięciu linii tramwajowych oraz zmiany w kursowaniu dziesięciu innych linii.

- W wielu przypadkach zmiany są po prostu nielogiczne - twierdzi Ewa Socha-Musialik, mieszkanka Prądnika Białego. Bo jak inaczej rozumieć skrócenie kursów autobusu 154 do Kleparza? Autobus ten jeździ do Dworca Głównego. Dlaczego więc jego trasa zostanie skrócona o dwa najbardziej oblegane przez pasażerów przystanki? To kompletnie bez sensu - mówi kobieta. Z kolei radni dzielnicy XIII Podgórze uznali też za bezsensowną zmianę tramwaju nr 8, który kursuje na trasie Borek Fałęcki- Bronowice. Od soboty pojedzie do Cichego Kącika. Radnym pomysł się nie podoba, chcą, by dalej była zachowana trasa do Borku.
- Podjęliśmy już uchwałę, by tramwaj jeździł po starej trasie - nie kryje Tomasz Kołomyjski, radny.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń. Pierwsze zgłoszenia! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 58

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jaq
był zdik z jego Jaśnie Panującym Upadłym,teraz ZIKIT z Bóg wie iloma dyrektorami bez kompetencji,będzie następne Cudowne dziecko nepotycznych rajców krakowskich,a kompetencji w tym tyle...pozdrawiam i polecam ROWER
M
Marek
Witam,

Podoba mi się zmiana linii 18 na 8, bo dzięki temu z Cichego Kącika można w końcu dotrzeć bliżej na Kazimierz – jeszcze lepiej jakby ta trasa szła Starowiślną, natomiast jestem oburzony likwidacja linii 15 z Cichego Kącika.
Mieszka z tej strony dużo starszych osób i teraz chcąc jechać na dworzec lub do galerii musimy się przesiadać na inny tramwaj.
Uważam, że to porażka i żądam przywrócenia linii.

Na pewno będziemy o nią walczyć, bo jedna linia z Cichego Kącika to za mało.

Uważam, że miast zdecydowanie w ogóle powinno przedłużyć tą linie w stronę ulicy Hamernia, żeby w przyszłości skomunikować zachodnią część Krakowa.

Proszę o wyjaśnienie dlaczego została tylko jedna linia tramwajowa z Cichego Kącika.
W
Witold
Wprowadzono linie 429 jako polaczenie akademikow PK z uczelnia na ul. Warszawskiej przy okazji likwidujac miejsca parkingowe na os. Akademickim. Dlaczego nie poporowadzono 429 dalej do Wydzialu Mechanicznego PK. Nie byloby problemu z parkowaniem, a korzysci: - polaczenie akademikow z Wydzialem Mechanicznym, - bezposrednie polaczenie Wydzialu Mechanicznego z siedziba uczelni przy ul Warszawskiej, - zachowanie miejsc parkingowych dla osob mieszkajacych w osiedlu akademickim oraz studentow posiadajacych pojazdy samochodowe.
S
Sobota
Mordują w soboty.
:)
moim zdanie powinni zmienić numery tramwajów na dwu cyfrowe, tak by określały każda z cyfr oznaczała konkretną pętle. Wtedy by każdy wiedział, że jeśli w numerze jest cyfra 3 to ten tramaj jeździ w kierunku np. bieżanowa, jak 4 w kierunku kurdwanów itp......
m
mieszkanka Cichego Kącika
Popieram ZIKIT do likwidacji.Najwyższy czas.
U
Ungoliant
Obudzą się z ręką w nocniku, jak im wpływy z biletów spadną o połowę. Podejrzewam, że ich jedyną reakcją wtedy, będzie kolejna podwyżka cen.

Nie można by było skierować przeciwko ZIKiT-owi pozwu zbiorowego za rażącą niegospodarność środkami publicznymi i działanie na szkodę społeczną?
D
DER
j.w.
R
Radny
Zbulwersował mnie fakt, że ZIKiT przygotowując małą remarszrutyzację olał niestety uchwałę Rady Dzielnicy III z 9 października dotyczącą uruchomienia przystanku linii 572 na terenie Dzielnicy III. Rada
Dzielnicy III zawnioskowała w niej o wprowadzenie przystanku "Olsza II" przy ul. Lublańskiej na trasie linii autobusowej 572.
W uzasadnieniu uchwały Rada Dzielnicy III wskazała na fakt, iż po mimo tego, że trasa linii autobusowej 572 przebiega przez Dzielnicę III, IV, VI, XIV, XVI i XVIII, to autobusy tej linii w ogóle nie zatrzymują
się na terenie Dzielnicy III, podczas gdy w przypadku pozostałych Dzielnic zatrzymują się na minimum jednym przystanku (w Dzielnicy IV na 3 przystankach - Rondo Ofiar Katynia, Opolska Kładka, Imbramowska; w Dzielnicy VI na 4 przystankach - Bronowice Małe x2, Bronowice Wiadukt, Rondo Ofiar Katynia; w Dzielnicy XIV na 1 przystanku - Wiślicka; w Dzielnicy XVI na 2 przystankach - Rondo Kocmyrzowskie, DH Wanda; w Dzielnicy XVIII na 4 przystankach - Kombinat, Struga, Al. Róż, Rondo Kocmyrzowskie). W uzasadnieniu uchwały wskazany został fakt, iż rejon os. Olsza II w sąsiedztwie ronda Polsad stanowi bardzo ważny punkt przesiadkowy dla mieszkańców Krakowa i ościennych gmin
korzystających z komunikacji miejskiej, gdyż pasażerowie mają tu możliwość przesiadki na znajdujących się w bardzo bliskim sąsiedztwie przystankach "Olsza II" przy ul. Lublańskiej i "Miechowity" w rejonie
skrzyżowania ul. Młyńskiej/Miechowity na 12 linii autobusowych, a z możliwości tej korzysta bardzo wiele osób podróżujących komunikacją miejską w kierunku szpitala Rydygiera, Złocienia, Mistrzejowic, ronda
Grunwaldzkiego, Dworca Czyżyny, Dworca Głównego, Krakowskiej Akademii, alei Przyjaźni, Olszanicy, Cichego Kącika, os. Piastów, os. Na Stoku, os. Kurdwanów, Prądnika Czerwonego, Bronowic Małych, Struga, Kombinatu, Nowego Kleparza i Azorów. Rada Dzielnicy III w uzasadnieniu Rada Dzielnicy III zawarła stwierdzenie, że wprowadzenie przystanku "Olsza II" dla linii autobusowej nr 572 nie wydłuży jej trasy, wydłuży czas przejazdu na całej trasie zaledwie o około 1 minutę, ale za to zwiększy konkurencyjność tej linii autobusowej oraz możliwości przesiadki dla pasażerów, zachęci mieszkańców Krakowa i ościennych gmin do korzystania z komunikacji miejskiej oraz umożliwi im szybszy dojazd w kierunku Bronowic i Nowej Huty.
Czytając informację na temat zmian w ramach małej remarszrutyzacji muszę z przykrością stwierdzić, że wniosek Rady Dzielnicy III w powyższej sprawie został zupełnie olany przez ZIKiT. Mimo to w ramach
małej remarszrutyzacji zostaną uruchomione dodatkowe przystanki na trasie linii 572 na terenie Dzielnicy IV (2 nowe przystanki - Conrada, Mackiewicza) i XVI (1 nowy przystanek - os. Na Lotnisku). Efekt zmian
jest taki, że Dzielnica III będzie w dalszym ciągu jedyną dzielnicą na trasie linii 572, gdzie linia ta nie ma żadnego przystanku. Tymczasem ilość przystanków na terenie Dzielnicy IV wzrośnie z 3 do 5
przystanków, a na terenie Dzielnicy XVI z 2 do 3 przystanków.
b
bigi
chyba wynajęty cymbał z ziKITU.
M
M.
jeśli zabierają mi 3 spod korony to mam was gdzieś mili Państwo i korzystac z komunikacji nie zamierzam bo w takim ukladzie nie jest mi do niczego potrzebna-kładę lagę na 100 metrów długą :)
k
krakus
studenci sami daja opinie o sobie korzystajac z komunikacji miejskiej zwlaszcza z komunikacji nocnej,naturalnie nie oceniam wszystkich.Krakow jest przyjazny dla studentow ale tych normalnych chcacych kims byc po studiach a nie tych ktorzy tylko sa studentami albo dla rodzicow albo dla szpanu.Studia konczylen w latach 80-tych student byl jeszcze wtedy doceniany a teraz sami sobie psujecie w wiekszosci opinie
t
tramwajarz
a czy ty baranie placisz za karte mpk czy miastu za korzystanie z komunikacji??????
p
pracownik komunikacji
ale czy otwierajac nowa petle tramwajowa trzeba cala komunikacje stawiac do gory nogami podczas mojej pracy w mpk juz wiele nowych koncowek uruchomiono i nie wprowadzano takich idiotyzmow.SLUSZNY JEST PROTEST SPOLECZNY BO TRZEBA POLOZYC KRES TYM NIEDOUKA Z ZIKiT-U /w temacie organizowania komunikacji/
p
pracownik komunikacji mpk
jako pracownik mpk jestem zbulwersowany tymi zmianami,uwazam ze w zikicie pracuja ludzi ktorzy nie korzystaja na codzien z komunikacji zbiorowej i nie maja zielonego pojecia o organizowaniu tego newralgicznego nerwu miasta.Juz zmieniajac linie nocne pokazalijacy sa bezmyslni np.linie 608 pokierowali przez kleparz w aleje nie przestrzegajac przepisow ruchu.Jak wyzej wspomnialem jestem mpkowcem i musze im tez pogratulowac tych utrudnien ktore nam zafundowali w mozliwosci dojazdu do pracy na zajezdnie /my was krakowianie wozimy do pracy lecz my mamy utrudniony dojazd/Jak ktos wspomnial chodzi tu nie o dobro pasazerow lecz o pieniadze ktore jakos dziwnie w zikicie znikaja na bezsensowne inwestycje.Pasazer za bilet placi a zikit ma problemy z zaplacenie za usluge przewoznikowi.Wniosek jest jeden likwidacja zikitu i przekazanie organizacji komunikacji sluzba ktore sie w tym specjalizuja od wielu lat.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska