https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe torowiska powstaną przy okazji S7

Dawid Serafin
Torowiska w okolicach Kombinatu wymagają remontu. Nie były naprawiane od kilkunastu lat
Torowiska w okolicach Kombinatu wymagają remontu. Nie były naprawiane od kilkunastu lat Fot. Joanna Urbaniec
W ramach budowy wschodniej obwodnicy Krakowa część zaniedbanych torów zostanie po latach odnowiona. Reszta zniszczonych linii będzie musiała poczekać. Urzędnicy zapowiadają remonty dopiero w 2019.

W drugiej połowie roku rozpocznie się remont zniszczonych i zaniedbanych torowisk w Nowej Hucie. Odnowione zostanie 2,5- kilometrowy odcinek w okolicach planowanej budowy węzła igołomskiego. Pasażerowie nie mają jednak co liczyć na szybką poprawę komfortu jazdy. Miejscy urzędnicy nie mają bowiem pieniędzy na modernizację innych ważnych torowisk w dzielnicy. Remont, który ma ruszyć, nie był przez nich planowany. Zostanie wykonany w ramach budowy wschodniej obwodnicy, części trasy S7. Za jej budowę odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace remontowe obejmą odcinek wzdłuż ul. Igołomskiej a następnie ul. Ujastek od łuków za przystankiem "Brama nr 4" aż do torów za przystankiem "Kopiec Wandy", włącznie z wjazdem na pętle tramwajową w Nowej Hucie. Jeśli chodzi o ulicę Ptaszyckiego to remontowany będzie odcinek od węzła rozjazdowego za wiaduktem przy ul. Ujastek aż do mostu na rzece Dłubni. Koszt prac to 4,5 mln zł.

- Razem będzie to prawie ponad dwa i pół kilometra torów oraz węzeł rozjazdowy - mówi Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Rail, firmy mającej dokonać wymiany torowiska.

- Prace rozpoczną się równolegle do prac drogowych związanych z budową odcinka S7, wschodniej obwodnicy - dodaje prezes. Remont ma potrwać 8 miesięcy.

Na tym jednak dobre wiadomości się kończą. Urzędnicy, którzy od kilkunastu miesięcy wiedzieli o planowanym rozpoczęciu budowy wschodniej obwodnicy, niewiele zrobili, by znaleźć pieniądze na naprawy innych torowisk w Nowej Hucie. Taki zabieg pozwoliłby na ich kompleksową modernizację. To z kolei przełożyłoby się na polepszenie komfortu jazdy. Teraz w wielu miejscach tramwaje muszą zwalniać, przez co podróż się wydłuża. Dodatkowo w niektórych obszarach Nowej Huty, takich jak Pleszów, torowiska są w tak fatalnym stanie , że nie mogą po nich jeździć nowoczesne tramwaje niskopodłogowe.

- Obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania środków unijnych - wyjaśnia Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - W sumie chcemy pozyskać 100 mln zł remonty - dodaje.
Za tę sumę ma zostać wyremontowanych 12 odcinków torów (15,5 km). Najdłuższy z nich liczy ponad 4 kilometry. Chodzi o odcinek od placu Centralnego do Kombinatu.

Prace na tym odcinku rozpoczną się w 2019 roku. Na razie nie wiadomo też, ile może kosztować przebudowa tego odcinka.
- Wszystko zależy od tego, jak duży będzie zakres prac i czy będziemy tylko wymieniać szyny czy być może remontować także pas drogowy - przyznaje Michał Pyclik. Szacuje się jednak, że koszt remontu może wynieść 20 mln złotych. Ostateczny koszt poznamy jednak dopiero w momencie, kiedy będzie gotowa dokumentacja. Tej na razie brak.

- Nie rozumiem, dlaczego nie udało się połączyć ze sobą tych dwóch inwestycji. Czy nie lepiej było zrobić wszystko kompleksowo? - zastanawia się Józef Pilch, radny PiS z Nowej Huty. - To nie jest tak, że my czegoś nie dopatrzyliśmy. Po prostu w tym roku będziemy remontować torowiska w centrum - odpowiada Pyclik.Chodzi o ulice Podwale, Straszewskiego oraz Dunajewskiego.

*** Wschodnia obwodnica
Trwają już prace przy budowie wschodniej obwodnicy Krakowa od węzła Rybitwy do węzła Igołomska. Obecnie prowadzone są roboty przy przebudowie sieci gazowej i energetycznej. Zostało wykonane także palowanie związane z budową nowego mostu nad Wisłą. W sumie wbito 835 pali pod jego przyczółki i filary. Na nich budowane będą fundamenty mostu. Wzmacniane jest też podłoże pod nasypy w rejonie węzła Rybitwy oraz na całym przebiegu przyszłej drogi. Kraków na razie czeka na rozpoczęcie budowy drugiego odcinka S7 od węzła Igołomska do granicy z województwem świętokrzyskim.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
ak
Orientuje się ktoś w sprawie drogi na osiedlu Piastów, planowanym wyburzeniu działek i placu zabaw? Do kogo zwrócić się z prośbą o informacje?
s
slawek
dlatego jest tak zle bo jest tak dobrze. schowaj sie i nie rób sobie wstydu. przejedz sie chlopie 2 przystanki tym torowiskiem to zmienisz zdanie. uwaga! trzymaj mocno rekoma kapelusz gdyz tak rzuca w te i we wte ze po kilku metrach podrozy tym "zadbanym torowiskiem" kapelusz zerwie Ci z glowy. wiedza to wszyscy mieszkancy zdani na to torowisko: dzielnice czyzyny, bienczyce, wzgorza, mistrzejowice. pozdrawiam
p
pasażer
Torowisko tramwajowe w ul. Bieńczyckiej było budowane w latach siedemdziesiątych, do tej pory najbardziej uszkodzone odcinki były remontowane. w tej chwili ma ponad 40 lat. Ta odpowiedź jest także odpowiedzią dla kraka.
m
mieszkaniec
Akcję informacyjną - wywieszki na bramach wspólnoty organizują sami mieszkańcy, a nie radny dzielnicy zarządzający wspólnotą m. in. budynku 51, której darmowe miejsca parkingowe będą zabrane. Koncepcja ukryta w audytach rowerowych, czy te fakty są w stanie ludzi obudzić!? Czy o taką demokrację i jawność nam chodzi?
s
szu
W Małym Płaszowie parking P+R został zaprojektowany po PÓŁNOCNEJ a nie zachodniej stronie pętli, NA JEDYNYM SKWERZE jaki pozostał na Os. Lipska. Koncepcja jest ukryta na stronach ZIKIT w AUDYTACH ROWEROWYCH! W związku z budową byłyby zlikwidowane kolejne bezpłatne miejsca parkingowe (część zlikwidowano budując pętle Mały Płaszów). Wjazd zaprojektowano spod budynku 51 przy ul. LIPSKIEJ BOCZNEJ, a nie z dwupasmówki Lipskiej jak podaje od ub. roku prasa. Obecnie w godz. szczytu jest korek do wyjazdu z Os. Lipska, a co byłoby gdybyśmy dopuścili do tej lokalizacji parkingu. Do 10.02.2015 ZIKIT przyjmuje uwagi.
k
kraqs
Autobus tez nie musi stac w korkach, jest tanszy, szybszy, mniej awaryjny, a takim bus pasem pojedzie i karetka i straz pozarna i policja.
P
Prądnik
Z wieczystej nikt do mistrzejowic nie jeździ - a jak musi jedna osoba to niech się przesiądzie na rondzie młyńskim
w
wojtek
najgorzej jest na bienczyckiej. tramwaj jedzie 5 / h po blocie, bo tory z lat 50tych rozlecialy sie 10 lat temu! moze tak p. Majchrowski wyjdzie z swojego nowego lexusa z funkcja masazu lydek kupionego za pieniadze mieszkancow i przejedzie sie te 2 przystanki tramwajem????!!!!
w
wojtek
najgorzej jest na bienczyckiej. tramwaj jedzie 5 / h po blocie, bo tory z lat 50tych rozlecialy sie 10 lat temu! moze tak Majchrowski wyjdzie z swojego nowego lexusa z funkcja masazu lydek kupionego za pieniadze mieszkancow i przejedzie sie te 2 przystanki tramwajem????!!!!
k
krak
torowisko miedzy rondem kocmyrzowskim a czyzynskim ma 60 lat tramwaj zwalnia do 10/h i kolebie jak lajba podczas sztormu. drewniane podklady sa zbutwiale a szyny sa powywijane w esy-floresy. to jest tragedia a jezdza tamtedy wszystkie tramwaje na mistrzejowice, piastow i wzgorza. czy i kiedy ktos pomysli o tym remoncie?????
k
krakus
Wieczysta Mistrzejowice to troche inny kierunek.
k
kk
tyle lat a jeszcze można jezdzic. Nie to co dzisiejsze remonty.
k
kk
obcinając kasę
k
kk
Zasyfiały Kazimierz i betonowane bez umiaru tereny?
K
KK
Syf brud dziadostwo- torowiska takie jak na Igołomskiej. Chyba kasa to do czarnrj dziury gdzieś wpływa.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska