Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowoczesna baza dla pociągów powstanie przy ul. Składowej. Miała być gotowa już dwa lata temu

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Do połowy 2021 roku w okolicy Dworca Towarowego w Krakowie, przy ul. Składowej, powstanie nowa baza dla pociągów, z której będą korzystać wojewódzcy przewoźnicy: Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne. Warto przypomnieć, że już w październiku 2016 r. ówczesny prezes Kolei Małopolskich, Ryszard Rębilas, zapowiadał, że w 2017 r. właśnie w tym miejscu powstanie nowoczesna baza techniczna do obsługi taboru tego przewoźnika, w tym m.in. myjnia.

WIDEO: Barometr Bartusia

Przetarg na budowę bazy dla pociągów właśnie został ogłoszony. - W stolicy regionu powstanie nowoczesna baza utrzymaniowa dla taboru kolejowego. Będzie ona służyć zarówno Kolejom Małopolskim, jak i Przewozom Regionalnym. Teraz pozostaje nam czekać na oferty inwestorów, którzy podejmą się tego ważnego dla województwa zadania - powiedział odpowiedzialny w regionie m.in. za rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej wicemarszałek Łukasz Smółka.

Zamówienie Kolei Małopolskich obejmuje zaprojektowanie i budowę zaplecza technicznego dla małopolskiego taboru. W sumie na terenie o powierzchni niemal 5,5 tys. m2 zostanie wybudowana dwukondygnacyjna hala napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową.

To właśnie w okolicy krakowskiego Dworca Towarowego regionalne pociągi będą miały zapewnioną kompleksową obsługę utrzymaniowo-serwisową. W tym miejscu będą wykonywane m.in. naprawy bieżące i te związane z awariami taboru, a także okresowym ich przeglądem. Tutaj także powstanie myjnia, która zapewni całoroczne mycie i czyszczenie wagonów.

Inwestycja zostanie sfinalizowana w czerwcu 2021 roku. Koszt to niemal 70 mln zł. Pieniądze pochodzą z dotacji unijnych, budżetu województwa oraz własnych funduszy Kolei Małopolskich.

Termin składania ofert w przetargu upływa 20 stycznia 2020 r. o godz. 10.

Jeszcze do niedawna Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne nie mogły dojść do porozumienia w sprawie inwestycji. Koleje Małopolskie, gdy ich prezesem był jeszcze Grzegorz Stawowy, nie mogły porozumieć się z PKP w kwestii dzierżawy terenu.

Kością niezgody był m.in. okres zaproponowanej dzierżawy. - PKP zapowiedziało i wyraziło zgodę na dzierżawę na okres 10 lat. Problem polega na tym, że budowa nie zamortyzuje się w tym czasie - mówił nam Grzegorz Stawowy.

Chodzi generalnie o to, że zdaniem prezesa Stawowego w tym okresie zainwestowane pieniądze nie zwróciłyby się i nie byłoby sensu budować całej infrastruktury zaledwie na 10 lat.

Ale to nie koniec problemów. Prezes twierdził, że wniosek o dzierżawę tego samego terenu, na którym Koleje Małopolskie chcą budować zaplecze, złożyły też... Przewozy Regionalne.

Teraz w końcu problemy udało się rozwiązać i wszystko wskazuje na to, że zaplecze techniczne dla pociągów powstanie.

Niedawno władze województwa zapowiedziały również inną ważną inwestycję. Na początku przyszłego roku ogłoszony ma zostać przetarg na dostawę kolejnych 9 nowych pociągów. To kluczowa inwestycja.

Obecnie Koleje Małopolskie posiadają tylko 22 pociągi. Wszystkie są eksploatowane. Spółka - jak przyznawał na naszych łamach prezes KMŁ Bogdan Kondratowicz - nie posiada więc „rezerw taborowych”, więc bez dodatkowych pociągów nie będzie mowy o uruchomieniu nowych kursów na nowych trasach - chociażby z Krakowa do Katowic (remont tej trasy ma zakończyć się za ok. 2 lata, a czas przejazdu koleją ma wynosić około godziny). Ostatnia umowa na zakup nowych pociągów została podpisana w październiku. Za dostawę czterech składów (tylu Elf 2) do 2021 roku bydgoska Pesa otrzymać ma ponad 109 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska