https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Plaga wykolejeń: motorniczowie nie chcą jeździć po zniszczonych torach

Piotr Tymczak
Torowiska w Krakowie w wielu miejscach są w katastrofalnym stanie. Z tego powodu dochodzi do wykolejeń tramwajów. Wielu motorniczych wręcz boi się wyjeżdżać na trasę.
Torowiska w Krakowie w wielu miejscach są w katastrofalnym stanie. Z tego powodu dochodzi do wykolejeń tramwajów. Wielu motorniczych wręcz boi się wyjeżdżać na trasę. Wojciech Matusik, Adam Wojnar
Od początku roku doszło w Krakowie do 22 wykolejeń tramwajów. Mieszkańcy mają dość awarii i związanych z nimi opóźnień w kursach, zastępczych tras i komunikacyjnego chaosu. Cierpliwość kończy się też motorniczym.

Już do 22 wykolejeń tramwajów doszło w tym roku w Krakowie. Motorniczowie nie mają wątpliwości, że będzie ich więcej, bowiem (ich zdaniem) większość torowisk jest w fatalnym stanie. Nie ukrywają tego również w magistracie, gdzie szacują, że na remonty potrzeba aż 300 mln zł.

Oto nietypowe sytuacje, które wydarzyły się na krakowskich torowiskach

Mieszkańcy mają już dość ciągłych awarii, powodujących opóźnienia w kursach tramwajów, a także zmian tras przejazdów. Wypadające z torów wagony często zagradzają też przejazd samochodom.

Narzekają zwłaszcza motorniczowie. Zwracają uwagę, że w związku z katastrofalnym stanem torowisk rośnie ich odpowiedzialność za pojazdy i przewożonych pasażerów. Apelują o układanie bardziej wytrzymałych szyn. W urzędzie wyjaśniają, że stosują najlepsze materiały, a szyny bardziej się zużywają, bo w Krakowie są ostre łuki, zaś kursów tramwajów jest coraz więcej.

Od początku roku doszło w Krakowie do 22 wykolejeń tramwajów. Mieszkańcy mają dość awarii i związanych z nimi opóźnień w kursach, zastępczych tras i komunikacyjnego chaosu. Cierpliwość kończy się też motorniczym, którzy zwracają uwagę, że stan torowisk w wielu punktach miasta jest katastrofalny. Coraz częściej obawiają się o wzięcie odpowiedzialności za kosztowne tramwaje i przewożonych w nich pasażerów.

Płonące szyny to w Krakowie nic dziwnego. Zapaliły się m.in. na ul. Królewskiej. Ogień pojawiał się też na torach na ul. Basztowej.

Trudne podróże komunikacją miejską w Krakowie. Czasami trzeb...

- Trzy czwarte torowisk w Krakowie nadaje się do remontu. Tzw. krzyżaki na skrzyżowaniach powinny być tak głębokie, jak na trasach kolejowych, aby można było po nich spokojnie przejeżdżać. A u nas są płytkie i się rozpadają - mówi jeden z motorniczych. Zaznacza, że wagon trzeba oddać do zajezdni w takim stanie, w jakim się nim wyjechało. - Dlatego jest ciągły nabór na motorniczych, bo ludzie nie wytrzymują presji, by brać odpowiedzialność za jazdę po takich torach. Ostatnio dzień po dniu były wykolejenia, choć wszyscy jeżdżą bardzo wolno, aby nie było ich winy - dodaje.

Tramwaje dzień po dniu wypadają z torów i blokują ruch

Tego, że krakowskie torowiska są w fatalnym stanie nie kryją w opiekującym się nimi Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu (za tramwaje odpowiada MPK). Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta na początku listopada ubiegłego roku dyrektor ZIKiT Andrzej Mikołajewski przyznał, że na modernizację zużytych torowisk potrzeba ok. 300 mln zł. - Pasowałoby to zrobić w ciągu trzech, czterech, góra pięciu lat - mówił dyr. Mikołajewski.

Jeden z motorniczych zaznacza: - Tory i zwrotnice są do wymiany w wielu miejscach, głównie w centrum.

Podaje przy tym przykłady: ul. Starowiślna, Kalwaryjska, trasa do Borku Fałęckiego, od placu Inwalidów do Bronowic, rondo Mogilskie, skrzyżowanie ul. Dietla i Stradomskiej, ul. Krakowska, skrzyżowanie pod Pocztą Główną, skrzyżowanie ul. Dietla i Starowiślnej.

W związku ze złym stanem torowisk dyrektor ZIKiT wprowadził niedawno dodatkowe ograniczenie prędkości do 10 km/h w celu zminimalizowania ryzyka wykolejeń na węzłach.

- Na krzyżownicach już obowiązywało ograniczenie do 10 km/h. Teraz wydłużono je o kilka metrów, aby na łukach jeździć trochę wolniej - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT.

To nie wszędzie jednak pomoże. Tramwaj, który wykoleił się na skrzyżowaniu ul. św. Gertrudy i Dominikańskiej jechał z prędkością 5,5 km/ha.

W ZIKiT zapewniają też, że przy remontach wykorzystywane są najtwardsze szyny, jakie można zastosować (jednak nie nazbyt twarde, aby nie niszczyły się koła tramwajów) i materiały najwyższej jakości.

Potrzeba więcej pieniędzy na przebudowy i remonty

W ZIKiT zaznaczają, że mają przygotowany program wymiany torowisk. Prace mają objąć m.in. ul. Krakowską, ul. Starowiślną, Królewską, Zwierzyniecką i Kościuszki.

W najbliższym czasie ZIKiT ogłosi przetarg na przebudowę ul. Krakowskiej. Prace mają się rozpocząć w tym roku, a zakończyć w przyszłym. Koncepcja przewiduje wymianę torowiska od ul. Rollego do ul. Dietla, przebudowę jezdni i chodników.

Miasto przygotowuje też przebudowę ulic wraz z torowiskami: Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej. Prace mają się rozpocząć w tym roku, a zakończyć w 2019 r.

Jednym z tematów dzisiejszej sesji Rady Miasta jest przesunięcie 25 mln zł na modernizację torowisk w ul. Krakowskiej i Królewskiej. Pieniądze mają pochodzić z nadwyżki na rachunku miasta, wynikającej z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. O tym, że na wspomniane dwie inwestycje są potrzebne dodatkowe pieniądze w ZIKiT przekonali się po opracowaniu projektów budowlanych i wyliczeniu kosztów inwestorskich. Obecna wycena przebudowy torowiska na ul. Królewskiej wynosi 87 mln zł, a na ul. Krakowskiej -59 mln zł.

W przyszłym roku ma zostać przebudowana ul. Starowiślna. ZIKiT planuje też przebudowę ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej w latach 2020-2021.

ZIKiT złożył też wniosek o to, aby gmina przeznaczyła o 5 mln zł więcej na bieżące utrzymanie torowisk (w 2017 r. było na to 12 mln zł), w tym głównie naprawy na rozjazdach.

Seria wykolejeń

8 marca

  • tramwaj nr 6 wypadł z torów na skrzyżowaniu ul. św. Gertrudy i Dominikańskiej. Wyłączone z ruchu zostało całe skrzyżowanie.

9 marca:

  • ul. św. Getrudy. Zablokowany był przejazd w obu kierunkach przez ul. św. Gertrudy i Stradomską.
  • ul. Dominikańska - plac Wszystkich Świętych - wstrzymany ruch.
  • ulice św. Gertrudy i Dominikańska - plac Wszystkich Świętych - wstrzymany ruch. Awaryjna naprawa torowiska.
  • Łagiewniki, wjazd w ul. Zakopiańską: wykolejenie tramwaju nr 22 - zablokowany ruch tramwajowy i samochodowy

Komentarze 77

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KSC83
A jaką jest prędkość autobusów w Krakowie w centrum bo niewiem
p
przez krowe
Jak myślicie czy i tym razem uda się umorzyć sprawę morderstwa Roberta Wójtowicza przez księdza Krzysztofa Litwę? Patrzę na parafian księdza Litwy którzy oddaliby w jego obronie życie, patrzę ile by stracili ci którzy księdza chronili tyle lat. I sądzę, że uda im się umorzyć.
O
Odbiurokratyzować
Powywalać zbędnych urzędników, zamknąć zbędne spółki i spółeczki, w których pracują znajomi królika prezydentów i będą pieniążki!!
S
Srantek
...to nie wsiadaj....zapierd.... na piechotę.......
A
Antek
Ponadto tramwaje są ochydne, stare, śmierdzące, zniszczone, drzwi się w wiedeńczykach nagminnie niedomykają.Motorniczy wychodzi i ręcznie domyka. Jak taki śmierdziel i gruchot podjeżdża na przystanek to aż nie chce się do niego wsiadać!
G
Gość
Cytuję Majchrowskiego z Rady Miasta podczas wystąpią na sesji nadzwyczajnej zwołanej przez mieszkańców.
A
Agata
MPK wraz ze swoimi pracownikami powinni zablokować skrzyżowania. Tak żeby całe miasto stanelo, inaczej nikt nie weźmie Waszych próśb o remonty poważnie!
Stan torowisk jest tragiczny, rdza, polewanie torów wodą żeby nie pękały trwa od lat. MPK kupuje nowe tramwaje a Zikit się chwali ze mamy nowoczesną komunikacja. Ciekawe gdzie będzie Zikit wraz z P. Frankiem kiedy dojdzie do wypadku ze skutkiem śmiertelnym? Znowu powiedzą że, tramwaj był prowadzony za szybko? Tramwaje na zakrętach są wyprzedzane przez ślimaki...
Motorniczy będzie ponosił odpowiedzialność! Dlatego odmówicie pracy w takich warunkach.
Pieniądze na remont torowisk pobierają w premiach, kolejni dyrektorzy ich zastępcy, kierownicy i ich zastępcy, kilkunastu pracowników w nowych spółkach. Bo rosnąca administracja małego miasta Kraków musi być spora, większa jest tylko w Warszawie.
z
zet
dość tych platformiano eseldowskich nierobów i cwaniaczków
f
fs
Gibała to skoczek i karierowicz.
H
Hela
PL od 2004 jest w EU i może korzystać ze środków unijnych na tych samych zasadach co inne państwa. Metro w Brescii powstało w 2013, w Sewilli w 2009, w Turynie w 2006... wtedy Kraków był już w EU...
j
jakała
.
j
janek
taka komunikacja miejska.
R
R.z.
A co łączy te miasta? Czy przypadkiem nie to, ze są na zachodzie Europy? Startowały trochę w innych warunkach niż Krakow! Tez porównanie...
Z
Zorientowany
Jak to nie maja pieniędzy na remonty torowisk. Już 8 milionów złotych doplacili do kontroli biletow w ostatnich dwóch latach.Oczywiscie prywatnej firmie Renoma z Sopotu .
Wcześniej kontrolę biletów wykonywało KRAKOWSKIE MPK i nic do kontroli nie doplacali a MPK nawet na tym zarabialo ok. 2 miliony rocznie.
Gdzie tu logika ?
.
S
Syrenka
Torowiska to jedna masakra . ale Tabor to druga lata. Autobusy kupuje się nowoczesne i najlepsze na 10 lat . a większość tramwajów to złomy i zakupywane są dodatkowe jakieś graty z Niemiec. Stare tramwaje otrzymuja niskopodłogowy człon i szumnie się mówi że są niskopodłogowe tramwaje w Krakowie . a to bzdura i statystyki. Bo to jest złom którym krakowianie nie chcą jeździć . Nowych tramwajów jak na lekarstwo . Mam nadzieję że po wyborach będzie trzęsienie ziemi w MPK
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska