Kraków. Polacy i Turcy wybudują linię tramwajową z ul. Meissnera do Mistrzejowic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał firmę, która ma wybudować linię szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Wybór padł na konsorcjum firm: PPP Solutions Polska (lider) oraz Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które złożyło ofertę opiewającą na kwotę 1 125 398 096,71 zł.

FLESZ - Etapy znoszenia obostrzeń

W połowie sierpnia br. ZDMK poznało propozycje cenowe trzech firm ubiegających się o kontrakt na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic (KST etap IV) – kwoty wahały się od ok. 1,1 mld zł do ok. 2,8 mld zł. Wybór padł na ofertę konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) na kwotę 1 125 398 096,71 zł.

Oferta konsorcjum PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu spełniła wszystkie wymogi i uznana została za najkorzystniejszą cenowo. Zaproponowana kwota ok. 1,1 mld zł obejmuje zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii do Mistrzejowic, pozyskanie niezbędnych pozwoleń (2022 r.), budowę (od 2022 r. do 2024 r.) oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat (od 2024 r. do 2044 r.). Po tym czasie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.

- Zgodnie ze złożoną ofertą nowa linia tramwajowa ma zostać oddana do eksploatacji w okresie 40 miesięcy od daty podpisania umowy. W przypadku braku odwołań podpisanie umowy będzie możliwe jeszcze tym roku – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Kraków. Samochody wracają na ulicę Krakowską. Kierowców czek...

Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii tramwajowej do eksploatacji, a zakończy się po 240 miesiącach. W planach ma również zgłoszenie projektu do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem dofinansowania.

Realizacja projektu ma poprawić dostępność komunikacyjną poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej oferty.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Na tym odcinku powstanie 10 par przystanków. Zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty.

W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy, ruch pieszych w tym miejscu będzie odbywał się pod ziemią. Takie rozwiązanie ma zdecydowanie poprawić ruch w tym miejscu. Dodatkowo w trakcie przebudowy skrzyżowania Mogilska, Lema, al. Jana Pawła II, Meissnera pojawią się niezbędne elementy infrastruktury tramwajowej pod planowaną w przyszłości linię wzdłuż ul. Lema.

Projekt dotyczący budowy nowej linii tramwajowej został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. - W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na inwestycje infrastrukturalne. Nasz projekt jest największym tego typu realizowanym w Europie w modelu PPP. Przeprowadzone przez doradców analizy pokazują, że jest to aktualnie najefektywniejsza forma realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych przez samorządy, szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej – dodaje dyrektor Marcin Hanczakowski.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Jestem przeciwny takim układom magistratu z firmami prywatnymi. Żadnych informacji , czy ta umowa ma dotyczyć tylko budowy i serwisu czy również pobierania opłat za przejazd na tym odcinku przez 20 lat. Ciekawe, czy zostaną ograniczone lub zmienione trasy autobusów komunikacji miejskiej, bo przecież firma musi zarobić na tej inwestycji z dużą nawiązką . Czy ceny biletów będą te same co w MPK, albo co gorsza to właściciel linii będzie dyktował ceny biletów dla całej komunikacji miejskiej. Tak jak mamy teraz ze Stalexportem na A$4 Kraków Katowice gdzie są ceny za przejazd są najwyższe w UE i obowiązywał zgodnie z umową zakaz budowy dróg alternatywnych do autostrady oraz remontów starych dróg. Umowa nie wiedzieć dlaczego została utajniona bo jest jak mówia, ludzie dotyczy prania brudnych pieniedzy zdeponowanych w Banku Watykańskim przez włoską mafię. Zauważcie , że autostrada ta została wybudowana jeszcze w czasach PRL. Aby płacić mniejsze podatki co roku na autostradzie przeprowadzane są remonty. A prezesem Stalexportu został minister skarbu Emil Wąsacz który w imieniu rządu konstruował i podpisywał umowę, a dziś . Miał iść siedzieć za rządów SLD za ten przekręt stulecia, ale kilka trupów uprzytomniło rządzącym , kto tak naprawdę trzyma lejce władzy w Polsce.

Jestem starej daty, wiec dla mnie umowa jest wiarygodna gdy jest podpisana z konkretnym wykonawcą dysponującym sprzętem , ludźmi i doświadczeniem a nie jakąś angielsko brzmiącą nazwą spółki która dla zmyłki ma w nazwie Polska i podawana jest jako lider porozumienia., w dodatku, spółki z ograniczoną odpowiadzialnością z Warszawy której właścicielem jest Turek. Kapitał zakładowy tej spółki wynosi 5 / słownie pięć/ tysięcy złotych. Jak dla mnie to firma krzak.

Co ciekawe, ponoć fundusze dla tej tureckiej firmy na tą inwestycję ma dać Unia Europejska, a gwarantem zwrotu ma być miasto Kraków.

Dziwne ,że zawiera się umowę z firmą, a raczej firemką, o której w internecie nic się nie można dowiedzieć, oprócz tego , że wynajmuje lokal w biurowcu KOLMEXU przy Grzybowskiej 80 w Warszawie.

Jak człowiek czyta jak wielka różnica jest w propozycjach cenowych ewentualnych wykonawców po zakończeniu przetargu, to lampka ostrzegawcza sama się zapala, że coś tu śmierdzi.

https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/finanse-i-inwestycje/3007202,Oszustwa-dotacyjne-nowa-moda-czy-nadgorliwosc-urzednikow.html

G
Gość
24 listopada, 18:17, Zbigniew Rusek:

Niech ta linia nigdy nie powstanie, gdyż jej budowa może być (jak twierdzą wtajemniczeni radni) zagładą dla komunikacji autobusowej na Pilotów i Młyńskiej oraz na Dobrego Pasterza!!!

A automobile płoszą konie.

Z
Zbigniew Rusek

Niech ta linia nigdy nie powstanie, gdyż jej budowa może być (jak twierdzą wtajemniczeni radni) zagładą dla komunikacji autobusowej na Pilotów i Młyńskiej oraz na Dobrego Pasterza!!!

Dodaj ogłoszenie