https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Protest przeciwko kładce Kazimierz-Ludwinów nasila się. Klony i nietoperze zagrożone?

Piotr Rąpalski
"Kontynuując walkę przeciwko budowie kładomostu z Kazimierza na Ludwinów, złożyliśmy z 700 podpisami, w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, uchwałę, która ma na celu zatrzymanie inwestycji „Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz-Ludwinów” - napisali do nas ludzie związani z komitetem obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej "Bulwar to My". Równocześnie zwracają uwagę na zagrożenie jakie inwestycja niesie dla drzew i nietoperzy, zdobyli opinie ekspertów w tych kwestiach.

List od organizatorów protestu:

"Kontynuując walkę przeciwko budowie kładomostu z Kazimierza na Ludwinów, złożyliśmy z 700 podpisami, w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, uchwałę, która ma na celu zatrzymanie inwestycji „Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz-Ludwinów”.

Planowana kładka byłaby ingerencją w panoramę miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, przesłaniając widok na dwa obiekty o niezwykłej wartości dla naszego dziedzictwa historycznego: Wawel i Skałkę - jakże ważne symbole nie tylko krakowskiej, ale też polskiej i chrześcijańskiej tożsamości, miejsca pochówku wielkich Polaków. Ten argument podnoszony był w negatywnej opinii Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz (uchylonej później) odmownej decyzji małopolskiej Konserwator Zabytków.

Budowa kładki, a de facto monstrualnej struktury, będącej obcym wtrętem w historyczną tkankę miasta, spowodowałyby nieodwracalną dewastację bezcennej zieleni, wyjątkowego charakteru miejsca, pozbawienie mieszkańców jednego z ostatnich miejsc wytchnienia w naszej dzielnicy i na krakowskim brzegu Wisły. Co więcej, to kosztowne przedsięwzięcie, które pochłonie ponad sto milionów złotych, w tym ogromną kwotę z pustej, jak słyszymy, kasy miasta, nie stanowi w żadnej mierze inwestycji priorytetowej w perspektywie życiowych potrzeb mieszkańców, czemu wielokrotnie dawali już wyraz, protestując przeciwko budowie kładki w tym miejscu i w tym kształcie.

Do powyższych zarzutów dołączamy opinie naukowców, którzy przestrzegają, a wręcz protestują razem z nami przeciwko niszczeniu drzew i naturalnych siedlisk m. in cennych gatunków nietoperzy (przesyłamy opinie: prof. Jerzego Szwagrzyka z UR, dr. inż Wojciecha Bobka z Katedry Krajobrazu PK i dr. hab. Tomasza Postawy z Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt Polskiej Akademii Nauk. Ich opinie są druzgocące.

Pamiętajmy, że budowa, a co za tym idzie, plac budowy obejmuje obszar od ul. Wietora do ul. Paulińskiej, ogromny obszar górnego bulwaru Inflanckiego. Tym samym wykluczając z użytkowania jedyny plac zabaw dla dzieci na Kazimierzu i jedyną siłownię na świeżym powietrzu oraz najkrótszą drogę dla osób odprowadzających dzieci do 4 przedszkoli, szkoły podstawowej, domu dziecka i zakładu opiekuńczego dla dzieci z niepełnosprawnościami. Budowę zaplanowano na 2 lata, ale jak wiadomo, żadna inwestycja w Krakowie nie skończyła się zgodnie z planem, czyli i tu można założyć 3 lata. To jest skandal!

W dodatku ta w zamierzeniu prestiżowa inwestycja, mająca przywabić turystów z Polski i zagranicy, w niesłychany sposób wyklucza przestrzennie ludzi starszych, słabszych, osoby z niepełnosprawnościami oraz te z wózkiem dziecięcym: żadna z tych grup nie będzie miała dostępu do największej atrakcji tej konstrukcji, czyli pasma o funkcji widokowej. A kładkę dziś wycenia się na 130 mln. złotych.

Nie można pozwolić na betonozę pod Wawelem, niszczenie przyrody i życia ostatnich mieszkańców Kazimierza, ani na wykluczanie słabszych To nie tak ma wyglądać miasto, o którym można by powiedzieć: "Tu chcę żyć. Kraków 2030".

Czy Polacy boją się Legionelli? - sonda

od 16 lat
Wideo

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
Kładka zostanie oddana do użytku mieszkańcom pod koniec 2025r. Inne lokalizacje muszą poczekać.
T
Tak dla kładki!
700 protestujących, z czego realnych dwie, może trzy kanapy. Szkoda słów.
B
Bardzo Ważny Urzędnik
26 września, 11:24, Mieszkaniec:

Podobno nie ma pieniędzy na komunikację miejską i bilety muszą znowu podrożeć ?? O co chodzi ? To w mieście jest kasa czy nie ?

No na kładkę to „się znajdzie” — a co do komunikacji… informujemy, że chodzenie piechotą korzystnie wpływa na stan zdrowia. :)

X
X
26 września, 11:08, xD:

Niech jeszcze zaczną lajwy na youtube robić aby im ludzie donejty po 3 zł wysyłali

Będzie wysyp kont na Patronite 😂😂😂

T
Taka prawda
Wzorem niejakiej „Anki Krakowianki” zapytałem „czat GPT” o tę kładkę. Oto przetłumaczona odpowiedź:

Mogę podać kilka ogólnych powodów, dla których kładka przez Wisłę do Ludwinowa w Krakowie może nie zostać uznana za niezbędną lub wykonalną:

1. Koszt: Budowa kładki może być znaczącą inwestycją wymagającą środków finansowych na projektowanie, budowę i konserwację. Jeżeli dostępne fundusze są ograniczone, władze lokalne mogą nadać priorytet innym projektom lub inicjatywom infrastrukturalnym, które uznają za pilniejsze lub korzystne dla społeczności.

2. Wykorzystanie i popyt: Budowę kładki zwykle uzasadnia się przewidywanym użytkowaniem i popytem. W przypadku braku znaczącego ruchu pieszego pomiędzy przedmiotowymi obszarami lub trasami alternatywnymi, budowa kładki dla pieszych może nie zostać uznana za niezbędną.

3. Istniejąca infrastruktura: Jeżeli istnieją już wystarczające alternatywy dla przeprawy przez rzekę, takie jak istniejące mosty lub możliwości transportu, takie jak promy lub transport publiczny, potrzeba dodatkowej kładki dla pieszych może zostać zmniejszona.

4. Wpływ na środowisko: Budowa kładki nad rzeką może mieć konsekwencje dla środowiska, w tym wpływ na ekosystem rzeki, siedliska dzikich zwierząt lub naturalny krajobraz. Czynniki te należy dokładnie rozważyć i ocenić przed rozpoczęciem takiego projektu.

5. Wykonalność techniczna: Budowa kładki wymaga starannego projektowania i uwzględnienia różnych czynników technicznych, w tym szerokości rzeki, głębokości, przepływu wody i innych warunków specyficznych dla danego miejsca. Jeżeli istnieją poważne wyzwania lub ograniczenia techniczne, może to mieć wpływ na wykonalność budowy kładki dla pieszych.

Tak więc nawet AI nie jest „hurraoptymistyczna” jeśli chodzi o ten pomysł.
M
Mieszkaniec
Podobno nie ma pieniędzy na komunikację miejską i bilety muszą znowu podrożeć ?? O co chodzi ? To w mieście jest kasa czy nie ?
K
Krakus
Na starej kładce Bernatce wystają druty od kilku lat i nie ma kto tego wyremontować a oni nową budują. Musi dojść do tragedii bo te druty wystają na wysokości oczu dzieci to wtedy któryś z urzędników znajdzie kilka tysięcy na remont tych drutów a nie 100 mln !!
x
xD
Niech jeszcze zaczną lajwy na youtube robić aby im ludzie donejty po 3 zł wysyłali
K
K
Znowu patoaktywiści prostestują dla samego protestowania, liczą, że zaistnieją przed wyborami. Budować i nie oglądać się na patolę.
T
Taka prawda
Ta kładka jest wyłącznie po to, aby „dać komuś zarobić” — to się wtedy podzieli. Widocznie urzędnikom potrzebna jest „świeża gotówka” po udanych wakacjach.
X
X
Instagram, Facebook, TikTok, X, YouTube wymagają nowych miejsc na sweet focie i shorty. Kładka nadaje się wyśmienicie. Włożone 120 baniek zwróci się z nawiązką miastu w postaci reklamy online. Protestujący chyba przespali biznesową rzeczywistość jaką mamy dookoła. Pobudka!
a
aa
Zamknąć wieżę mariacką i wiele innych obiektów, bo też wykluczają część społeczeństwa z użytkowania. I powołać jeszcze specjalistów od much i komarów. Paranoja.
E
Ehh
Te kładki to takie kopiuj z innych metropolii i wklej ,a przy okazji nabij kabze.Zrobcie jakiś innowacyjny projekt, żeby kładka sama w sobie stała sie DZIEŁEM,który połączy technikę z ekologią. Pod mostami gniazduja ptaki, nawet to można by im ułatwić.
A
Adam Laczek
Sinusoidą powinna być poprowadzona droga dla rowerów.
P
Pengos
Zagrożone są przede wszystkim finanse miasta (i tym samym mieszkańców) - serio nie ma ważniejszych inwestycji?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska