WIDEO: Krótki wywiad
- Inspektor prowadzący sprawę zwrócił się w listopadzie ubiegłego roku z pismem o ustawienie słupów zgodnych z zaakceptowanym projektem - przyznaje Monika Bogdanowska. Jej zdaniem słupy na ul. Krakowskiej i Stradomskiej powinny być podobne do tych wokół Plant, czy też tych na ul. Długiej, Lubicz i Kalwaryjskiej albo na ulicach Kazimierza.
W odpowiedzialnym za inwestycję Zarządzie Dróg Miasta Krakowa zapewniają jednak, że wszystko odbywa się zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. - Projekt, w tym wygląd słupów, został zaakceptowany w 2017 r. przez poprzedniego konserwatora zabytków - wyjaśnia Magdalena Wasiak z ZDMK.
Zaznacza, że obecnie nie ma więc mowy o wymianie słupów. Przyznaje, że w piśmie do ZDMK obecna konserwator zwróciła uwagę, że w Starym Mieście wcześniej ustawiano słupy oświetleniowe, ale wyglądają one inaczej niż te na ul. Krakowskiej i Stradomskiej. W ZDMK wyjaśniają jednak, że w tym przypadku nie tylko chodzi o słupy z oświetleniem, ale takie, które podtrzymują trakcję i dlatego musiały być solidniejsze.
Wcześniej sieci trakcyjne mocowano w centrum do murów kamienic. - Teraz właściciele tych budynków się na to nie zgadzają. Za zniszczenie murów trzeba byłoby płacić odszkodowania - przyznaje Magdalena Wasiak.
Przebudowa ulicy Krakowskiej rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku i miała się zakończyć pod koniec stycznia 2020 r. Prace się jednak opóźnią z powodu ważnych odkryć archeologicznych, m.in. prawdopodobnie muru obronnego osady – która była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, mostu Królewskiego z XIX wieku (odsłonięto go na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej). Obecnie ocenia się, że inwestycja może zostać zakończona w drugiej połowie tego roku. Więcej konkretów dotyczących harmonogramu będzie można jednak poznać po spotkaniu m.in. z wykonawcą robót, zaplanowanym na 13 stycznia.
Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?