Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spór o słupy trakcyjne na ulicy Krakowskiej. Konserwator ma zastrzeżenia do ich kształtu [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska uważa, że na przebudowywanych ul. Krakowskiej i Stradomskiej ustawiono słupy oświetleniowe, które mają także podtrzymywać sieć trakcyjną, o nieodpowiednim kształcie dla zabytkowego Starego Miasta. Urzędnicy odpowiadają, że na takie słupy mieli zgodę od poprzedniego konserwatora i nie zamierzają ich zmieniać. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak wyglądają słupy i na jakim etapie jest obecnie przebudowa ul. Krakowskiej, mostu Piłsudskiego i ul. Stradomskiej.

WIDEO: Krótki wywiad

- Inspektor prowadzący sprawę zwrócił się w listopadzie ubiegłego roku z pismem o ustawienie słupów zgodnych z zaakceptowanym projektem - przyznaje Monika Bogdanowska. Jej zdaniem słupy na ul. Krakowskiej i Stradomskiej powinny być podobne do tych wokół Plant, czy też tych na ul. Długiej, Lubicz i Kalwaryjskiej albo na ulicach Kazimierza.

W odpowiedzialnym za inwestycję Zarządzie Dróg Miasta Krakowa zapewniają jednak, że wszystko odbywa się zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. - Projekt, w tym wygląd słupów, został zaakceptowany w 2017 r. przez poprzedniego konserwatora zabytków - wyjaśnia Magdalena Wasiak z ZDMK.

Zaznacza, że obecnie nie ma więc mowy o wymianie słupów. Przyznaje, że w piśmie do ZDMK obecna konserwator zwróciła uwagę, że w Starym Mieście wcześniej ustawiano słupy oświetleniowe, ale wyglądają one inaczej niż te na ul. Krakowskiej i Stradomskiej. W ZDMK wyjaśniają jednak, że w tym przypadku nie tylko chodzi o słupy z oświetleniem, ale takie, które podtrzymują trakcję i dlatego musiały być solidniejsze.

Wcześniej sieci trakcyjne mocowano w centrum do murów kamienic. - Teraz właściciele tych budynków się na to nie zgadzają. Za zniszczenie murów trzeba byłoby płacić odszkodowania - przyznaje Magdalena Wasiak.

Przebudowa ulicy Krakowskiej rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku i miała się zakończyć pod koniec stycznia 2020 r. Prace się jednak opóźnią z powodu ważnych odkryć archeologicznych, m.in. prawdopodobnie muru obronnego osady – która była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, mostu Królewskiego z XIX wieku (odsłonięto go na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej). Obecnie ocenia się, że inwestycja może zostać zakończona w drugiej połowie tego roku. Więcej konkretów dotyczących harmonogramu będzie można jednak poznać po spotkaniu m.in. z wykonawcą robót, zaplanowanym na 13 stycznia.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska