WIDEO: Krótki wywiad
- Inspektor prowadzący sprawę zwrócił się w listopadzie ubiegłego roku z pismem o ustawienie słupów zgodnych z zaakceptowanym projektem - przyznaje Monika Bogdanowska. Jej zdaniem słupy na ul. Krakowskiej i Stradomskiej powinny być podobne do tych wokół Plant, czy też tych na ul. Długiej, Lubicz i Kalwaryjskiej albo na ulicach Kazimierza.
W odpowiedzialnym za inwestycję Zarządzie Dróg Miasta Krakowa zapewniają jednak, że wszystko odbywa się zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. - Projekt, w tym wygląd słupów, został zaakceptowany w 2017 r. przez poprzedniego konserwatora zabytków - wyjaśnia Magdalena Wasiak z ZDMK.
Zaznacza, że obecnie nie ma więc mowy o wymianie słupów. Przyznaje, że w piśmie do ZDMK obecna konserwator zwróciła uwagę, że w Starym Mieście wcześniej ustawiano słupy oświetleniowe, ale wyglądają one inaczej niż te na ul. Krakowskiej i Stradomskiej. W ZDMK wyjaśniają jednak, że w tym przypadku nie tylko chodzi o słupy z oświetleniem, ale takie, które podtrzymują trakcję i dlatego musiały być solidniejsze.
Wcześniej sieci trakcyjne mocowano w centrum do murów kamienic. - Teraz właściciele tych budynków się na to nie zgadzają. Za zniszczenie murów trzeba byłoby płacić odszkodowania - przyznaje Magdalena Wasiak.
Przebudowa ulicy Krakowskiej rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku i miała się zakończyć pod koniec stycznia 2020 r. Prace się jednak opóźnią z powodu ważnych odkryć archeologicznych, m.in. prawdopodobnie muru obronnego osady – która była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, mostu Królewskiego z XIX wieku (odsłonięto go na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej). Obecnie ocenia się, że inwestycja może zostać zakończona w drugiej połowie tego roku. Więcej konkretów dotyczących harmonogramu będzie można jednak poznać po spotkaniu m.in. z wykonawcą robót, zaplanowanym na 13 stycznia.
Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie.
