https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Strefa czystego transportu i nowe pomysły na transformację. Krakowscy radni z apelem do PE i polskiego rządu

Ewa Wacławowicz
Andrzej Banas
Możliwość uzyskania dofinansowania na zakup nowego pojazdu czy wymiana użytkowanego pojazdu na nowy, który będzie spełniać wymogi Stref Czystego Transportu. To niektóre z działań pomocowych, jakie przewidywałby Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu. O jego ustanowienie zaapelowali krakowscy radni.

Do apelu radnych dołączyła posłanka PiS Małgorzata Wasserman.

- Wszyscy wiemy, że kwestia wprowadzenia SCT na terenie Krakowa prędzej czy później stanie się koniecznością. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że ma to zarówno zwolenników jak i przeciwników. Wszystkie argumenty muszą być brane pod uwagę, ale od tematu nie uciekniemy. Trzeba rozpocząć rozmowy na temat tego, jak zabezpieczyć osoby, które utracą na wprowadzeni ustrefy czystego transportu - mówiła posłanka Małgorzata Wasserman.

Dofinansowanie do wymiany aut i autobusów

Radny klubu PiS Krzysztof Sułowski poinformował, że radni miejscy przygotowali nawet projekt rezolucji w tej sprawie, który jutro złożony zostanie pod obrady Rady Miasta Krakowa.

- Ta inicjatywa zrodziła się w reakcji na fakt uchwalenia SCT w Krakowie, ale też na fakt zobligowania przez Unię Europejską w tzw. kamieniach milowych KPO największych miast Polski do wprowadzenia SCT. Te regulacje dotyczące stref ingerują w strefę praw i wolności zagwarantowanych w Konstytucji m.in. w prawo własności prywatnej i wszystko na to wskazuje, że będą powodować znaczące konsekwencje społeczno-gospodarcze w tym m.in. koszty związane z koniecznością wymiany samochodów - mówił radny.

Mając na uwadze powyższe radni apelują w rezolucji o podjęcie wszelkich możliwych działań mających na celu utworzenie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu, który w swoich założeniach zawierałby m.in. działania pomocowe dla miast, gmin i społeczności lokalnych zobligowanych do wprowadzenia na swoim terenie stref czystego transportu.

- Uważamy, że działania pomocowe w tym zakresie powinny zawierać m.in. możliwość uzyskania dofinansowania, wymiany pojazdu na taki, który będzie spełniał wymogi SCT. Zasadne byłoby także dofinansowanie wymiany taboru autobusowego (komunikacji gminnej, miejskiej w miastach i gminach objętych SCT) - mówił radny Krzysztof Sułowski.

"Ustanowienie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu będzie stanowić doskonałe uzupełnienie funkcjonującego już Programu Sprawiedliwej Transformacji dotyczącego przemysłu wydobywczego górnictwa i obszarów z nim związanych" - czytamy w rezolucji.

Strefa czystego transportu w Krakowie

Przypomnijmy, że pod koniec czerwca Rada Miasta Krakowa zadecydowała o zmianie uchwały o strefie czystego transportu. Chodzi o opóźnienie wejścia jej w życie, aby dać czas na przygotowanie potrzebnych zmian. Pierwszy etap wdrożenia SCT miałby się rozpocząć 1 lipca 2025 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, 1 lipca 2024 r. Wcześniej planowano, że termin ten zostanie przesunięty na 2026 rok.

Zgodnie z wcześniejszą propozycją od 1 lipca 2024 r. w Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i do Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazdy musiały spełniać nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla.

Urzędnicy liczyli na to, że nowych przepisów nie trzeba będzie wprowadzać od 1 lipca 2024 r., bowiem 11 stycznia br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę RMK dotyczącą ustanowienia SCT. Później okazało się, że wyrok WSA jest nieprawomocny, z uwagi na złożoną skargę kasacyjną do NSA, która wstrzymuje wykonanie wyroku WSA. Oznaczało to, że do czasu rozstrzygnięcia w NSA uchwała o SCT była ważna, a jej wymagania miały obowiązywać od 1 lipca br.

W związku z tym urzędnicy z ZTP przygotowali projekt zakładający, że w obowiązującej uchwale zmieniona zostanie data wprowadzenia strefy z 1 lipca 2024 r. na 1 stycznia 2026 r. To miało pozwolić na przeprowadzenie szerokich konsultacji z mieszkańcami, ustalenie ostatecznych zasad i obszaru SCT (czy ma obowiązywać w całym mieście, czy w jego części). Ostatecznie zdecydowano o przesunięciu wprowadzenia strefy o rok.

NIK o aferze wizowej. Rosjanie dostawali polskie wizy mimo ograniczeń

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska