- Liczymy na to, że projekt przebudowy lewej części bulwarów będzie gotowy na początku przyszłego roku. Wtedy będzie można rozpocząć prace - mówi Łukasz Pawlik, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.
Obecnie ZZM jest na etapie realizacji projektu budowlanego, który obejmuje przebudowę lewego brzegu Wisły, od ujścia Rudawy do Wisły do okolic mostu Kotlarskiego (bulwary: Rodła, Czerwiński, Inflancki i Kurlandzki).
Jak mają wyglądać nowe bulwary w Krakowie?
Modernizacja bulwarów wiślanych to część projektu „Wisła Łączy”. Inwestycja ma polegać na poprawie funkcjonalności, bezpieczeństwa użytkowników oraz estetyki obecnego zagospodarowania brzegów Wisły poprzez przebudowę istniejących nawierzchni, rozdzielenie ruchu pieszego od rowerowego, stworzenie katalogu mebli miejskich dla całego obszaru bulwarów wiślanych. Projekt zakłada również zwiększenie ilości drzew, krzewów i bylin oraz zastosowanie naturalnych materiałów.
Na górnym bulwarze ma przybyć zieleni, pojawi się mała architektura, miejsca do wypoczynku i rekreacji.
Na etapie koncepcji w przypadku dolnego bulwaru zaproponowano, by podstawą było rozdzielenie trasy rowerowej od części przeznaczonej dla pieszych. Nowa organizacja ruchu miałaby wyglądać w ten sposób, że najbliżej rzeki znajdzie się część dla pieszych. Później wyznaczono pas zieleni z ławkami. Dalej powstałby pas dla rowerzystów i rolkarzy, a najbliżej murów oporowych nadal byłaby zieleń z przedeptaną ścieżką dla biegaczy.
Założenie jest takie, że przebudowa lewego nabrzeża będzie się odbywać etapami. Wszystko wskazuje na to, że prace mogłyby się rozpocząć w przyszłym roku na bulwarze Inflanckim od strony Kazimierza. Tam już trwają roboty związane z budową kładki pieszo-rowerowej Kazimierz-Ludwinów. Przy okazji można byłoby więc też przebudować tę część bulwarów.
Propozycja odstąpienia od nowego planu ochronnego dla Wisły
Projekt przebudowy lewego nabrzeża powstaje w oparciu o zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego „Bulwary Wisły”, uchwalonego przez Radę Miasta Krakowa w dniu 11 września 2013 r.
Na podstawie uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 17 lutego 2016 r. w urzędzie prowadzone są natomiast prace nad nowym planem „Bulwary Wisły II”. Jego celem jest ustalenie zasad zagospodarowania uszczegóławiających ochronę i prawidłowe kształtowanie dziedzictwa miejskiego w granicach Strefy Buforowej obszaru wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, w tym m.in. poprzez ochronę historycznego krajobrazu miejskiego Doliny Wisły wraz z bulwarami wiślanymi, ochronę sylwety Wzgórza Wawelskiego wraz z Zamkiem Królewskim oraz widoków na zespół klasztorny oo. Paulinów na Skałce, a także widoków i panoram na pozostałe zespoły i obiekty zabytkowe Starego Miasta, Kazimierza, Stradomia i Podgórza. Plan ma także chronić wartości przyrodnicze Doliny Wisły.
W ramach sporządzania planu „Bulwary Wisły II” dotychczas m.in. zebrano wnioski do projektu oraz zawiadomiono instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu. Przygotowano też koncepcję, projekt planu został zaopiniowany i uzgodniony przez właściwe organy, następnie został wyłożony do publicznego wglądu. W związku ze zmianami wynikającymi z uwzględnienia części uwag, do planu zostały wprowadzone korekty. Projekt planu został przekazany ponownie do opiniowania i uzgodnień ustawowych.
Prezydent Krakowa przygotował jednak obecnie projekt uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia planu „Bulwary Wisły II”.
W urzędzie przekonują, że jeżeli doszłoby do odstąpienia, zasadne będzie przystąpienie w przyszłości do sporządzenia planu miejscowego w granicach obejmujących prawy brzeg Wisły, uwzględniającego docelowe zagospodarowanie obszaru poprzez m.in. wskazanie niższego niż obecnie wskaźnika powierzchni biologicznie czynnej.
Dlaczego jest to istotne? Zarząd Zieleni Miejskiej odstąpił od prac projektowych dotyczących przebudowy prawego brzegu Wisły (od strony Podgórza i Dębnik, bulwary: Poleski, Wołyński i Podolski) z uwagi na wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej (na poziomie min. 90 proc.) ustalony w obowiązującym planie dla bulwarów dla terenów przeznaczonych pod zieleń urządzoną.
"Wskaźnik ten jest zbyt wysoki, aby wykonać projekt ciągów pieszych i rowerowych o normatywnych szerokościach, pozwalających w sposób bezpieczny i bezkolizyjny poruszać się po bulwarach zarówno pieszym, jak i rowerzystom i rolkarzom. Ponadto, zastany stopień utwardzenia terenu nie pozwala na wykonanie powyższych rozwiązań komunikacyjnych, przy zachowaniu obecnego bilansu powierzchni biologicznie czynnej" - wyjaśniają w magistracie.
Teraz propozycją odstąpienia od opracowywania planu "Bulwary Wisły II" mają się zająć miejscy radni.
Po co są strefy czystego transportu?
