https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa tramwajowa Cichy Kącik - Azory. Miasto znalazło dodatkowe pieniądze na projekt

Piotr Tymczak
ZIM
Miasto znalazło dodatkowy milion złotych na rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie koncepcji nowej linii tramwajowej z Cichego Kącika na Azory.

FLESZ - Nowa szczepionka położy kres pandemii?

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przygotowanie koncepcji linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. Aktualnie są one oceniane przez komisję przetargową. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 950 tys. zł, a najdroższa została wyceniona na 1,685 mln zł. Wcześniej miasto rezerwowało na to zadanie 500 tys. zł, ale znalazło dodatkowy 1 mln zł, co oznacza, że jest możliwość rozstrzygnięcia przetargu.

- Oferty są obecnie analizowane przez komisję przetargową. Decyzja w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty powinna zapaść po nowym roku - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

W przetargu na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik-Azory wraz z niezbędną infrastrukturą oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wpłynęły oferty firm: Progreg (Siepraw) - 949,5 tys. zł; Fehlings Krug Polska (Kraków) - 982,7 tys. zł; ARG Projektowanie Inwestycyjne (Kraków) - 1 mln zł; Sweco Consulting (Poznań) - 1,2 mln zł; konsorcjum: MPRB (lider) oraz Mosty Kraków, MP Infra (Kraków) - 1,6 mln zł.

W ZIM podkreślają, że obecnie w zaktualizowanej Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji przebiegu linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory zabezpieczona jest kwota 1,5 mln zł. Jest więc szansa, że tym razem uda się wyłonić wykonawcę zadania. Przypomnijmy, że poprzedni przetarg, w którym wystartowało 10 firm, unieważniono, ponieważ wszystkie propozycje znacząco przekraczały kwotę rezerwowaną przez ZIM - 500 tys. zł. Firmy proponowały wykonanie prac za 1-2 mln zł.

Zadaniem wykonawcy koncepcji będzie przygotowanie przynajmniej 4 wariantów przebiegu wzdłuż ulic: Piastowska – Głowackiego – Weissa od połączenia z projektowanymi rozwiązaniami linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory) przy ul. Weissa do pętli Cichy Kącik wraz z budową obiektów inżynierskich. Dodatkowo, ZIM chce, by projektanci opracowali koncepcję i uzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli Cichy Kącik do ul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi.

"Linia Azory – Cichy Kącik jest elementem budowy układu obwodnic tramwajowych. W 2008 r. uruchomiono tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jest ominięcie przez tramwaje ścisłego centrum. Do układu obwodnic tramwajowych należy też zaliczyć trasę z estakadą łączącą ulice Wielicką i Lipską. To rozwiązanie również zdecydowanie skróciło czas przejazdu pomiędzy krakowskimi osiedlami. Wkrótce zniknie też bariera w ruchu tramwajowym pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim. Trwa bowiem budowa linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej" - informują w urzędzie.

Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik ma z kolei umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi i północno-zachodnimi dzielnicami Krakowa, dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takie rozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi na Azorach a Miasteczkiem Studenckim AGH nie będzie trwał kilkadziesiąt minut jak obecnie, tylko kilka.

Ma to być także alternatywa dla jedynego obecnie korytarza tramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilku najbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, a następnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul. Chełmońskiego. "To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy z północy miasta, biegnący wzdłuż ulicy Dr. Twardego do dworca towarowego, przestanie być drożny. Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, by zapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej" - podkreślają w magistracie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa

Ta linia jest nierealna. Już nie ma tam wolnych działek. Pomysł dobry tylko spóźniony o kilka lat.

R
Rudy z Budy

Panaceum na olbrzymie problemy komunikacji zbiorowej w miescie tak nieudolnie zarzadzanym przez przyblede z Sosnowca jest wprowadzenie linii trolejbusowych.

Sa one ekonomiczne w budowie i ekologiczne w eksploatacji, co wiecej miasta o podobnym jak Krakow stopniu rozwoju klada olbrzymi nacisk na rozwoj trolejbusow. Pisze tutaj o Karaczi w Pakistanie i Mogadiszu w Somall ktore sa duzo bardziej przyjazne swoim mieszkancom pomimo porownywalnego z Krakowem chaosu urbanizacyjnego, zanieczyszczenia srodowiska, korupcji wsrod urzednikow czy tez wysokiej przestepczosci. Bo czy widzial ktos w Karaczi czy Mogadiszu zelane wraki z Norymbergi wlekace sie po powyginanych torach, ktore lomocza zardzewiala i przegnita karoseria wiozac w swoich bebechach mieszkancow miasta o ziemistych, szarych twarzach i sinych ustach ktorzy charkajac usiluja usunac ze swoich pluc wszechobecna sadze i brod.

A linie trollejbusowe mozna wprowadzic wszedzie, na kazda ulice i na kazde osiedle. Wystarczy powiesic druty z pradem na slupach i juz trolejbus bedzie hulal.

A jak sie zepsuje (jak jakis norymberski wrak) to po prostu sie trolejbus spycha na bok i linia jest udrozniona w ciagu 5 minut. Nie ma wtedy sytuacji ze cale dzielnice miasta sa zablokowany bo jakis glupi tramwaj wypadl na wygietej zwrotnicy i trzeba wzywac tramwajarzy ktorym dlugo zajmuje aby sie tam doturlac swoim zdezelowany szarym STARem. Al udzie ida w deszczu i slocie w swoich szarych ubraniach dzwigajac plastikowe siatki z Lidla lub innego niemieckiego Kauflandu wypelnione drugo gatunkowymi produktami z niemieckich fabrych za ktore zaplacilli potem i krwia. Na szczescie widze tez wsrod nich tych ktorym zabraklo na kupno papieu toaletowego i ktorzy w celu podtarcia tylka kupili sobie niemiecka Gadzinowke Krakowska ktora w namaszczeniu potna na kwadraty i nabija na gwozdz wbity w sciane.

G
Gość

Jak widzę co dzieje się na Azorach i jak prowadzona jest rozbudowa infrastruktury, to strach się bać, co będzie, jak jeszcze dojdzie linia tramwajowa' Przykład najnowszy: skrzyżowanie Radzikowskiego/Rydla i Weissa/Radzikowskiego, oba świeżo po przebudowie, wkrótce w rejonie będzie jeszcze nowy supermarket z wjazdem od Radzikowskiego. Przewaga lewoskrętów z podporządkowanej w rejonie stale rosnącego natężenia ruchu, gdzie wielu kierowców zjeżdża z Conrada obok Lidla lub obok pętli autobusowej na Azorach i kieruje się tędy w stronę Łobzowa i dalej Krowodrzy. Efekt jest taki, że wszystkie podporządkowane kierunki (Weissa/Radzikowskiego) grzecznie stoją do skrętu w lewo, licząc na zmiłowanie tych z pierwszeństwem, a stłuczki są tutaj codziennością. Czy ronda w XXI w. stały się już niemodne? I jeszcze sugestia do projektantów, aby "przechodząc przez Azory" operowali na aktualnym stanie zagospodarowania, a nie na podkładach sprzed dekady, bo może być nieciekawie, jak się konkurs na projekt wygra, a zbudować nie będzie można... Chyba, że o to chodzi. Dziękuję za wypowiedź.

c
czytelnik

Miasto powinno kupic maszyne do tuneli pod ziemia okolo 20metrow i przeniesc komunikcje pod ziemie , tramwaj pod ziemia tezmoze jezdzic . Zniknie klopot dzialek , istniejaca infrastruktura bedzie nie naruszona , korki beda mniejsze .Ludzi niech pomysla nie dniem dzisiejszym , lecz z wizja przyszlosci 25 lat i wiecej do przodu . To bedzie bardzij ekonomiczne niz dzisiejsze dziubdzianie i

sknerstwo .

K
Karol

szok. - rano pisałem , a po południu nowa wiadomość, że jednak znalazły się dodatkowe pieniądze na projekt. Bardzo dobre uzasadnienie. budowy. Tylko się cieszyć, że jednak są tacy urzędnicy co myślą perspektywicznie.

godz. 11.30: - ładnych kilka, jak nie kilkanaście lat pisałem na krakowskich forach o pomyśle linii tramwajowej z Cichego Kącika na Azory, cieszę się , że w końcu ktoś z siłą przebicia pociągnął temat. Szkoda tylko , że tak późno. Koszty z roku na rok rosną, bo działki na trasię ewentualnej linii tramwajowej są zabudowywane. Dziwię się , że nadal forsuje się budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki/ KG/ na Azory przed budową trasy do Cichego Kącika. Moim zdaniem, powinien być to jeden projekt linii Krowodrza Górka / d. XXX-lecia PRL/ -Cichy Kacik Via Azory. Bo wtedy powstaje alternatywne zabezpieczenie ciągłości ruchu tramwajowego w razie zablokowania torowiska do Dworca Towarowego.

Azory z pętlą tramwajową K.G. łączy linia autobusowa nr 138 biegnąca przez środek osiedli mieszkaniowych. Korzystają z niej przeważnie emeryci i bezrobotni jadący do Urzędu Pracy mieszczacego sie w Nowej Hucie.

Z
Zbigniew Rusek

Po cholerę nam tyle linii tramwajowych. Niech lepiej zapewnią priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska