Pierwsze prace przygotowawcze dotyczące remediacji, czyli unieszkodliwienia zanieczyszczonego gruntu i jego wzmocnienia pod budowę pętli końcowej na Górce Narodowej już się rozpoczęły. Wcześniej Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) zatwierdził projekt planu remediacji.
Roboty prowadzone są w oparciu o metodę in situ (na miejscu), polegającej na bioremediacji, mechanicznej ekstrakcji lotnych związków z gruntu oraz tzw. solidyfikacji (stabilizacji gruntu). Remediacja in situ nie powoduje też utrudnień natury logistycznej, które pojawiłyby się w przypadku konieczności wywożenia zanieczyszczonego gruntu z terenu budowy. Ostatecznie koszt tego procesu wraz ze wzmocnieniem terenu pod pętlę z dwupoziomowym parkingiem oszacowano na kwotę ok. 48,3 mln zł. Zgodnie z decyzją RDOŚ remediacja ma się zakończyć w marcu przyszłego roku. A koszt prac już wzrósł, początkowo szacowano go na 320 mln zł, później na ponad 350 mln zł, teraz mówi się o ponad 400 mln zł.
W przypadku wystąpienia historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, tj. przekroczenia dopuszczalnych zawartości substancji powodujących ryzyko, stwierdzonych podczas badań w glebie lub w ziemi, przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska wskazują na obowiązek przeprowadzenia remediacji przez władającego powierzchnią ziemi.
W okresie od 2017 do 2021 r., a więc zarówno na etapie przygotowywania projektu, jak i realizacji robót budowlanych związanych z linią tramwajową do Górki Narodowej wykonywano szereg badań i ekspertyz, które dotyczyły geotechnicznych warunków posadowienia tej inwestycji, jakości podłoża oraz warunków hydrogeologicznych. Na ich podstawie, stwierdzono występowanie na terenie planowanej pętli na Górce Narodowej historycznych zanieczyszczeń w postaci substancji takich jak: węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (m.in. naftalen, antracen, chryzen, dibenzo(a,h)antracen, benzo(a)antracen, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten) i metale ciężkie (w tym arsen, bar, chrom, cyna, cynk, kadm, miedź, molibden, nikiel, ołów, rtęć). W części terenu zanieczyszczenia przekraczały wartości dopuszczalne zgodnie z rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
Nowa pętla tramwajowa na Krowodrzy Górce otwarta. Północ Kra...
Najpiękniejsze jarmarki świąteczne w Polsce

- Te osoby nie dostaną ślubu kościelnego
- Tak wyglądał Kraków 1000 lat temu! Oto rekonstrukcja
- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Horoskop miesięczny na grudzień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Otwarto nowy prywatny akademik w Krakowie. Prawdziwy wypas dla studentów z kasą
- Budowa S7 na północy Małopolski. "Ekspresówka" widziana z góry robi wrażenie