Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Turbulencje na wielkiej budowie. Ryzyko opóźnień i wzrostu kosztów przy budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W związku z pracami dotyczącymi utworzenia tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej od poniedziałku kierowców czekają duże utrudnienia.
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W związku z pracami dotyczącymi utworzenia tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej od poniedziałku kierowców czekają duże utrudnienia. Anna Kaczmarz
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W związku z pracami dotyczącymi utworzenia tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej od poniedziałku kierowców czekają wielkie utrudnienia. W związku z obecną sytuacją na rynku budowlanym trwają też negocjacje z wykonawcą inwestycji w sprawie dodatkowych kosztów i wydłużenia terminu zakończenia robót.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej - nowe zdjęcia

W krakowskim magistracie potwierdzają, że wykonawcy budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej zgłaszali do Zarządu Inwestycji Miejskich informacje o potencjalnym wystąpieniu problemów, m.in. o możliwym opóźnieniu w realizacji zadań w związku z wystąpieniem tzw. siły wyższej, wzrostem cen surowców i przerwaniem ciągłości dostaw oraz brakami kadrowymi wśród pracowników pochodzących z zagranicy.

- We wnioskach podnosi się kwestie waloryzacji wynagrodzenia w związku z ponadnormatywnym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług, w tym wynikających z agresji Rosji przeciw Ukrainie. Obecnie trwają analizy tych wniosków. W związku z dynamicznym i trudnym do przewidzenia rozwojem sytuacji należy mieć na względzie, że wskazywane przez wykonawców wnioski mogą ulec rozszerzeniu i uzupełnieniu oraz niewątpliwie mogą przełożyć się na tempo realizacji i koszty inwestycji - przyznają w urzędzie.

Trasa tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Budowa miała się zakończyć w grudniu 2022 r. W zimie w urzędzie przyznawali, że trzeba liczyć się z finalizacją prac w 2023 r., ale to było jeszcze przed rozpoczęciem wojny w Ukrainie. Wartość kontraktową budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej szacowano na 327 mln zł (w tym ok. 151 mln zł z Unii Europejskiej). Obecnie urząd podaje, że koszt przedsięwzięcia to ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej.

Inwestycja jest realizowana na wielu odcinkach, ale wciąż nie może powstać pętla tramwajowa w Górce Narodowej. Miasto nadal nie ma bowiem jeszcze ostateczności dla decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, co uniemożliwia skuteczne zajęcie się kwestią remediacji gruntu przeznaczonego pod pętlę.

Obok niej zaplanowano parking park&ride na 240 samochodów. W tym przypadku miasto nie ma praw do terenu (tam też stwierdzono zanieczyszczenia). Teraz rozważane jest nadbudowanie parkingu nad pętlą, co będzie się wiązać ze zmianami w projekcie na co potrzeba dodatkowego czasu.

W związku z inwestycją od poniedziałku (25 kwietnia, od godz. 8) na ul. Opolskiej, na odcinku od ul. Pleszowskiej do mniej więcej kładki dla pieszych, do dyspozycji będą po jednym pasie ruchu w każdą ze stron.

- Wprowadzenie takiego rozwiązania jest konieczne, bo wykonawca zadania intensyfikuje roboty tunelowe na Opolskiej. Od lutego roboty prowadzone były na zamkniętej jezdni południowej, co nie miało wpływu na organizację ruchu - wyjaśniają w ZIM.

W najbliższym czasie wykonawca rozpocznie już jednak prace związane z budową ściany szczelinowej tunelu na jezdni północnej. W związku z tym konieczna jest zmiana organizacji ruchu – będzie się on odbywał w obu kierunkach po pasach wewnętrznych obu jezdni. Kierowcy będą mieli do dyspozycji jeden pas w kierunku Nowej Huty (jak dotychczas) i jeden pas ruchu w kierunku Katowic.

Taka organizacja ruchu na ul. Opolskiej ma obowiązywać do odwołania. - Wykonawca będzie się starał jak najszybciej zrealizować założony zakres robót, by udrożnić ruch na ul. Opolskiej - zaznaczają w ZIM.

Tunel wzdłuż ul. Opolskiej, o długości ok. 100 metrów, pozwoli na to, by tramwaj jadąc od strony Krowodrzy Górki do Górki Narodowej (lub w przeciwnym kierunku) bezkolizyjnie przejeżdżał nad ul. Opolską. Samochody będą jeździć w tunelu.

Przy ul. Opolskiej zaplanowano w sumie aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam też dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem w ciągu ul. Opolskiej.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej - nowe zdjęcia

Mieszkańcy Krakowa protestują przeciwko wszystkim sześciu proponowanym wariantom budowy drogi ekspresowej S7 do Myślenic.

Kraków. Droga niezgody. Mieszkańcy protestują przeciwko wszy...

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska