https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ukrywa podwyżkę. Zniknie karta na jedną linię MPK? [SONDA]

Piotr Rąpalski
Podwyżki miały dotyczyć tylko biletów do kasowania, ale za miesięczne też zapłacimy więcej
Podwyżki miały dotyczyć tylko biletów do kasowania, ale za miesięczne też zapłacimy więcej Andrzej Banaś
Władze miasta sprytnie ukryły podwyżkę cen biletów okresowych - choć zapowiadały, że planowany wzrost stawek ich nie dotyczy. Urzędnicy chcą zlikwidować bilet miesięczny na jedną linię, który kosztuje 48 zł, i wprowadzić w jego miejsce bilet "na małą". Sprowadza się to w sumie do obniżenia ceny biletu na dwie linie z 67 do 60 zł. Co sądzisz o takiej propozycji? Wyraź opinię na forum pod artykułem!

Co sądzisz o nowym pomyśle urzędników? Głosuj w sondzie (po lewej stronie)

Sęk w tym, że większość pasażerów jeździ tylko po jednej trasie i nie są im potrzebne przesiadki. Roczna sprzedaż biletów na jedną linię w 2011 roku wyniosła 575 tys. sztuk, a miasto zarobiło na niej 23 mln zł. Biletów na dwie linie pasażerowie kupili zaledwie 129 tys. za 7,7 mln zł. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce więc zmusić większość krakowian korzystających z biletów miesięcznych do zapłacenia o 12 zł więcej za usługę, której nie potrzebują.

- Jeżdżę tramwajem nr 8 bezpośrednio z Bronowic na Kazimierz. Po co mi możliwość przesiadki?- pyta Katarzyna Kędra, mieszkająca przy ul. Armii Krajowej. - Próbują wyciągnąć kasę, gdzie tylko mogą. Przecież pasażerowie zawsze szukają możliwości, aby jedną linią dojechać na miejsce bez przesiadek - zauważa Michał Lach z Kazimierza.

Urzędnicy zapowiadają jednak, że bezpośrednie, wygodne przejazdy na długich trasach się skończą. ZIKiT już w listopadzie wprowadzi tzw. małą remarszrutyzację, czyli pierwsze poważne zmiany w komunikacji. Wzrosnąć ma częstotliwość kursów tramwajów, ale ograniczona zostanie liczba ich linii. Autobusy mają głównie dowozić nas do przystanków tramwajowych. Pasażerowie po prostu zostaną zmuszeni do przesiadek.

- Bilet na małą sieć zapewni pasażerom większą "elastyczność" - twierdzi Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT. - Bez dodatkowych kosztów umożliwiać będzie korzystanie z komunikacji w sposób swobodny. Jeżeli jest to konieczne, to z przesiadkami, które są normalnym elementem podróży - tłumaczy.

ZIKiT tłumaczy też, że chce uniknąć protestów pasażerów przy tak częstych zmianach w komunikacji i wyłączaniu tras. Bilet na dwie linie ma dać krakowianom alternatywę. Urząd dodaje ponadto, że Kraków to ostatnia duża metropolia, w której dostępne są bilety na jedną linię.

Czy faktycznie nie chodzi jednak tylko o wyciągnięcie pieniędzy od mieszkańców? Władze zapowiedziały już podwyżkę biletów jednorazowych. Od stycznia 2013 r. 15-minutowy ma kosztować 3 zł zamiast 2 zł, a półgodzinny 4 zł zamiast 3,20 zł. - Na wzrost dochodów liczymy przy podwyżce cen biletów do kasowania, a nie miesięcznych. Co więcej, by zrekompensować uczniom szkół utratę biletu na jedną linię, chcemy umożliwić im kupno biletu semestralnego, dostępnego dziś tylko dla studentów - odpowiada Hamarnik. Bilet "studencki" na semestr kosztuje 184 zł.

ZIKiT zapowiada też obniżenie ceny biletu na całą sieć z 94 do 89 zł. Prawdopodobnie liczy na to, że pasażerowie zmuszeni do zakupu biletu na dwie linie dołożą jeszcze trochę do miejskiej kasy i kupią ten sieciowy.

Co myślicie o nowym pomyśle ZIKIT-u? Czy likwidacja karty na jedną to dobre rozwiązanie? Będziecie korzystać z biletu "na małą sieć"? Wyraź opinię na forum pod artykułem!

Raport: pierwszy atak zimy tej jesieni.. Przysyłajcie zdjęcia oraz informacje o utrudnieniach na drogach - [email protected].

Pożar w Bielanach, spłonęło 19 samochodów [ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 47

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek
pozwolic jezdzic na gape przez rok a pozniej niech kupi sie karte na rok i pozniej zas a gape
P
Pasazerka.
Mnie nie potzeba nilet na wszytkie linie bo wracam tylko jednym autobusem !! Wyłudzają kase jak tylko moga !
P
Pytajnik
Jestem mieszkańcem miasta Kraków, ale mam wydatki na dojazd komunikacją miejską do pracy na terenie miasta. W którym zeznaniu pit wpisać wydatki na bilet okresowy na karcie KKM? Przeważnie stosowałem pit37, ale nigdy nie byłem księgowym, dlatego te zawirowania podatkowe są mi obce.
Mój e-mail: [email protected].
i
iwko
zwykłe wyłudzanie pieniędzy tylko na legalu! po co mi bilet na dwie linie skoro korzystam tylko z jednej !!!
NIE CHCE BILETU NA DWIE LINIE CHYBA ŻE DADZĄ MI NA NIEGO PIENIĄDZE, JUŻ I TAK WYDAJĘ W CHOLERĘ NA TE DOJAZDY!!!!!
E
Ewa Lewek
Komunikacja miejska -linie tramwajowe oraz linie autobusowe -obsługa pasażerów ( konsumentów ) to pozycja monopolistyczna.Zmuszanie konsumenta do zakupu biletu okresowego imiennego lub na okaziciela
na co najmniej dwie linie jest moim zdaniem niezgodna z przepisami ustawy.Uważam ,że nawet jeśli ma być podwyżka ( nie w takiej skali i nie tak często ) to konsumenta nie wolno bezczelnie przymuszać do zakupu czegoś czego nie jest mu potrzebne.Fakt tak częstych podwyżek i bardzo drogie bilety w MPK Kraków na tle innych miast to także pokłosie złego zarządzania firmą miejską- chyba ,że Pan Prezydent , któremu wszystko jedno bo i tak wie,że nie zostanie już nigdy wybrany ,łata dziury w budżecie miasta wpływami z MPK.Apeluję aby nie likwidować biletów okresowych na jedną trasę.
k
krak
po co mi dwie linie skoro jadę w jednym kierunku 3 przystanki tramwajowe nr 22...zawsze kupuje bilet miesięczny od wieków.....jak mam zrobic przesiadkę ??? może mi to ktos wytłumaczy...mam wysiąc z tramwaju na pierwszym przystanku i czekac na nastepne inny tramwaj z drugiej strony żeby zrobic przesiadkę...idityczny , kretyński pomysł..!!!!
k
krak
po co mi dwie linie skoro jadę w jednym kierunku 3 przystanki tramwajowe nr 22...zawsze kupuje bilet miesięczny od wieków.....jak mam zrobic przesiadkę ??? może mi to ktos wytłumaczy...mam wysiąc z tramwaju na pierwszym przystanku i czekac na nastepne inny tramwaj z drugiej strony żeby zrobic przesiadkę...idityczny , kretyński pomysł..!!!!
C
Cyr4x
Dużo połączeń wymaga przesiadki i ludzie kupują na dwie linie. Albo ktoś ma multisport z pracy i w jedno miejsce jeździ do pracy, w inne np. na siłownie po pracy. Już mu dwie linie potrzebne. Tak będzie taniej. Fakt, jak ktoś jeździ tylko jedną linią cały czas to będzie miał drożej, ale nie jest to ilość przeważająca. Ja i tak kupuję sieciowy żeby mieć dojazd do pracy z dwóch stron. Wprawdzie 89 zł to nie tragedia, w innych miastach jest drożej, ale dlaczego mam płacić więcej? Jakby dziady wrócili 304 na trasę przez Koronę to bym brał na dwie linie za te 60 zł po zmianie, 29 zł zaoszczędzone, ale gdzieżby. Przecież to by było ludziom za dobrze i za mało by płacili.
g
gf
marny readktorzyno najpierw zobacz cennik biletow pozniej pisz artykul, bilet miesieczny na 1 linie kosztuje 46 zl a nie 48 zl!
R
R
Jak w tytule :) Czyli podniosą na 94zł i zrobią promocję :)
4554
ZLIKWIDOWAC ZIKIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
r
rgf
PRECZ Z ZIKITEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
G
Gość
można minusować to nic w porównaniu z tym co straciłam .Polegałam na tej linii.Lekarza ani urząd nie interesowało,że nie zdążę dojechać.Gdyby była w ubiegłym tygodniu na przystanku informacja ,zaplanowałabym inaczej drogę, a tak przybiegłam na przystanek jak zwykle i zobaczyłam białą kartkę.Ja szanuję czyjś czas -informuję wcześniej o zmianie planów ,decyzji.
Zrozumie Pan /Pani gdy znajdzie się w podobnej sytuacji, ważne sprawy - ktoś, coś zawiedzie.
Wcale nie życzę,bo przykro się znaleźć w takiej sytuacji.
A
Anna
"Spośród wielu modyfikacji sieci połączeń w całym Krakowie, dla mieszkańców Dzielnicy XII najbardziej istotne to likwidacja linii tramwajowej 51 oraz autobusowej 703. "Strona Prokocim24.plNie wyssałam sobie z palca likwidacji tej liniioraz że ma być zmiana trasy linii 3 i częstotliwość kursów,ale jak będzie naprawdę ,to się przekonamy,po 17 listopada prawdopodobnie.
z
z(a)miennik
Polecam Anty Zikit na FB

Moze trza się zebrac w wiekszą grupę i rozwalić ZIKIT
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska