Kraków. Wielkie protesty przeciwko linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią [WIZUALIZACJE, MAPY] 8.03

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy Krakowa i okolicznych gmin protestują przeciwko planom rządowym budowy linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność", jaki ma powstać do końca 2027 roku w Baranowie między Warszawą i Łodzią. Do tych głosów dołączyły się władze Krakowa, które sprzeciwiają się wariantom kolidującym z miejskimi inwestycjami: budową linii tramwajowej do Górki Narodowej i Trasy Wolbromskiej oraz godzącym w interesy mieszkańców z powodu potrzeby wyburzeń budynków i likwidacji terenów zielonych.

WIDEO: Trzy Szybkie

- Miasto Kraków jest za koncepcją realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej jednak planowane warianty linii kolejowej, które mają przebiegać na terenie Krakowa, muszą przede wszystkim uwzględniać interes mieszkańców, a także fakt, że inwestycje państwowe nie mogą kolidować z miejskimi - mówi wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.

Przeprowadzona w urzędzie analiza materiałów udostępnionych w lutym 2020 r. przez Centralny Port Komunikacyjny (w ramach konsultacji społecznych, które trwają do 10 marca) wykazała, że dwa koncepcyjne warianty tras kolidują z przebiegiem linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej (konflikt z linią kolejową w ramach CPK byłby w rejonie ul. Opolskiej) oraz z planowaną do realizacji przez województwo małopolskie Trasą Wolbromską. – Są to inwestycje zaplanowane i zakontraktowane – zaznacza wiceprezydent Jerzy Muzyk.

Przyznaje też, że również z punktu widzenia mieszkańców Krakowa koncepcja przedstawiona przez władze centralne budzi duże zastrzeżenia. - Planowane warianty linii kolejowej za bardzo ingerują w tkankę miasta. Możliwe, że byłoby konieczne wyburzenie budynków, jak i likwidacja części terenów zielonych - mówi wiceprezydent Muzyk.

Przeciwni proponowanym wariantom są liczni krakowianie. - Realizacja inwestycji może się wiązać z wyburzeniami części osiedli i domów w północnej części Krakowa. Cały obszar między ulicami Jasnogórską, Łokietka, Pachońskiego, cały Prądnik Biały, Krowodrza Górka, Bratysławska, aż do stacji Kraków Główny Towarowy może zamienić się najpierw w jeden wielki plac budowy, a po zakończeniu budowy zamiast widoku na plac zabaw czy park będziemy mieć za oknem widok na trakcję kolejową i usłyszymy pisk hamujących pociągów - komentuje Krzysztof Pączkowski.

Ma zastrzeżenia do każdego z trzech wariantów proponowanych dla Krakowa. Dwa z nich kolidują z planowaną linią tramwajową Krowodrza Górka - Górka Narodowa oraz Trasą Wolbromską. Trzeci wariant dotyczy poprowadzenia nowej linii po już istniejącym korytarzu kolejowym na północy Krakowa. - W dalszym biegu tę linię poprowadzono jednak przez cenne przyrodniczo rejony - podkreśla Krzysztof Pączkowski.

Przeciwko budowie nowych połączeń kolejowych protestują też mieszkańcy gmin Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki. Sprzeciwiają się ingerencji w teren Podkrakowskich Dolinek i część Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Wyliczają, że realizacja inwestycji spowoduje m.in.: przedzielenie na pół istniejących miejscowości znacznie utrudniając ich mieszkańcom dojazd do pracy, szkoły i normalne życie; przecięcie i zniszczenie parku krajobrazowego Dolinki Krakowskie z Jaskinią Nietoperzową, Doliną Będkowską, Doliną Kluczwody i innymi atrakcjami turystycznymi; hałas i zniszczenia terenu tuż obok Ojcowskiego Parku Narodowego.

Mieszkańcy gminy Bolesław przerażeni. Trzeba będzie burzyć d...

Co na to spółka CPK? - W ramach konsultacji z mieszkańcami, które zakończą się w najbliższy wtorek, przedstawiliśmy na razie korytarze, w których znajdą się linie kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oczywiście, nasze przyszłe inwestycje musimy dostosować do tych realizowanych przez samorządy. Właśnie tak stanie się też w Krakowie – uspokaja Konrad Majszyk z CPK.

Rzecznik CPK wyjaśnia też, że po to prowadzane są konsultacje, by poznać zdanie mieszkańców, a nie żeby narzucać im jakiekolwiek rozwiązania. Do tej pory z całej Polski wpłynęło ponad 12 tys. wniosków i uwag (dopiero po zakończeniu konsultacji spółka podliczy, ile jest tych z Krakowa i Małopolski).

- Jeżeli w Krakowie planowana przez nas linia kolejowa koliduje z tramwajową czy przygotowywaną do realizacji drogą, to znajdziemy rozwiązanie, które rozwiąże ten problem. To jest nasz obowiązek jako inwestora. W niektórych miastach takie rozmowy już prowadzimy – zaznacza Konrad Majszyk. – Pamiętajmy, że w każdym z przypadków zaproponowaliśmy po kilka wstępnych wariantów przebiegu danej trasy. Podobnie rzecz się ma z trasami wyznaczonymi wariantowo przez obszary przyrodnicze w gminach sąsiadujących ze stolicą Małopolski. Co bardzo ważne, w przypadku kolizji z istniejącą zabudową albo z terenami zielonymi, możemy prowadzić naszą trasę w tunelu albo na estakadzie – dodaje.

Założenie jest takie, że port lotniczy w Baranowie powstanie do końca 2027 r. Żeby mógł sprawnie funkcjonować niezbędne są dwa nowe połączenia kolejowe dużych prędkości: Warszawa – CPK – Łódź oraz wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z Korytowa na Mazowszu do CPK (to będzie pierwszy odcinek tzw. CMK Północ). Harmonogramy dla pozostałych inwestycji spółka uzależnia od zatwierdzenia przez rząd Programu Wieloletniego CPK, w którym zostanie ustalone, ile pieniędzy spółka będzie otrzymywać z budżetu na inwestycje w kolejnych latach.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczaną do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Wybudowany przez nią port lotniczy ma powstać na obszarze ok. 3 tys. hektarów i w pierwszym etapie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W rejonie CPK ma powstać Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

W skład CPK mają też wejść inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami. Jedna z nich ma biec przez Kraków i podkrakowskie gminy. Nie będzie to linia wprost pod Warszawę do CPK, ale w kierunku Katowic do tzw. Węzła Małopolsko-Śląskiego. Pociągi mają jeździć z lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawiercia zostanie wydłużona na południe. Na wysokości Olkusza ma powstać duża stacja przesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski. Stąd tory pobiegną w stronę Katowic, Krakowa oraz na południe do granicy z Czechami.

Protest w Jerzmanowicach. Kolej może zrujnować domy, wioski,...

Koncepcja zakłada, że koszt inwestycji lotniczych wyniesie 16–19 mld zł, kolejowych - 8–9 mld zł, a drogowych – od 1,75 mld zł do 6,87 mld zł. Łącznie przedsięwzięcie ma pochłonąć między 30,9 a 34,9 mld zł.

Budowa nowych linii ma skrócić czas przejazdu i tak np. z Krakowa do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 50 min. (zamiast obecnych 2 godz. 15 min.), do CPK – w 1 godz. 35 min., do Katowic – 35 min(teraz najkrótszy czas to – 1 godz. 35 min.), a do Bielsko-Białej – w 1 godz.(zamiast 2 godz. 45 min.).

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 132

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

k
kermo

Jednak najrozsądniej byłoby puścić odnogę w kierunku Olkusza (bo to konieczność) na odcinku przed lub za Puszczą Dulowską, stąd też może lecieć "ich" łącznik do CPK dla baranów i w ogóle przyśpieszyć projekty/prace nad torami wspomagającymi na odcinku Kraków-Katowice.

G
Gość

Kiedy kończy się kadencja Majchrowskiego.Zastał Kraków magiczny

a zostanie po nim tragiczny.

G
Gość
7 marca, 18:56, Gość:

oh ah wielka afera jakoś Kraków nie przejmuje się mieszkańcami gdy chodzi o zalewanie betonem każdej wolnej przestrzeni.

bo za to dostaje się pod stołem grubą kopertę, a za kolej nie dostaną od rządu czy PKP nic

g
gladiator

Niech się ten czerwony mafioso ze swoją zgrają nieudaczników nie wypowiada w kwestiach przekraczających ich poziom rozumowania. Za chwilę dostaną taki protest przed oknami magistratu że sami wezmą się do kopania linii kolejowej do Rosji

A
Afghf

Zabawny jest fragment gdzie mowa o kolizji z planami miasta :-) Polskie miasta ktos planuje? Ktos nimi zarzadza? Wygladaja jak afrykanskie slamsy; drogi o szerokosci 1,5m, brak parkingow, kazdy metr kwadratowy zafajdany "apartamentowcami" czyli biedachalupami opitolonymi styropianem, brak zieleni, dziurawe chodniki, cale dzielnice bez kanalizacji i wody z wodociagow (np w Warszawie 5km od centrum ludzie maja szamba), brak dostepu do internetu... Polskie miasta sa "zarzadzane"? Wolne zarty...

G
Gjb

Linia tramwajowa przetnie sie z kolejowa. Klops. Katastrofa. Nie do ogarniecia! Ponadto trzeba bedzie zburzyc dwie biedachalupy. Straszne! To ma byc europejskie panstwo? To Afryka...

G
Gość
6 marca, 19:15, Gość:

Krakowiacy to centusie

Wszystko im wadzi

Olać to

Kolej ma byc

jakby Ci dom burzyli na budowe tej kolei to bys tak nie uwazal, u stupid troll

S
Sokular

ARCYŚMIESZNE.........władze Krakowa znalazły powód zaniechania budowy linii tramwajowej do Górki N. to wina Rządu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nikt tego nie kupi panowie,nie kręćcie...........

A
Aeroplan

Może by tak zacząć od dołożenia jednego autobusu 252 na lotnisko Balice bo się wejść nie da....

T
To

A o protestach waszych w telewizji ani słowa. Po co ta budowa. Pewnie dla, "braci" z Izrael.

G
Gość
6 marca, 21:42, Michu:

Jakie protesty??? Przestańcie kłamać i ogłupiać ludzi. Tfuuu!

Mieszkam w Zabierzowie i wiem co się dzieje. Protesty i oburzenie mieszkańców jest niewyobrażalne. Wielka Wieś i Zielonki równie mocno oburzeni.

G
Gość

niech lepiej Urząd Miasta sprawdzi jak Wodociągi obsługują ludzi zgłaszających awarie wody - skandal! leje się woda w piwnicach przy licznikach głównych, które są w gestii Wodociągów a dyspozytor ma pretensje do zgłaszających i się rozłącza podczas rozmowy; ponadto po kilka razy przyjeżdża ekipa pogotowia i nic nie robi - my jako mieszkańcy płacimy podatki, chyba się komuś coś pomyliło!!!!

G
Gość
7 marca, 01:22, Ja i ty:

Zeby poprowadzic 1 nitke torow trzeba wyburzyc kilka dzielnic na polnocy krakowa hahaha rzad powinien podac niemiecka gazete krakowska do sadu za szerzenie dezinformacji i wzbudzanie paniki !

Dokładnie TAK

G
Gość
6 marca, 21:53, Smok:

Ludzie! Przestańcie czytać ta Gazetę Krakowska to dawno nie jest polski dziennik i nie reprezentuje polskich interesów!!! A prawdy tu dużo nie znajdziecie....

Czytam DP wyłącznie dla super felietonów, ale tylko niektórych, tych bez zalogowania.

G
Gość
7 marca, 8:54, Gość:

Bzdura może Majchrowski tak ale mieszkänćy Krakowa popierają rząd i plany rządu my nie chcemy mieć centralnego portu w berlinie

7 marca, 16:31, Zibi:

Spadaj rządowy ćwoku

Brawo polski patrioto

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3