https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wojewoda: Opłaty za postój w strefie z naruszeniem prawa

Piotr Tymczak
Skoro są wątpliwości prawne co do wyznaczonych miejsc w strefach, to czy opłaty są słusznie pobierane od kierowców?
Skoro są wątpliwości prawne co do wyznaczonych miejsc w strefach, to czy opłaty są słusznie pobierane od kierowców? Andrzej Banaś
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wydał prawie 4 mln zł na zmiany, które miały dostosować strefę parkowania do obowiązującego prawa. Wojewoda sprawdził wykonane prace i nadal uważa, że obszar płatnego postoju nie funkcjonuje zgodnie z przepisami.

Zdaniem wojewody małopolskiego zmiany, jakie krakowscy urzędnicy wprowadzili pod koniec ubiegłego roku w strefie płatnego parkowania, nie są w pełni zgodne z obowiązującym prawem. Chodzi o funkcjonowanie strefy ograniczonego ruchu na placu Nowym i okolicznych ulicach oraz to, że na Kazimierzu nie wymalowano wszystkich linii oznaczających miejsca postojowe i nadal nie ma w tym rejonie wymaganych czterech procent stanowisk parkingowych dla osób niepełnosprawnych.

- Stoimy na stanowisku, że wprowadzone rozwiązania są niezgodne z prawem, o czym został poinformowany Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie - mówi Tomasz Boniatowski, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wczoraj z Urzędu Wojewódzkiego zostało do ZIKiT wysłane pismo w tej sprawie. Urzędnicy z zarządu dróg mają 30 dni na wyjaśnienia.

Prace nie zostały zakończone przez pogodę, ale trzeba płacić

Zmiany w strefie płatnego parkowania zostały wprowadzone w związku z zaleceniem wojewody z marca 2016 r., który zwrócił uwagę, że na chodnikach powinno się pozostawić przejście dla pieszych o szerokości 2 m, a w szczególnych przypadkach - 1,5 m. W związku z tym w ramach programu Mobilny Kraków, realizowanego przez ZIKiT, w strefie zlikwidowano ok. 2,9 tys. miejsc postojowych dla samochodów. Wymalowano też nowe linie oznaczające miejsca postojowe.

Kontrola przeprowadzona przez służby wojewody wykazała jednak, że na Kazimierzu wiele miejsc nadal nie jest wytyczonych zgodnie z przepisami. „W tej sytuacji, wobec niezgodnie z prawem oznakowanej strefy płatnego parkowania, zasadną wydaje się być teza o pobieraniu z naruszeniem prawa korzyści finansowych, co w odniesieniu do miejskich służb wyczerpać może znamiona czynu zabronionego” - napisał do ZIKiT z upoważnienia wojewody wicedyrektor Tomasz Boniatowski.

Co na to ZIKiT? - Prace w strefie nie zostały jeszcze zakończone z uwagi na warunki atmosferyczne, niską temperaturę i ogólną wilgoć. W takich warunkach farba nie trzyma się podłoża - wyjaśnia Andrzej Mikołajewski, dyrektor ZIKiT. - Prace zostaną dokończone, jeżeli temperatury będą właściwe, wynoszące co najmniej 5 stopni. Wszystko będzie się więc zgadzać. A przepisy mówią, że jeśli jest znak pionowy oznaczający strefę, to można pobierać opłaty - dodaje.

Zmiany w strefie miały być przeprowadzone do 12 grudnia 2017 r. Początkowo szacowano, że będą kosztować blisko 6 mln zł. Ostatecznie za prace zapłacono 3,8 mln zł. Dyrektor Mikołajewski informuje, że ZIKiT naliczył karę ponad 480 tys. zł za niewykonanie zadania w terminie.

Kazimierz można zamknąć, ale dla wszystkich, bez wyjątków

W ramach Mobilnego Krakowa ZIKiT wprowadził też strefę ograniczonego ruchu na placu Nowym i okolicznych ulicach. Teraz mogą tam wjeżdżać tylko ich mieszkańcy, a także m.in. dostawcy, taksówkarze, goście hotelowi, pojazdy uprawnionych służb oraz posiadacze wjazdówek wydanych przez ZIKiT.

Służby wojewody zwracają uwagę, że zarządca drogi może ją zamknąć (np. z powodu bezpieczeństwa czy ochrony zabytkowej przestrzeni), ale w całości, dla wszystkich, a w centrum Kazimierza wprowadzono wyjątki.

- Wojewoda nie neguje wprowadzenia strefy ograniczonego ruchu. Zwrócił się jedynie o uzasadnienie wyjątków. To zrobiliśmy - wyjaśnia Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

Od lat w Krakowie funkcjonuje strefa B (na ulicach w rejonie Rynku Głównego), gdzie wjazd i ruch jest ograniczony. W Urzędzie Wojewódzkim wyjaśniają, że różnica jest taka, iż strefę B wprowadzono przed laty jako akt prawa miejscowego, a strefę na Kazimierzu ustanowił ZIKiT.

- Niech sąd zdecyduje, czy mogliśmy na Kazimierzu ograniczać ruch w taki sposób jak obecnie, czy nie - odpowiada wicedyrektor Franek.

Za mało kopert w strefie dla aut osób niepełnosprawnych

Wojewoda zwraca też uwagę, że na Kazimierzu nie wyznaczono odpowiedniej liczby kopert postojowych dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z przepisami w strefie powinny one zajmować 4 proc. terenu.

- Nie wiem, czy do końca jest podstawa do tego, aby 4 proc. liczyć dla podstrefy na Kazimierzu, a nie dla całej strefy płatnego postoju - komentuje wicedyrektor Franek. Przyznaje, że w połowie ubiegłego roku ZIKiT przedstawił projekt, który nie zawierał 4 procent, ale z przedstawicielami osób niepełnosprawnych urząd ustalił, że do takiej liczby miejsc będzie stopniowo dochodzić i mają one powstawać tam, gdzie są takie potrzeby.

- Pod koniec wakacji przyszło jednak pismo z Urzędu Wojewódzkiego, że mają być 4 procenty - dodaje wicedyrektor Franek. Zaznacza, że na Kazimierzu są koperty, ale nie w wymiarach, jakie mają obecnie obowiązywać, a więc o szerokości 3,6 m i pomalowane na niebiesko. - Na większości ulic Kazimierza nie ma możliwości, aby wyznaczyć tak szerokie koperty. Jeżeli więc mielibyśmy wyznaczyć 400 miejsc o szerokości 3,6 m, to można sobie hipotetycznie wyobrazić, że zajmą całe ulice św. Wawrzyńca i Miodową, które w całości będą wymalowane na niebiesko - obrazuje wicedyrektor Franek.

Zwraca też uwagę, że wprowadzając koperty o szerokości 3,6 m, wiele ogólnodostępnych miejsc postojowych zostanie zabranych mieszkańcom, a nie rozwiąże to problemów parkingowych osób niepełnosprawnych mieszkających na Kazimierzu, ale na innych ulicach niż dwie wspomniane.

Zmiany w strefie parkowania

Likwidacja: około 2,9 tys. miejsc postojowych.
Strefa Ograniczonego ruchu na Kazimierzu: plac Nowy, ulice: Estery, Nowa, Bożego Ciała, Meiselsa, Izaaka, Wąska, Kupa, Warszauera, Józefa, Jakuba, Szeroka, Miodowa (między Krakowską a Bożego Ciała).

Ruch jednokierunkowy na Kazimierzu: ul. Miodowa (między ul. Bożego Ciała i Brzozową - przejazd w kierunku do ul. Starowiślnej); św. Wawrzyńca (Dajwór - Bożego Ciała, Dajwór - Starowiślna), ul. Halicka (Przemyska - Miodowa).

Jeden kierunek w rejonie Kleparza: ul. św. Filipa (Długa - Rynek Kleparski; ul. Krótka (św. Filipa - Krzywa); ul. Krzywa (Krótka - Długa).

Gazeta Krakowska

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 44

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

i
i dalej uzupełnię
W wspomnianych przepisach Przez Ciebie, mowa o załącznikach wyraźnie jest napisane że zarówno przy P-18 jak też P-20 czyli koperta wewnątrz umieszcza się "SYMBOL". Jeszcze raz powtórzę - SZKODA FARBY i pieniędzy na całą kopertę. Wystarczy symbol niepełnosprawnego na niebieskim tle wewnątrz np. stanowiska lub koperty.
k
kręcisz niestety
Cytat z Twoich przepisów:
„5.1. Zasady ogólne
Znaki uzupełniające stanowią grupę znaków o różnych kształtach, wymiarach i przeznaczeniu. Mają one na
celu m.in. dopełnienie znaków, o których mowa w pkt 1–4. Stosuje się następujące znaki uzupełniające:
– symbole (P-15, P-23, P-24, P-26, P-27),

Dalej uważasz że P-24 to wyłącznie znak a nie symbol który zarazem jest znakiem?
a
asdf
Też nie wiesz w którym kościele dzwonią a naśmiewasz się z ZIKiT

Znaki poziome (np. P18,P20,P24) służą do w y z n a c z a n i a miejsc postojowych a znaki drogowe pionowe (np. D18 ) do o z n a c z a n ia miejsc postojowych .

Właśnie różnica w określeniach oznacza a wyznacza sprawiła ,że nie można pobierać opłat za parkowanie w przypadku ,gdy miejsca są tylko oznaczone znakami pionowymi .

Ale skoro nawet dyrektor ZIKiT nie łapie o co chodzi to czego wymagać od zwykłego śmiertelnika ,który nie potrafi właściwie doczytać przepisów
x
xxx
Należy rozróżnic znak P-24 (to osoba na wózku) od symbolu osoby niepełnosprawnej (str. 285 Załącznika nr 2 do cyt. powyżej rozporządzenia). To znak P-24 a nie symbol umieszcza się na nawierzchni barwy niebieskiej (str. 29 rozporządzenia nowelizującego w Dz.U z 2015 r. poz. 1314). To znak P-24 umieszcza się jako uzupełnienie znaku P-18 (stanowisko postojowe) lub znaku P-20 (stanowisko postojowe zastrzeżone koperta), patrz str. 286 Załącznika nr 2 do rozporządzenia z 2003 r.
Znak P-20 "koperta" stosuje się do oznaczenia stanowiska postojowego (str. 280 ww. Załącznika nr 2) a więc każda koperta jest stanowiskiem postojowym. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości co do obowiązku malowania całej powierzchni stanowiska postojowego lub koperty na kolor niebieski?
A do "rozumienie słów" - zapoznaj się z postanowieniem Sądu Najwyższego z 24 maja 2013 r. sygn. akt II KZ 16?13, w którym wprost wykpiono twoje rozumienie słowa "powinien" w przepisach prawa.
i
i
wszystko jasne , polecam , dobre.
dziękuje za uwagę.
Z
Zmiennik
Gdy tylko PiS wygra wybory samorządowe w Krakowie zaczną się masowe aresztowania wśród obecnych urzędników i radnych

Nie może być inaczej przy takiej patologii i nieprawidłowościach
t
to
oznaczenia w pierwszym przypadku stanowiska postojowego w drugim tzw. koperty. Nie ma obligatoryjnego obowiązku malowania ich na niebiesko. wyciąłeś tylko zdanie z przepisu. Znak poziomu P-24 czyli symbol niepełnosprawnego ma być na tle niebieskim. Wystarczy podkład niebieski pod symbol niepełnosprawnego. Mam nadzieję że literówki nie popełniłem bo jestem po kilku piwach ale i tak lepiej czytam niż ZIKIT na trzeźwo.
S
SM
czyli tzw. koperty żdego wymogu co do koloru nie ma. Jedynie dotyczy zmiana znaczku (symbolu) P-24. czyli może to być wyłącznie mały kwadrat niebieski z symbolem na kopercie. Szkoda farby na całą kopertę. Proszę napisz czy otworzyłem Wam oczy ?
r
rozumienie słów
"powinny" znaczy się nie muszą ale powinny , nie jest to znaczenie obligatoryjne, a poniżej przeczytaj że znak P-24 musi być na tle niebieskim, natomiast koperta jako P-18 nie ma takiej obligacji. Dziękuję. Dostęp do przepisów masz bo je cytujesz, sprawdź mnie.
x
xxxx
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych ... (Dz. U. z 2015 r. poz. 1314). "Stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny miec nawierzchnię barwy niebieskiej". Ten przepis wszedł w życie 1 lipca 2017 r. Podejmujesz dyskusję?
G
Gość
Nie cała koperta ma być niebieska a wyłącznie tło pod znaczkiem (symbolem) niepełnosprawnego. Tak trudno przeczytać dokładnie przepis. No chyba że lubicie wszystko na niebiesko , to też można skoro za dużo farby macie i moc pieniędzy do marnotrawienia.
f
fwfdwdf
To już jest wręcz komedia

Radni powołali miejska spółkę bo twierdzili ,że ZIKiT sobie nie radzi ze strefą płatna i spółka zrobi to lepiej .

I co teraz powiedzą radni ,gdy spółka przez kilka lat pobierała nielegalnie opłaty z ....3000 miejsc postojowych !!!!!!!!

To są miliony nienależnie pobranych opłat ,które jako takie powinny zostać zwrócone kierowcom .

To radni sa w części winni temu całemu bajzlowi.

Nigdy więcej nie wybierajmy obecnego prezydenta ani obecnie urzędujących radnych w tym rekordzistów i wiecznych radnych ,którzy zamiast pilnować władzę wykonawczą sami są źródłem nieprawidłowości.

Nigdy więcej nie głosujmy na obecnych radnych bo patologia w urzędzie nigdy sie nie skończy.

Nie wybierajmy partyjnych bo to karierowicze i myślą o sobie i swojej partii a nie o obywatelach .

obywatele sa im potrzebni gdy idą wybory i wówczas cukrują i przymilają się fałszywie a później co jest widać gołym okiem
h
help
Należy Kraków wyrzucić z Unii Europejskiej. To co robi prezydent Jacek Majchrowski i spółka, z pewnością nie znajdzie akceptacji przez Platformę Obywatelską i Nowoczesną. Już pewnie piszą pismo do Unii, aby Kraków ogłosić ostatnim bastionem komuny i uznać to miasto za gminę białoruską.
g
gniewko_syn_ryba
Ktoś, kto od ponad pół roku zalega z wywiązaniem się z honorowego zakładu ?... ;)))
m
metys
To się kiedyś musi skończyć. Musi. To miasto nie działa
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska