Cricoteka wzbogaciła się właśnie o nowoczesną pracownię konserwatorską, na którą złożyły się, m.in. stół dublażowy niskociśnieniowy z kopułą i funkcją nawilżania, który umożliwia przeprowadzanie zabiegów wzmocnienia podobrazia i prostowania dzieł na podłożu papierowym oraz płóciennym; stół podświetlany przeznaczony do pracy przy obiektach na podłożu papierowym, płóciennym oraz konserwacji wszelkich tekstyliów, w tym wykonywania rekonstrukcji splotów czy reperacji lokalnych; kauter, czyli żelazko konserwatorskie o szerokim zastosowaniu, a także dwa mikroskopy. W sumie to 25 nowoczesnych sprzętów, które umożliwią konserwację i zabezpieczanie dzieł z kolekcji Muzeum Tadeusza Kantora. Zakup sprzętu był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu rządowego „Wspieranie działań muzealnych”.
- Zakupione przez nas sprzęty w ramach projektu stanowić będą podstawę zaplecza konserwatorskiego, wspierającego szerokie działania Cricoteki. Mam na myśli zarówno opiekę nad obiektami na ekspozycjach, na naszych wystawach czasowych i stałych, jak i kompleksową opiekę nad całością zbiorów Muzeum Tadeusza Kantora – mówi Joanna Gorzałczany, specjalistka ds. konserwacji zbiorów w Muzeum Tadeusza Kantora.
A kolekcja Cricoteki – stworzona przez Tadeusza Kantora i stale rozbudowywana – jest wyjątkowo różnorodna pod względem materiałowym. Wśród blisko 200 tysięcy artefaktów są m.in.: kolekcja kostiumów – głównie z Teatru Cricot 2 oraz rzeźby, obrazy, rysunki, szkice, archiwalia i druki. Ważna część kolekcji mieści się też w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ulicy Siennej 7/5, gdzie artysta tworzył swoje ostatnie dzieła. Ostatnie miejsce życia i pracy Tadeusza Kantora, zachowane w stanie nienaruszonym, udostępniane jest zwiedzającym, zgodnie z jego wolą. To zbiór – jak podkreśla Cricoteka - wymagający regularnej opieki konserwatorskiej.
- Obecnie jesteśmy w trakcie dokumentowania stanów zachowania muzealiów. Na podstawie tej bazy będziemy mogli na bieżąco typować obiekty, które w pierwszej kolejności wymagają przeprowadzenia postępowania konserwatorskiego, co przyczyni się do przywrócenia im właściwego stanu, a w niektórych przypadkach przywrócenia im także funkcji wystawienniczej – dodaje Joanna Gorzałczany.
Warsztaty konserwatorskie dla dorosłych
Projekt obejmuje również działania edukacyjne wokół tematu konserwacji – cykl warsztatów skierowanych do osób dorosłych, amatorów – w związku z dużym zainteresowaniem tematyką konserwacji wśród osób nie związanych zawodowo z tą dziedziną. Warsztaty z konserwacji drewna, fotografii, tkanin i papieru odbędą się w Cricotece 30 listopada i 1 grudnia 2024 r.
Z okazji otwarcia pracowni konserwatorskiej Muzeum Tadeusza Kantora zaprasza na cykl bezpłatnych warsztatów skierowanych do osób dorosłych, amatorów „Rzeczy nienowe. Drewno. Fotografia. Papier. Tkanina”, które wprowadzą uczestników w tajniki konserwacji materiałów.
Dla uczestników przygotowano cztery tematyczne warsztaty ze specjalistami, m.in. dotyczące metod usuwania starych powłok wykończeniowych na meblach, zabezpieczania i konserwacji fotografii, które odbędą się 30 listopada i 1 grudnia w Cricotece. Wszystkie warsztaty są bezpłatne, obowiązują rezerwacja miejsc: [email protected]. Szczegółowa informacja o warsztatach na stronie Cricoteki.
