https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowianie walczą o tramwaj do Łagiewnik

Arkadiusz Maciejowski
wojciech matusik
Pasażerowie i mieszkańcy osiedla Ruczaj coraz głośniej narzekają na linie tramwajowe kursujące po nowym torowisku. Jak twierdzą, przynajmniej jedna linia powinna jeździć z ul. Gronostajowej w kierunku Łagiewnik.

Kraków: kryzys uderza w kulturę: drożeją bilety do teatrów

Jedną z propozycji podróżnych jest przedłużenie linii 10 (kursującej obecnie z os.Piastów do Łagiewnik) do pętli końcowej na Ruczaju. - Dałoby to możliwość dojazdu pracownikom zatrudnionym w Nowej Hucie i zakładach usytuowanych na trasie - twierdzi Michał Jarosz, mieszkaniec ul. Bobrzyńskiego.

Dodatkowo mieszkańcy proponują zmianę trasy linii 18, tak aby z Ruczaju dojeżdżała do Krowodrzy Górki, a nie jak obecnie do Cichego Kącika.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przekonują, że tramwaj do Cichego Kącika służy wielu podróżnym. - Jadącym z Ruczaju m.in. do centrum miasta, jak i studentom przemieszczającym się z akademików do kampusu - twierdzi Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Dlatego decyzją urzędników w najbliższym czasie jedyną planowaną zmianą w komunikacji na os. Ruczaj będzie prawdopodobnie dołożenie kursów linii 194. - Prowadzimy jeszcze obserwacje, ale już widzimy, że pojazdy na tej linii w godzinach szczytu jeżdżą zapełnione niemal w 100 proc. Rozważamy więc uruchomienie większej liczby kursów - przyznaje Hamarnik. Zmiany te wejdą w życie najprawdopodobniej w lutym.

Na dodatkowe linie tramwajowe (lub zmiany tras obecnych linii) mieszkańcy Ruczaju będą musieli jednak poczekać zapewne aż do listopada. Wtedy gotowe ma być całe nowe torowisko do ul. Czerwone Maki. - Rzeczywiście, są plany skierowania jednej z linii w kierunku Łagiewnik. Rozważaliśmy taką ewentualność już wtedy, gdy otwieraliśmy pierwszą część torowiska. Z badań wynikało jednak, że dużo więcej pasażerów podróżuje w kierunku mostu Grunwaldzkiego niż Łagiewnik - tłumaczy Hamarnik.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dociekliwy
Na marginesie problemów z rozplnowanie linii jest inna istotna dla pasażerów sprawa. Mianowicie, czy istnieje możliwość wyświetlania na bieżąco informacji o awariach i okresowych zmianach kursów tramwajów na zamontowanych na przystankach tablicach elektronicznych? Kto odpowiada za redagowanie tych komunikatów? W wielu tramwajach i autobusach działają także ekrany LCD - czy tu także można takie komunikaty wyświetlić? Już bardzo wiele tramwajów i autobusów posiada system nagłośnienia. Każdy pojazd ma łączność przez radiostację z centralą. Czy można nagrać komunikat dla pasażerów i go odtworzyć lub poprosić prowadzącego o podłączenie do systemu nagłośnienia w celu emisji "na żywo" takiego komunikatu? -wydaje się, że tak powinien działać sprawny system informacji pasażerskiej skoro tyle kosztuje, a jeśli nie należy go uzupełnić o taką funkcję. To wprost bezcenna informacja dla podróżujących KM. Wypadki i awarie są częste i komunikaty ułatwią każdemu rozplanowanie dojazdu nietypową trasą bez niepotrzebnego stresu i straty czasu.
K
Krakus
drodzy urzędnicy. Ułatwienie przesiadki z autobusu do tramwaju i odwrotnie na tym samym przystanku jest pilniejsze od studiów na temat ilości linii obsługujących obecnie Ruczaj.
K
Krakowianin
ja mieszkam na Kazimierzu i chciałbym aeroplanem latac do Rynku GŁ.a nie stac na przystanku i marznąc !
J
Jurek
popisał 194 zawsze było pełne a teraz jest tylko gorzej!
J
Jurek
bez przesiadki jest "12" -ka
J
Jurek
przed uruchomieniem tramwaju też nic nie jechało, a po oddaniu pętli Czerwone Maki będzie taka linia tramwajowa
J
Jurek
po powstaniu łącznika (czytaj w planowanych inwestycjach), tramwaj nie jest przewidywany. Wzmocnienie autobusów, także do pętli Czerowne Maki - też jest taki plan.
J
Jurek
która i tak jeździ już bardzo pokręconą trasą. Szybciej jest z przesiadką, a jeszcze lepiej i łatwiej przedłużyć do NH linię "12"!
"194" jest oczywiście od samego początku do wzmocnienia i pozostawienia nawet po dokończeniu inwestycji!
Czy naprawdę nie można linii autobusowych dla ułatwienia przesiadki przenieść na PAT, aby nie biegać (jeśli ktoś może biegać) na czerwonym do i z tramwaju?
Linia "12" tylko do Wieczystej nie jest dobrym pomysłem (jest autobus 124/424, dlaczego i po co są aż dwie linie?) - przedłużenie trasy do pętli Bieńczyce przy szpialu Rydygiera zapewni owłaściwe błożenie oraz dojazd z Ruczaju do Nowej Huty. Wtedy można rozważyć pocięcie "128", który można poprowadzić pod Krakowską Akademię.
Linia "18" powinna być przeniesiona na Bronowice.
Po oddaniu pętli Czerwone Maki np. linia "19" może zapewnić połączenie z KG, a "23" do Bieżanowa przez Łagiewniki i Kalwaryjską oraz przedłużona do NH linia "12", ale poprowadzona przez Rondo Grzegórzeckie i Al. Pokoju do pętli Bieńczyce, a "18" do Bronowic. To zapewni przejazd w istotne punkty miasta oraz dogodność ewentualnych przesiadek.
C
Cr
"Z badań wynikało jednak, że dużo więcej pasażerów podróżuje w kierunku mostu Grunwaldzkiego niż Łagiewnik".... no dziwne, żeby nie skoro zabrane nam linie autobusowe właśnie tam mają pętle i jak komuś potrzeba to nie będzie jechał przez łagiewniki tylko właśnie do m. grunwaldzkiego, poza tym gdyby trasa linii 10 została wydłużona o te (póki co aż 6 przystanków..) to pasażerowie mogli by tylko zyskać, ze względu na trase przez spory kawałek Krakowa, oraz możliwość przesiadek w myślę, że dogodnych połączeniach z innymi liniami. Ogólnie to te badania to jakaś ściema ze względu na interes ZIKiT-u, który szuka oszczędności nie tam gdzie potrzeba. Niech jeszcze zainstalują elektroniczne tablice specjalnie dla 2 linii, jak na małym płaszowie, za ponad pół miliona i sobie ponarzekają, że mamy za dużo linii i trzeba skracać ;]. ŻENUA...
A
Andrus
Kiedy powstanie linia szybkiego tramwaju do Skawiny.Skawina to też Kraków,a wyjechać stamtąd to więcej niż katastrofa.
j
jacman
Linią "wycieczkową" z tak pokręconą trasą
t
trutty
A ja chce aby byl tramwaj z Ruczaju do Borku Faleckiego bo mi tak pasuje zeby tam jezdzic bez przesiadek. Poza tym czy nie mozna po prostu wprowadzic tylko jednej linii tramwajowej w Krakowie ktora by jezdzila wszedzie?
K
Karol
Wieśniaki ? I to pisze ktoś kto przestawia literki i nie umie spacji zrobić ?
k
kon
We łbach sie awam wiesniaki zruczaju poprzewracalo.
w
wojtek
jak to badali, ze tu wiecej a tu mniej jak z ruczaju do biezanowa nic nie jedzie i sie kombinuje na rozne sposoby
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska