Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie lotnisko bije własne rekordy. A do tego nie przestaje inwestować [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

AW
Rok 2013 okazał się bardzo udany dla krakowskiego lotniska. Kolejne rekordy, inwestycje oraz otwarcie bazy operacyjnej linii Ryanair - tak w skrócie można podsumować miniony rok.

W 2013 roku w Kraków Airport obsłużono ponad 3,6 mln. podróżnych, czyli o 6 proc. więcej niż w 2012 roku. Najwięcej pasażerów zostało odprawionych w lipcu - ponad 384 tys. osób. Wciąż najpopularniejsze kierunki z/do Krakowa to Londyn, Warszawa i Frankfurt, a w czarterach Antalya. Największe wzrosty pod względem wielkości ruchu pasażerskiego odnotowano w przypadku linii Ryanair (+242 tys.), airberlin (+72 tys.), Norwegian (+42 tys.). Wśród krajów W 2013 r. najbardziej wzrósł ruch z/do Szwajcarii, Rosji i Finlandii.

W ubiegłym roku Kraków miał regularne połączenia z 63 portami w 22 krajach. Przewoźnicy uruchomili 8 nowych połączeń rozkładowych, a touroperatorzy 4 nowe destynacje czarterowe.

Tradycyjnie już największy udział w ruchu pasażerskim w Kraków Airport miały tanie linie – 66 proc. Przewoźnicy tradycyjni to 30 proc, zaś czartery 3 proc. W roku 2013 na krakowskim lotnisku operowało 13 przewoźników - 8 tradycyjnych i 5 linii niskokosztowych. Najczęściej wybierani przewoźnicy to Ryanair (wśród tanich linii), Lufthansa (przewoźnicy tradycyjni) i Enter Air (czartery).

Na rok 2014 władze spółki zakładają 5-procentowy wzrost liczby pasażerów do 3,714 mln. Pomóc mają w tym nowe połączenia, które ruszają w sezonie letnim do Shannon (Ryanair, 2 razy w tygodniu od 3 kwietnia), Split (Eurolot, 1 raz tygodniu od 14 czerwca) oraz Barcelona El Prat (Vueling, 3 razy w tygodniu od 21 czerwca).

Wśród 22 kierunków czarterów zapowiedzianych przez touroperatorów na rok 2014 nowościami są Bodrum, Catania, Costa Brava/Costa, Dorada, Fuerteventura, Lanzarote, Majorka, Split, Teneryfa.

Rok inwestycji

2013 rok to również rok poważnych inwestycji. - Rozbudowywaliśmy lotnisko, teraz stawiamy na rozwój infrastruktury – powiedział Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.

Do końca marca 2015 roku mają zostać zrealizowane najważniejsze inwestycje w tym budowa nowego terminalu. Przy jego budowie wykonano już prace ziemne wraz z zabezpieczeniem ścian wykopu (wybrano ok. 70 tys. m3 ziemi), wzmocniono dno wykopu. Kończą się prace przy betonowaniu fundamentów pod i trwają prace budowlane w części podziemnej terminalu. Rozpoczęto prace przy pierwszej wieży przyrękawowej. Z tego powodu zostało wyłączone z ruchu stanowisko nr 4.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.).

W trakcie zaawansowanej budowy jest również czterogwiazdkowy hotel marki Hilton Garden Inn. Obiekt ma zostać oddany do użytku jesienią 2014 roku.

Do końca roku w 80 proc. gotowy będzie także nowy wewnętrzny układ komunikacyjny. Brakować będzie tylko fragmentu drogi przed starym terminalem. Rozpoczną się prace przy budowie przystanku kolejowego na tyłach parkingu wielopoziomowego (zakończenie prac 2015 r.).

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska