- Już w czerwcu zostanie otwarta kładka pieszo-rowerowa, która połączy Grzegórzki z Zabłociem. To efekt naszej współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Kładka powstaje w ramach inwestycji kolejowych spółki. Będzie długa na ok. 660 m i szeroka na prawie 9 m - informuje prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
W PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają: - Na łąkach pojawiły się już pierwiosnki, a nad Wisłą pierwsze elementy nowej kładki, którą piesi będą przechodzić na drugą stronę rzeki. Z każdym dniem widać kolejne postępy prac.
Wspólna inwestycja Krakowa i PKP PLK
Przypomnijmy – szansa na budowę kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się w ramach realizowanej przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, przewidującej budowę kilku przepraw mostowych na potrzeby ruchu kolejowego. W lutym 2020 r. złożona została miastu oferta współpracy w tej sprawie. Mając na uwadze szanse dla rozwoju infrastruktury rowerowej, a szczególnie możliwości powiązania przeprawą dróg dla rowerów wybudowanych w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu ulic Ćwiklińskiej, Teligi i Wielickiej ze ścisłym centrum, miasto zdecydowało się na podjęcie rozmów o współpracy, zabezpieczając środki na ten cel w dokumentach finansowych.
17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. W ramach przedsięwzięcia trwa budowa ciągów pieszych i rowerowych na obiekcie mostowym oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Dzięki temu powstaje infrastruktura o łącznej długości ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze przystosowane będą dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Prace przy budowie przeprawy dla pieszych powoli się kończą. Zadanie jest dofinansowane z rządowych środków na przygotowanie III Europejskich Igrzysk, więc oddanie do użytku zaplanowane jest na czerwiec.
Dodatkowe tory dla szybkiej kolei aglomeracyjnej
Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą w Krakowie inwestycję pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Kontrakt za przeszło 1,2 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską.
Inwestycja obejmuje budowę dodatkowej pary torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, utworzenie
dodatkowego toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, 850 m linii kolejowej na estakadzie – od ul. Kopernika do ul. Miodowej.
W Krakowie oprócz dodatkowej pary torów na trasie kolejowej przecinającej centrum miasta powstały także nowe obiekty. Wśród nich wybudowano m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ulicami Kopernika i Miodową, a nad Wisła powstały trzy mosty kolejowe. Obecnie trwają prace związane z ukończeniem trzeciego z mostów, obok którego powstaje też wspomniana kładka pieszo-rowerowa.
W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji wybudowano również dwa przystanki kolejowe – Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Z pierwszego już korzystają podróżni.
Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?
- Osiedlowa "anakonda". Tak wygląda najdłuższy blok w Krakowie
- Idealny na wiosenne spacery! Mamy najdłuższy park w Polsce! Gdzie koniec?
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Tak mieszkają najbogatsi w Krakowie. Luksusowe domy i mieszkania na sprzedaż!
- 9 lekarzy z Krakowa wśród najbardziej wpływowych osób w polskiej medycynie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?