Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta mówi nam, że: - Do dnia 5 marca br. złożono 205 wniosków, z czego 11 wniosków dotyczy pacjentów z woj. małopolskiego. Z drugiej strony zarejestrowaliśmy 13 wniosków dotyczących podmiotów leczniczych zlokalizowanych w woj. małopolskim. Obecnie nie zostały wypłacone żadne świadczenia z uwagi na brak aktu prawnego - tłumaczy.
Jak wcześniej informował PAP, do połowy stycznia br. wniosków było ok. 90 mniej. Ponad 50 proc. spraw dotyczyło uszczerbku na zdrowiu, kolejne 24. proc. zgonu pacjenta, a 20 proc. zakażenia szpitalnego. Najwięcej wniosków złożyli mieszkańcy województwa mazowieckiego, dolnośląskiego i śląskiego.
‒ Powstanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych to bardzo oczekiwany przez pacjentów krok, który znacząco ułatwi dochodzenie roszczeń związanych z leczeniem. Zapewni wsparcie finansowe znacznie szerszej grupie osób, niż było to możliwe wcześniej, a wszystko to będzie odbywać się w sposób prosty i przyjazny – wyjaśniał pod koniec lutego br. Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Uzyskanie świadczenia nie wymaga udowodnienia winy placówki medycznej. Podstawowym warunkiem pozytywnej decyzji jest stwierdzenie, że doszło do zdarzenia, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć, gdyby świadczenie zdrowotne zostało pacjentowi udzielone zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo gdyby zastosowano inną dostępną metodę diagnostyczną lub leczniczą.
Maksymalna kwota rekompensaty dla pacjenta wynosi 200 tys. złotych. W razie śmierci pacjenta świadczenie wynosi do 100 tys. zł dla każdej uprawnionej osoby: dzieci pacjenta, jego rodzice oraz małżonek lub partner (konkubent).
Czym jest Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych?
Fundusz Kompensacyjny obejmuje zdarzenia, które miały miejsce po wejściu w życie ustawy, a także zdarzenia wcześniejsze, jeżeli pacjent dowiedział się o szkodzie już po tej dacie, czyli nie wcześniej niż 6 września 2023r. Wniosek do Rzecznika można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zdarzeniu, jednak nie później niż w ciągu 3 lat od daty zdarzenia.
‒ Jestem przekonany, że działalność Funduszu wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa pacjentów. Personel medyczny będzie miał mniejszą obawę przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych, co z kolei umożliwi szybszą pomoc pacjentom i wprowadzenie odpowiednich działań naprawczych. Rzecznik będzie informował szpitale o każdym stwierdzonym zdarzeniu medycznym. Obowiązkiem placówki będzie dokładna analiza przyczyn takiego zdarzenia niepożądanego oraz wdrożenie działań mających zapobiegać podobnym przypadkom w przyszłości. Środki zaoszczędzone na kosztach prawnych i odszkodowaniach szpitale będą mogły wykorzystać na poprawę leczenia pacjentów - podkreślał Bartłomiej Chmielowiec.
Sam wniosek podlega opłacie w wysokości 300 zł, dlatego przed jego złożeniem należy dokładnie sprawdzić, czy spełnia się przesłanki do uzyskania świadczenia, ponieważ opłata nie podlega zwrotowi w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku.
Fundusz obejmuje zdarzenia medyczne, do których doszło w szpitalu (chodzi o wszystkie szpitale, w tym psychiatryczne czy uzdrowiskowe) w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Wypłata świadczenia następuje w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o przyjęciu świadczenia wynikającego z prawomocnej decyzji. Kwota świadczenia wypłaconego z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych jest zwolniona z podatku dochodowego.
Ile trwa rozpatrzenie?
Rzecznik Praw Pacjenta wydaje decyzję w sprawie przyznania świadczenia w ciągu 3 miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku. Wydając decyzję Rzecznik opiera się na opinii medycznej sporządzonej przez działający przy nim Zespół do spraw Świadczeń, składający się z przeszło 70 bardzo doświadczonych ekspertów reprezentujących różne dziedziny medycyny. Osoba niezadowolona z decyzji ma prawo wniesienia odwołania do Komisji Odwoławczej. Od jej rozstrzygnięcia można z kolei wnieść skargę do sądu administracyjnego.
Sztuczna inteligencja - czy świat stanie się lepszy?
