Libiążanie, po kilkunastu latach starań, w końcu doczekają się przebudowy stromej kładki nad torami. Na stacji kolejowej w ich miasteczku pojawią się ławki i kosze na śmieci. Będą również nowe tory, ale tylko w jej obrębie. Nadal przejazd na trasie z Oświęcimia przez Libiąż do Krakowa będzie trwać prawie dwie godziny!
Kładka zbyt stroma
Budynek i perony stacji kolejowej w Libiążu wyglądem pozostawiają wiele do życzenia.
- Jest brzydko, wręcz obskurnie - narzeka libiążanka Bogumiła Staszczyk.
Niemal codziennie dojeżdża do Krakowa. Ani oczekiwanie na pociąg, ani podróż do stolicy Małopolski jej nie zadowala.
- Nie ma gdzie usiąść, czekając na odjazd, nie ma nawet zadaszenia, żeby schować się przed deszczem - zauważa.
Fatalnie wygląda kładka. Jest wyjątkowo stroma, a schody są pokruszone. Starsza osoba może mieć problem z wdrapaniem się po niej i zejściem.
- Najgorzej mają matki z dziećmi w wózkach i rowerzyści - dzieli się spostrzeżeniami Zenon Ząbek z Libiąża.
Z przejścia nad torami korzystają nie tylko pasażerowie kolei, ale także mieszkańcy osiedla Grabiczka. Tory oddzielają bowiem osiedle od centrum miasta.
- To jedyne przejście dla pieszych. Dla samochodów jest oddalone o kilka kilometrów. Trzeba robić wielkie koło, żeby iść tamtędy - mówi Ząbek.
Jego sąsiadka ma małe dziecko. - I musi wózek wnosić. Wprawdzie są szyny na kładce, ale tak strome, że dziecko mogłoby wypaść z wózka - dodaje.
Przebudowa pod towary
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na modernizację stacji Libiąż. Przebudowa kładki ma zacząć się na wiosnę i zakończyć w 2017 roku. Kolejarze planują wydać w sumie 25 milionów złotych. Za te pieniądze będą wymieniać tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
- Zależy nam na usprawnieniu podróży i transportu towarów, zwłaszcza węgla z kopalni „Janina” - zaznacza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Podróżni zyskają wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Będzie antypoślizgowa nawierzchnia i dostosowanie dojść do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony staną się wyższe, dzięki czemu łatwiej będzie wsiąść do pociągów. Pojawi się też monitoring.
Prace zostaną przeprowadzone bez wstrzymywania ruchu kolejowego. W pierwszym etapie PLK wyremontuje bocznicę do kopalni „Janina”.
- Dzięki temu pociągi towarowe kursujące od strony Chrzanowa będą mogły wjeżdżać bezpośrednio na teren kopalni bez potrzeby przejeżdżania przez stację Libiąż - tłumaczy Mirosław Siemieniec.
Drugi etap prac obejmie modernizację stacji. W 2017 roku pociągi pasażerskie mają mieć możliwość przejazdu przez Libiąż z prędkością 100 km/h, a składy towarowe do 70km/h.
Gdzie się rozpędzą?
Mieszkańcy pytają tylko, jak pociagi rozwiną taką prędkość, skoro torowisko na trasie Oświęcim - Kraków jest w fatalnym stanie.
- Przez Libiąż nie zdążą się nawet dobrze rozpędzić - komentuje jego mieszkanka Katarzyna Król.
W tej chwili z Oświęcimia do Krakowa jedzie się godzinę i 40 minut, choć trasa ma tylko 60 km. I nic nie wskazuje na to, że obiecywana od lat modernizacja tej linii dojdzie do skutku w przyszłym roku.
Fakty
Remont stacji PKP
Roboty zaplanowane są na lata 2016-2017. Projekt został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego jako inwestycja podstawowa, której celem jest m.in. poprawa warunków dla transportu towarowego.
Budynek dworca PKP
Przetarg nie obejmuje modernizacji budynku dworca w Libiążu. Gmina od kilku lat stara się o jego przejęcie wraz z przyległymi gruntami. Możliwe, że uda się przejąć ziemię już w przyszłym roku. Burmistrz Libiąża chciałby przy stacji wybudować parking dla pasażerów pociągów.
15 kursów dziennie
Codziennie przez stację kolejową w Libiążu przejeżdża 15 pociągów pasażerskich w kierunku Krakowa i Oświęcimia. Oprócz nich kursują tamtędy pociągi towarowe, głównie wiozące węgiel z kopalni „Janina” w Libiążu. Stacja w Libiążu jest kluczowa dla PKP PLK, bo znajduje się tam zwrotnica i kilka bocznic towarowych z możliwością rozładunku pociągów.
Linia z tradycjami
Trasa kolejowa przebiegająca przez Libiąż została zbudowana jako fragment kolei z Lwowa do Wiednia. Otwarcie jej nastąpiło 1 lutego 1856.
