https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Kraków – Myślenice. Kolejny krok w kierunku jej budowy

Grzegorz Skowron
Na przełomie 2018 i 2019 roku będzie wiadomo, czy budowa nowej linii kolejowej Kraków – Myślenice ma racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie. Wtedy będzie gotowa koncepcja i studium wykonalności dla tej inwestycji.

Urząd Marszałkowski właśnie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Firma, która podpisze umowę, będzie mieć pięć miesięcy na przygotowanie dokumentu.

Opracowanie ma określić możliwości realizacji i wskazać przebieg linii kolejowej Kraków – Myślenice oraz warunki jej włączenia w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Autorzy studium muszą wskazać możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe realizacji inwestycji, określić potencjalne, możliwe przebiegi linii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz wskazać rozwiązanie optymalne.

Zobacz jak Kraków się zmienił przez 74 lata. Zdjęcie lotnicz...

To kolejny krok w kierunku budowy nowej linii kolejowej w Małopolsce. Od dłuższego czasu zabiegają o nią samorządy lokalne, ale inwestycja nie znalazła się w krajowym planie inwestycji kolejowych.

Początkowo także władze województwa małopolskiego nie przewidywały podjęcia przygotowań do budowy tej linii, ale w marcu linia kolejowa Kraków – Myślenice znalazła się w planie zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego. Dokument nie gwarantował jej budowy, ale zalecał przystąpienie do analiz, których efektem może być decyzja o realizacji tej inwestycji w przyszłości. I ogłoszony właśnie przetarg na studium wykonalności jest pierwszą taką analizą.

Pomysł na budowę tej linii nie jest niczym nowym. Tory z Krakowa do Myślenic, a nawet do Mszany Dolnej planowali Austriacy już ponad sto lat temu. Przedsięwzięcie zniweczyła I wojna światowa, potem były kolejne próby przed drugą wojną światową i te spełzły na niczym. Do pomysłu wrócono jeszcze w latach 70, też żadne decyzje nie zapadłty. Dziś koszty tej inwestycji szacowane są na 3-4 mld zł.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
lol
No ale nie dworzec czołowy w mieścinie 20 tys mieszkańców z rozproszoną zabudową. Sorry jest stacja w Radziszewie pare kilometów można podjechac autem zostawić i jechać pociągiem do Krakowa.
l
lol
Dokładnie tam mają stacje kolejową w Radziszowie, zrobić dobry dojazd. Park and Ride. Autobusy skomunikowane z pociągami i będą smigać.
l
lol
Ogólnie nie wiem co to za zwyczaj, budować samą autostradę w Polsce. Gdyby razem z S7 zbudowano linie kolejową wzdłóż autostrady i rzeki z Myślenic do Nowego Targu to to wszysto miałoby ręce i nogi. Choć dużo bardziej potrzebna jest modernizacja do 160km/h linii Kraków - Oświęcim - Czechowice Dziedzice. Czy linia Kraków - Olkusz - CMK
s
sss
Porażka intelektualna i finansowa.
m
mistrz robót drogowych
A nic bym nie robił i odciął to Zad...ie Małopolski od reszty świata gdyby te bzdury wypisywała większość ale to kilka zaKODowanych osób i sfrustrowany nie mogący przeżyć porażki były wójt jednej z miejscowości wymienionej w komentarzach.Kolej to konieczność i im szybciej tym lepiej za kilka lat nie wjedziecie do Krakowa a już słynnymi TDI kami w szczególności.Ale do tego trzeba władzy która myśli przyszłościowo a nie zajmuje sie wieżami widokowymi czy strzelnicami.
L
Lol
W tej cenie to mozna metro zbudowac dla 500 tys mieszkancow a nie kolej dla 20 tys. Zrobic ostatmi koncowy przystanek w Klinach przy wezle autostradowym i p+r i sobie z myslenic dojada do metra autem czy autobusem, a potem w 15min do centrum i w 30 min ma nowa hute. A nje takie ksiezycowe inwestycje jak kolej do jednej wioski. Jeszcze w tunelach przez pagorki.
G
Gość
Dokumenty miały być na koniec czerwca gotowe jak deklarował Krupa ze spółka?
I co????
G
Gość
Milion złotych od rządu dla Pcimia to absolutny przypadek i żadna kampania wydmuszka za naszą kasę. Wójt z PiS, były wójt z PiS, rząd PiS.
M
Maciejas
KAŻDA NOWA LINIA KOLEJOWA MA SENS ! BO NIE DA SIĘ ROZWIJAĆ W OPARCIU TYLKO O INFRASTRUKTURĘ DROGOWĄ KTÓRA MA OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI ! LIKWIDACJA LINII KOLEJOWEJ NOWY TARG CZARNY DUNAJEC PODCZERWONE TO BYŁ KOSZMARNY BŁĄD TEŻ TRZEBA KONIECZNIE GO NAPRAWIĆ ! LINIA KOLEJOWA DO MYŚLENIC A PÓŹNIEJ DALEJ MSZANY TO BARDZO DOBRY POMYSŁ ! SZKODA TYLKO NA WYDAWANIE KASY NA JAKIEŚ TEORETYCZNE UZASADNIENIE TEJ OCZYWISTOŚCI !!!
C
Corleone
Nie jest niczym nowym, że takie plany są elementem kampanii przedwyborczej, ale w tym przypadku o możliwości budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic było mówione już wcześniej. Poza tym nawet jeśli to faktycznie jest element kampanii wyborczej PO, PSL czy kogoś tam jeszcze i dzięki temu taka linia powstanie, to ja nie mam nic przeciwko.
K
KRK
Koledzy z PO/PSL fundują sobie kampanię wyborczą za naszą kasę.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska