https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małgorzata Wassermann: Kraków potrzebuje metra. Trzeba szybciej działać w tej sprawie

Piotr Tymczak
Fot. Piotr Tymczak
Małgorzata Wassermann, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Krakowa, przedstawiła swoją propozycję rozwoju komunikacji w mieście. Zaznaczyła, że w Krakowie niezbędne jest metro. Zwróciła uwagę na potrzebę rozbudowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i parkingów park&ride.

- Korki na krakowskich ulicach są ogromne. Tylko całościowe podejście do spraw związanych z transportem da szansę na poprawę jakości poruszania się po naszym mieście - mówiła Małgorzata Wassermann. - Spójna wizja dla Krakowa zakłada nie tylko budowę metra - jego budowa będzie trwała długo i będzie kosztowna, ale jeżeli jej nie rozpoczniemy, to nigdy nie będziemy go mieć - ale też rozwój kolei aglomeracyjnej, remonty istniejących linii tramwajowych i budowę parkingów park&ride - dodała.

Ekspertem Małgorzaty Wassermann w dziedzinie transportu jest prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej, członek rady naukowo-konsultacyjnej przy Metrze Warszawskim. - Pada czasem pytanie czy Kraków stać na budowę metra. A ja chcę powiedzieć, że Krakowa nie może nie stać na budowę metra - zaznaczył prof. Stypuła.

Przedstawił koncpecję, w której proponuje budowę głównej linii metra z Nowej Huty przez Dworzec Główny do Bronowic, a w przyszłości stworzenie drugiej linii - z rejonów Wieliczki do centrum oraz trzeciej nitki - ze Śródmieścia w stronę wyjazdu na Warszawę. Miejscem, w którym linie by się przecinały miałby być Dworzec Główny.

Przy nim w czwartek odbyło się spotkanie, na którym Małgorzata Wassermann przedstawiła swój program dla komunikacji w mieście.

Propozycję dla rozbudowy sieci Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej omówił Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa. - Potrzebny jest duży ring kolejowy wraz z parkingami park&ride przy przystankach. To rozwiązanie umożliwi przejęcie ruchu przyjazdowego do Krakowa. Drugi element to skorzystanie z korytarza kolejowego, który obecnie pełni funkcję towarową do elektrociepłowni w Łęgu, może się stać przedłużeniem pasażerskiej linii do placu Centralnego, a może i do Szpitala Żeromskiego albo nawet do klasztoru w Mogile - powiedział Włodzimierz Pietrus. - Tory mamy prawie gotowe. Trzeba to tylko wykorzystać - dodał.

A jakie byłyby koszty budowy metra? Profesor Stypuła wyjaśnił, że będzie można o tym mówić po opracowaniu studium dla metra i poznaniu szczegółów. W sprawie opracowania studium dla bezkolizyjnej komunikacji w mieście miasto niedawno podpisało umowę. Dokument powstanie za 9,4 mln zł do końca 2019 r.

Wszelkie wcześniejsze szacunki wskazywały, że na metro trzeba byłoby znaleźć co najmniej kilka miliardów złotych. Skąd na to wziąć pieniądze? - Tu są możliwe różne warianty. Prawdopodobna wersja jest taka, że jest kilka firm zainteresowanych partnerstwem publiczno-prywatnym. Takie zainteresowanie deklaruje m.in. firma Alstom. Mamy też możliwości sięgania po fundusze Unii Europejskiej - wyjaśnił prof. Stypuła.

Małgorzata Wassermann dodała: - W tym zakresie liczymy też na rząd. Skoro walczymy ze smogiem i hałasem komunikacyjnym, to liczymy na to, że drugie miasto w Polsce będzie miało wsparcie ze strony rządu.

Kandydatka PiS zapewniła też, że zamierza skorzystać z dokumentacji jaka powstała czy zostanie opracowana (głównie studium) na zamówienie obecnych władz miasta. - Będziemy kontynuować rozpoczęte prace, polepszać i przyspieszać. Docierają do mnie głosy, że jak wygram to pozamykam festiwale, zlikwiduję imprezy kulturalne, powyganiam urzędników z pracy. Niczego nie będe zamykać, nie będę nikogo zwalniać, nie chcę być prezydentem do rozliczania, wręcz przeciwnie - chcę być prezydentem, który ożywi to miasto i ludzie pracujący w urzędach są do tego konieczni - mówiła Małgorzata Wassermann. - Pierwsze wbicie łopaty pod budowę metra mogłoby nastąpić na koniec nowej kadencji, ale może uda się to zrobić szybciej. Może więc metro mogłoby powstać w ciągu najbliższych 10 lat - dodała.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Wybory samorządowe 2018 | Twój głos się liczy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 42

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leszq
Chyba powinna obiecać metro na Kasprowy prosto z Krakowa.
G
Ghart
Pani Malgorzato, prosze sie jednakowoz zajac cwiczeniami na silowni i gotowaniem swojej zupy dyniowej. Prezydentura takiego miasta jak Krakow to nie na Pani sily, mozliwosci i charyzme. Widzialem Pani minki i gierki w trakcie komisji przesluchujacej...OMG jaka aktoreczka przed kamerami, jakie fochy... bardziej pasowalaby Pani do teatru. Moze w teatrze Bagatela sie pani zalapie. Zycze dalszych sukcesow ale moze wlasnie na innej plaszczyznie...
J
Juter
A ten nadal bzdurzy. Powiedz po prostu ze metro maja ci zbudowac pod dom i tam gdzie zwykle jezdzisz. Rece opadaja przy kazdym twoim posice. Czlowieku daj juz spokoj z tymi bzdurami bo nudny jestes jak flaki z olejem
J
Juter
TY NADAL NIE ZAZYWASZ LEKOW ?
P
Pani
Nie powinieneś być w szkole?
G
Gość
metro jest dobrą rzeczą a jego wielką zaletą (oprócz pojemności i bezkolizyjności) jest to, że ono nie utrudnia przejazdu autobusom komunikacji miejskiej, podczas gdy tramwaje są okropnymi zawalidrogami dla autobusów. powinno być metro i autobusy a tramwaje należy ograniczyć (powinny stanowić jedynie dodatek) i prowadzić je tak, by nie utrudniały jazdy autobusom (obecnie "chlebem powszednim" jest to, ze na wspólnych pasach autobusy stoją w korkach tramwajowych oraz tramwaj narzuca tempo jazdy autobusowi, który nie ma gdzie wyprzedzić tramwaju). Wyrzucanie urzędników z pracy - ja bym to poparł, gdyż darmozjadów zza biurek jest w Krakowie o wiele za dużo i czas skończyć z tym, że Kraków jest miastem ludzi wykonujących pracę biurowa, gdyż z takiej pracy nie ma dochodu narodowego (nawet ona konsumuje dochód narodowy). Trzeba przywrócić przemysł w Krakowie a biurowce - wyburzyć lub przerobić na działalność inną, niż biurowa. Precz z korporacjami. Tak samo Kraków powinien wyrzucić ludność napływową, gdyż w przeludnionym mieście źle się żyje (w ogóle to Kraków jest przerośnięty zarówno pod względem liczby ludności, jak i obszaru - wschodnie peryferia powinny się znaleźć poza granicami miasta a najlepszym rozwiązaniem byłaby … secesja Nowej Huty, która powinna wreszcie stać się odrębnym miastem).
m
mieeetek
PiS rządzi trzy lata a ona teraz się wzięła za pomoc miastu. Jakoś nie słyszałem by wcześniej wspierała jakieś metra czy inne kosmodromy w Krakowie
K
Krakus
-jak wybuduje północna obwodnicę oczywiście przed wyborami bo to pisiory obiecywały wielokrotnie!
L
Lol
Przeciez za poltora roku juz nie beda rzadzic w Warszafce to jaki rzad sie im dolozy. To ci sami kretyni co chcieli wydac na CPK 100mld zl w Warszawie i na 2 linie metra w warszawie i totalnie scentralizowac kraj. A z innycg miast hak Krakow zrobic prowincje. Nie ma zgody na prowincjalizacje regionow. Nie ma zgody an rzady PIS w kraju i samorzadzie.
H
Heh
Majchrowski lepszy. Radni z po tez lepsi. Tylko trzeba wybierac sensownych jak katarzyna pabian jantos czy teodezja maliszewska a nie tych dziadkow i cwaniakow jak stawowy czy hawranek
D
Dziadki i blachara
Pewnie zlikiduja koleje malopolskie pisowcy bo to inna parafia. I zmienia nazwe na M1 Wieliczka - Lotnisko i bedzie metro ahaha
G
Gość
Dokladnie juz razem mialo lepsze szkice tych tramwajow podziemnych TX, a nie takie glupoty jak wodzianka pokazuje. Podstawowym kierunkem nieobslugisanym to jest np. Biprostal - Ruczaj 194 nie daje rady. Ale wodzinka narysowala linie po liniach kolejowych potem cos pogadala o liniach przez pola i jakies legi co nikt nie mieszka. Smieszna jest i oderwana od rzeczywistosci
A
Ahaha
Ale to i tak auta trzebw wywalic z drugiej obwodnocy i mozno ograniczyc na starej krowodrzy ruch. Metro to piesn przyszlosci. Dla mnie wazniejsze sciezki rowerowe i szerokie chodniki. Bo krakow to jeszcze jest zwarte miasto i nie opyla sie placic za metro czy tramwaj jak mozna w 10-15min rowerkiem obskoczyc czy dla zdrowia sie w 30min przejsc. Sa jeszcze elektryczne hulajnogi czy inne sprzety. Wodzianka faktycznie iderwana od rzeczywistosci tylko by nam ruch utrudniala w miescie swoim suvem bo ona pojecia o miescie nie ma. Mieszka na wsi i powinna na soltysa wsi kandydowac. Wawa to tez wies.
K
KRK nie dla idiotów
Nie dość że właściwie kopiujesz plany miasta tylko to ma u Ciebie dłużej trwać to jeszcze chcesz walnąć część linii tam gdzie są linie tramwajowe i Polskie Linie Kolejowe. Po co tam? Tramwaje mają śmigać puste czy metro? Nawet nie ma sensu komentować tych bzdur
L
Luk
Kurczę, co wybory to zawsze wraca temat metra i tyle. Chwyccie się może innego fikcyjnego tematu bo to już nudne
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska