https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska. Pociągi będą jeździć dużo szybciej

Bogusław Kwiecień
Biuro prasowe PKP PLK
Na prawie miliard złotych opiewają najbliższe inwestycje PKP PLK w Małopolsce zachodniej. Efektem prac między Trzebinią a Oświęcimiem będzie kilkunastominutowe skrócenie czasu jazdy dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 120 km/godz.

W Krzeszowicach podpisano dzisiaj umowy dotyczące modernizacji międzynarodowej trasy E30 Kraków - Katowice na odcinku między Trzebinią a Krzeszowicami oraz linii 93 z Trzebini do Zebrzydowic przez Chrzanów, Chełmek, Oświęcim, Brzeszcze, Czechowice-Dziedzice. Łącznie opiewają one na prawie 1 mld złotych.

- Wartość umów podpisanych w bieżącym roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. świadczy o dużym zaangażowaniu w realizację Krajowego Programu Kolejowego. Takie działania umożliwiają szybkie unowocześnianie kolei i wzrost jej atrakcyjności dla pasażerów przewozów dalekobieżnych i aglomeracyjnych – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Jeśli chodzi o linię 93 PKP PLK planuje tutaj inwestycje za ponad 520 mln zł. Umowa w Krzeszowicach dotyczy inwestycji za 303 mln zł między Oświęcimiem a Trzebinią. Przetarg dotyczący wyłonienia wykonawcy od Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic na 219 mln zł jest w trakcie.

Efektem prac między Trzebinią a Oświęcimiem będzie kilkunastominutowe skrócenie czasu jazdy dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 120 km/h. Podróżni, w tym osoby z ograniczonymi możliwościami poruszania się zyskają, wygodną obsługę i łatwiejszy dostęp do pociągów na stacjach i przystankach: Chrzanów, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski. Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki i lepsze oświetlenie. Zamontowane będzie nowe nagłośnienie i tablice informacyjne. System tzw. ścieżek dotykowych ułatwi osobom niedowidzącym poruszanie się po stacji.

- Ważnym celem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest poprawa warunków dla transportu towarów. To m.in. projekty na Śląsku i w Małopolsce, a wśród nich zapewnienie sprawnych przewozów z Trzebini do Zebrzydowic. Na trasie Trzebinia – Czechowice Dziedzice zaplanowaliśmy prace o wartości ponad pół miliarda zł. Dziś podpisaliśmy już umowę za 303 mln zł na odcinek Trzebinia – Oświęcim – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kraków rozkopany, trwa wielka inwestycja kolejowa w centrum miasta

Z kolei umowa na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice opiewa na 600 mln zł. Efektem prac będą krótsze podróże i wyższy komfort obsługi pasażerów na peronach w: Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na międzynarodowej trasie E 30. Przebudowane perony w Trzebini, Krzeszowicach, Dulowej i Woli Filipowskiej będą wyższe, dobrze oświetlone i wyposażone w czytelne oznakowanie oraz wiaty. Dostęp do pociągów umożliwią bezkolizyjne przejścia pod torami wyposażone w windy lub pochylnie. Na trasie między Trzebinią a Krzeszowicami wybudowanych zostanie 8 przejść pod torami, a na stacji w Krzeszowicach będzie nowa kładka. Obiekty będą także przygotowane pod względem obsługi osób o ograniczonej mobilności i zapewnią wygodniejsze, bezpieczne dojście do pociągów.

- Modernizacje tras kolejowych stwarzają nowe, lepsze możliwości podróży w aglomeracjach oraz między regionami i miastami. Dzięki realizowanym projektom Krajowego Programu Kolejowego powstaje spójna sieć kolejowa, zyskują pasażerowie, mieszkańcy, tworzą się lepsze możliwości dla przewozów towarów. Podpisana dziś umowa gwarantuje, że szybsze i wygodniejsze staną się również podróże z Krakowa w stronę Katowic. Efektem prac między stolicami województwa małopolskiego i śląskiego będzie krótszy o około godzinę czas przejazdu pociągów, oczekiwany komfort obsługi podróżnych, a także wyższy poziom bezpieczeństwa – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KRAK
gdyby twoi koledzy z PełO nie wyprowadzili >100 mld na VATcie to byś już od dawna jeździł dużo szybciej
y
yale
Był dawno temu taki pomysł, żeby w Nowym Targu powstał parking, a do Zakopanego jeździł szybki pociąg wahadłowy. Ponieważ to DOBRY pomysł to nie został i nie zostanie NIGDY zrealizowany.
d
drugi sort
a luks torpeda pojedzie do wiednia przez brzeszcze z 40 minutowym czasem dłuzej
A
AO
Jak rozumiem, kilkanaście tuneli pod torami w lasach pójdzie do likwidacji. Razem z nimi wszystkie szlaki rowerowe Chrzanowa, Chełmka czy Oświęcimia. Czy ktoś patrzy PKP PLK na ręce?
m
myndrek
no fajno, wszytko bedzie!! ale może nojpirw zróbcie ten odcinek Krzeszowice - Kr Główny bo syćko rozgrzebane, robota sie ślimaczy a od roku niewiele zrobiono np. w porównaniu z tym co zrobione przez niecały miesiąc z Kr Gł do Podłeża
jo wim że bedzie Centralny Port Lotniczy, Kolej Dużych Prędkości, kolej Piekiełko - Podłęże, przekopana Mierzeja Wiślana, kanał Dunaj - Wisła, metro w Krakowie i to co piszecie w tych wypocinach (artykule) powyżej, ino że rozgrzebane są linia wa-wa lublin, kraków krzeszowice, pod warszafką, CKM na odcinkach, wa-wa poznań ajeszcze wrocek -poznań itd itp
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska