Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig przyznaje, że wszystkie analizy, które zostały zrobione kilka lat temu, pokazywały, iż wtedy w Krakowie broniło się premetro, czyli tramwaj, który na dużej części trasy przejeżdża w tunelu, a przystanki są bardzo rozrzedzone, tak aby można było przewieźć dużą liczbę pasażerów w możliwie krótkim czasie.
- Co więcej, byłby to przejazd w dużej części pod ziemią, a więc bez kolizji z układami drogowymi. Co jest niezwykle ważne dla szybkości przejazdu. To było jednak kilka lat temu. W tym roku uzyskamy decyzję środowiskową dla inwestycji i musimy przystąpić do projektowania. Nie chcielibyśmy, żeby projekt najważniejszego etapu, czyli rozwiązania tunelowego był rozwiązaniem, które nas ograniczy w sytuacji, w której za kilka lat będziemy musieli wprowadzić pojazdy do tuneli. Efekt powinien być taki, by była także możliwość wprowadzenia do tunelu metra. Wrócimy więc do analizy premetro czy metro za kilka lat, kiedy wybudujemy tunele - mówi wiceprezydent Andrzej Kulig.
Mają więc powstać tunele, które pomieszczą zarówno wagony premetra jak i szersze metra. - Jeżeli za kilka lat okaże się, że jednak potrzebne jest metro, bo będzie takie napełnienie pasażerów, iż to będzie konieczne, to nie będziemy żałować i mówić: "Trzeba było być mądrym i rozszerzać tunele". Różnica między tunelem premetra a metra w najlepszym razie to 1,5 metra. Warto to zrobić teraz, żeby później nie poprawiać błędów. Premetro czy metro? Decyzja powinna zapaść za 5-6 lat - dodaje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Sąd zajmie się Strefą Czystego Transportu w Krakowie. Wojewo...
Długość pierwszego etapu budowy premetra to ok. 10,5 km. Chodzi o trasę Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Na trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.
W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł (miasto liczy na fundusze unijne), a wstępnie planuje się, że premetro zostałoby uruchomione w 2033 r.
Premetro ma wjeżdżać do tunelu w rejonie ronda Polsadu. Kolejny przystanek zaplanowano w rejonie ronda Młyńskiego. Mają też powstać przystanki na Olszy, przy rondzie Mogilskim, na Dworcu Głównym, w rejonie Teatru "Bagatela". Premetro z tunelu ma wyjeżdżać w rejonie stadionu Wisły na ul. Reymonta i łączyć się z planowaną linią tramwajową wzdłuż ul. Piastowskiej.
Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA