Między naturą i sztuką. Archiwalne atlasy roślin i zwierząt można podziwiać na wystawie w Międzynarodowym Centrum Kultury

Julia Kalęba
Julia Kalęba
Wystawa "Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza", Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
Wystawa "Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza", Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie Konrad Kozłowski
Barwny świat natury uwieczniony okiem XVIII-wiecznych mistrzów możemy podziwiać z bliska. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie zaprasza na wystawę będącą opowieścią o artystycznych i naukowych fascynacjach arcydziełami natury.

FLESZ - Czy czeka nas największa susza od 100 lat?

40 atlasów flory i fauny, niemal 400 prac z wizerunkami ryb, ponad 90 oryginalnych wielkoformatowych plansz z przedstawieniami ptaków i roślin. Wystawa „Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza” odkrywa przed szerszą publiczną nieprezentowane dotąd ilustracje przyrodnicze, na które składają się dzieła XVIII-wiecznych mistrzów nauki i sztuki.

Twórcy wystawy zwracają uwagę na współczesne konteksty, takie jak ekologia, zdrowe żywienie czy powrót do uważnego zainteresowania naturą, ale nie w mniejszym stopniu podkreślają walory artystyczne dzieł, które doskonale zachowane odzwierciedlają fascynację biologią twórców oświecenia. - Główny nacisk kładziemy na doświadczenie piękna, zgodnie z przeznaczeniem tych dzieł. Mimo że atlasy powstawały jako prace naukowe, służyły także pewnemu zachwytowi nad naturą i życiem - mówi kurator wystawy Krzysztof Radoszek.

Kolekcja atlasów to więc nie tylko prezentacja publikacji uznawanych za kamienie milowe europejskiej historii naturalnej. Artystyczne, precyzyjne wykonania, kunszt rysowników i drukarzy przemawiają za tym, by uznać je za autonomiczne dzieła sztuki.

- To specyficzny fragment kultury, który trudno jednoznacznie zaklasyfikować po stronie historii sztuki albo historii nauki. Obie dziedziny widzimy tu nierozerwalnie ze sobą splecione, a ich wzajemne przenikanie się jest właśnie tematem wystawy – mówi. Świadczą o tym również losy autorów prezentowanych dzieł. - Jedni z nich wychodzili od sztuk graficznych, ale zainteresowani biologią zaczynali współtworzyć atlasy. Byli mistrzami epoki, a fascynacja naturą powodowała, że zaczynali przyglądać się jej w sposób bardziej naukowy. Bywało też odwrotnie – naukowcy uczyli się rysunku i technik graficznych, aby jak najlepiej zaprezentować swoje odkrycia - dodaje.

Wszystkie dzieła pochodzą z Krakowa, ze zbiorów starodruków Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności. - Nasza ekspozycja jest okazją do przypomnienia jednej z najważniejszych, a ciągle nie dość dostępnej dla publiczności, kolekcji sztuki graficznej, którą szczyci się Kraków, a jednocześnie stanowiącą o wyjątkowości dziedzictwa kulturowego naszego miasta - mówi Agata Wąsowska-Pawlik, dyrektorka MCK. - Poprzez tę wystawę chcemy również podkreślić fakt, iż dziedzictwo naturalne, w taki sam sposób jak to kulturowe, jest nieodnawialnym zasobem nas wszystkich.

Wystawa będzie czynna do 18 października 2020 roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie