https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miliardowa inwestycja kolejowa w Krakowie coraz bliżej

Arkadiusz Maciejowski
Infrastruktura. Sześć firm chce wykonać największą i najdroższą inwestycję transportową w Krakowie. Chodzi o dobudowę dodatkowych torów między Dworcem Głównym w Krakowie a Bieżanowem.

Wczoraj kolejarze z PKP PLK otworzyli koperty ze złożonymi ofertami. Najtańszą złożyło konsorcjum Mota-Engil/Mostostal Warszawa/Acciona. Zadeklarowało ono, że jest w stanie wykonać roboty za 958 milionów zł. Tymczasem kolejarze pierwotnie szacowali, że koszt inwestycji może wynieść nawet 1,6 miliarda zł.

- Teraz wszystkie oferty będziemy analizować. Cena to bowiem niejedyne kryterium wyboru. Planujemy, że umowę z wybranym wykonawcą podpiszemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2017 r. - informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK. I dodaje, że prace budowlane ruszyć mają w ciągu pół roku od podpisania umowy, czyli zapewne jesienią 2017 r. I potrwają do 2021 r.

Najważniejszą częścią całej inwestycji będzie budowa ok. 4 km dodatkowych dwóch torów między Dworcem Głównym a Płaszowem (od Płaszowa do Bieżanowa powstać ma jeden dodatkowy tor). Służyć mają one głównie pociągom Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Na wysokości Hali Targowej, tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, wybudowany zostanie nowy przystanek kolejowy właśnie na potrzeby SKA.

- Sam wiadukt zostanie zmodernizowany i rozbudowany, aby mogły pojawić się na nim cztery tory. Ponieważ obiekt jest zabytkowy, elementy oryginalne zostaną zachowane i poddane renowacji - tłumaczy Dorota Szalacha. - Z kolei elementy dobudowywane dostosowane będą materiałem i formą do tych już istniejących. Odtworzone zostaną historyczne balustrady. Dodatkowo obiekt zostanie wzmocniony - dodaje.

Oczywiście inwestycja będzie wiązała się z ogromnymi utrudnieniami dla mieszkańców Krakowa. W PKP PLK przyznają, że pojawi się m.in. konieczność wyłączenia z ruchu torowiska tramwajowego na ul. Grzegórzeckiej. Szczegółowych terminów kolejarze jednak jeszcze nie podają.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Mieszacie stare z nowymi wizualizacjami. Może to wprowadzać czytelników w błąd. Redakcjo proszę o poprawę artykułu.
T
Tylko kasa
Idac ta droga moznaby pojsc w tunel! A nad nim zbudowac drapacze chmur pewnie sprzedaz 500m drapaczy by zwrocila budowe tunelu.
m
muxxx
słaba prowokacyjka. śmierdzi kod-em.
e
essmos
za taką forsę.... rozebrac w końcu nasyp ziemny !!!!, oddać miastu kilka hektarów pomiedzy Ul. Grzegórzecka a Powst. Wielkopolskich. Zbudowaać estakadę stalowo-żelbetowa i po niej puszczać sie w kolejce !!!! Utrzymanie nasypu to 19 wiek a nie 21 !!!!
K
Krakauer
Chyba będzie ważnym przystankiem, a nie jak piszesz:
"ktory wedlug nie bedzie bardzo waznym przystnakiem aglomeracyjnym,"
K
Krakauer
Przecież jest zaplanowana, decydują tylko jak ją sfinansować i dorobić brakujące kilkaset metrów do węzła z DK 94 w Modlnicy. Na stronie O/Kr. GDDKiA możesz poczytać.
G
Gość
I co? Lepiej? Po co Ci to?
t
trutty
W zupełności zgadzam sie z Panem Rudym z Budy. Ze swojej strony chce nadmienić ze jestem profesorem Uniwersytetu w Uppsali i kierownikiem katedry komunikacji zbiorowej na tymże uniwersytecie. Moje najnowsze badania za ktore zostałem nominowany do Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w sposobów jednoznaczny wykazują wyższość transportu trolejbusowego nad jakimkolwiek innym rodzajem transportu miejskiego. Dlatego tez juz teraz Sztokholm rozpoczyna wdrażanie trolejbusów jako jedynego środki komunikacji a w kolejce czekają inne miasta jak Malmo i Goeteborg. Rowniez Krakow mialby szanse dolaczyc do ścisłej światowej czołówki liderów innowacji w transporcie zbiorowym wprowadzając tylko linie trolejbusowe zamiast starodawnych i przeżytych rozwiązań tramwajowych.
R
Rudy z Budy
Zamiast wyrzucać tak ogromna kase na idiotyczne tory ktore bedzie sie budowac dla idiotycznej mrzonki o nazwie SKM nalezy postąpić wręcz przeciwnie i zlikwidować wszystkie torowiska w Krakowie, zarowno te tramwajowe jak i te kolei agromelacyjnej.
Transport miejski nalezy w 100% oprzeć na komunikacji trolejbusowej ktora jest zarowno ekonomiczna jak i ekologiczna. Tak wlasnie czynią wszystkie nowoczesne aglomeracje na Swiecie a my powinnismy isc wlasnie za ich przykładem.
z
zagwozdka
"od Płaszowa do Bieżanowa powstać ma jeden dodatkowy tor" - hmmm tam w najwęższym miejscy jest ok 11-13 torów...
K
KL
Dlaczego w Krakowie buduje się tylko obrzydliwe estakady, trakcje kolejowe a nie można wykonać obwodnicy miasta dla samochodów. Przez Kraków przejeżdza codziennie setki ciężarówek, które muszą wjechać i przejachać choćby Opolską!
G
Gość
Wreszcie !!!! Jak najszybciej zaczac budowe I jak najszybciej skonczyc !!!!
Beda dwa nowe przystanki:
Przy Hali Targowej (ktory wedlug nie bedzie bardzo waznym przystnakiem aglomeracyjnym, nawet wazniejszym niz dworzec glowny, bo z niego bedzie blisko do Rynku czy na Kazimierz, czy przesiadajac sie na tramwaj szybko pojedziemy do Nowej Huty czy Ronda Grunwaldzkiego).
Drugi przystanek to bedzie na Zlocieniu, bardzo potrzebny, dla mieszkancow osiedla, ale tez dla Biezanowa (oczywiscie dojscie bedzie tez od ulicy Sucharskiego). Natomiast trzeba juz teraz zrobic a nie czekac nastepujace rzeczy:
1. Przystanek aglomeracyjny w okolicy ulicy Pradnickiej !!!!! Obok przystanku tramwajowego Szpital Narutowicza. Oddalony bedzie on od Dworca Glownego okolo 1,5 km.
2. Wybudowac przystanek aglomeracyjny na ulicy Powstancow Wielkopolskich ( w odleglosci okolo 900 metrow od przystanku Zablocie) Ten przystanek za kilka lat moze byc naprawde potrzebny bo wzdluz ulicy Powstancow Wielkopolskich powstaje bardzo duzo zabudowy, biurowcow i innych inwestycji
3 Odrazu budowac dwa tory dla koleji aglomeracyjnej od dworca w Plaszowie do dworca w Biezanowie i na Wieliczke, a nie robic teraz rezerwe i za kilka lat budowac, bo to strata czasu !!!!!!
h
hm
no czekamy na modernizacje z niecierpliwoscia. choc czas dosc odlegly jak na tak krotki odcinek. Pytanie dlaczefo na mala obwodnice nie puscic wszystkich pociagow rzeszow krakow? zrobic tam przystanek mogilska. Niech wtedy zatrzymuja sie one na mogilslkiej no i na krakow lobzow. i tam koncza bieg. te co jada w koerunku warszqwy powinny jechac duza obwodnica i zatrzymywac sie w mistrzejowicach. Natomiast prace powinny byc realizowane duzo szybciej zeby jak najkrocej byly utrudnienia. Choc moze to tylko tak sie wydaje a jak sie przeanalozuj to inaczej sie nie da.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska