Po wielu latach jest szansa, że dokończona zostanie budowa ważnej dla Kęt północno-zachodniej obwodnicy. Urząd Gminy ma już prawomocną decyzję środowiskową dla tego odcinka drogi. Kierowcy zmuszeni jeździć przez centrum miasta, ale i sami kęczanie nie mogą doczekać się, kiedy ta inwestycja zostanie zrealizowana.
W ciągu dnia Rynek i dochodzące do niego ulice: Mickiewicza, Sobieskiego, Wszystkich Świętych i Kościuszki są stale zakorkowane.
– W godzinach popołudniowego szczytu przejazd od Mickiewicza do Grupy Kęty na Kościuszki zajmuje nawet kilkadziesiąt minut, a to tylko ok. dwa kilometry – mówi Marek Musiał, mieszkaniec gminy. Druga część obwodnicy szczególnie ułatwi życie mieszkańcom blokowisk znajdujących się w zachodniej części Kęt. Z pominięciem centrum będą mogli jeździć w kierunku Oświęcimia.
Brakujący odcinek ma długość ok. 2,7 km. Starania o decyzję środowiskową trwały od wielu lat. – Jej uzyskanie to jest zielone światło dla tej ważnej dla Kęt inwestycji – podkreśla Marcin Śliwa, zastępca burmistrza.
Dwa podejścia
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie najpierw wydał decyzję pozytywną na wniosek złożony jeszcze podczas poprzedniej kadencji przez ekipę ówczesnego burmistrza Tomasza Bąka. W wyniku odwołań części mieszkańców, których posesje sąsiadują z przyszłą drogą decyzja w 2015 r. została uchylona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
– W nowym wniosku, nad którym prace trwały ponad rok, uwzględniliśmy uwagi i zastrzeżenia zgłoszone przez GDOŚ, co pozwoliło ponownie złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej – mówi Marcin Śliwa. RDOŚ w Krakowie wydał ją wiosną br i jest już prawomocna. Teraz gmina może już przystąpić do przygotowania projektu budowlanego i uzyskania niezbędnych uzgodnień. W gminnym budżecie przewidziano na to 360 tys. zł.
Droga inwestycja
Projekt ma być gotowy do końca przyszłego roku. Szacuje się, że koszt całej inwestycji wyniesie ponad 30 mln zł. To bardzo duża kwota dla Kęt. Dlatego w urzędzie chcą zdobyć wsparcie unijne bądź z budżetu państwa. – Z tego powodu inwestycja będzie podzielona na etapy – zaznacza wiceburmistrz. Północny odcinek obwodnicy będzie zaczynał się od istniejącego ronda na ul. Mickiewicza przy drodze wojewódzkiej 948 z Oświęcimia, dalej będzie dochodził do ul. Młodzieży Polskiej, następnie przebiegał wzdłuż stadionu Hejnału, przetnie ul. Sobieskiego oraz park i połączy się z ul. Spacerową, czyli istniejącym już pierwszym południowym fragmentem obwodnicy. Inwestycja będzie dosyć skomplikowana, szczególnie w rejonie ul. Sobieskiego, gdzie zaplanowano budowę ronda i budowę tunelu pod torowiskiem linii kolejowej 117. To, kiedy budowa będzie mogła ruszyć uzależnione jest teraz od uzyskania dofinansowania.
Na razie są 2 kilometry
Budowa pierwszego południowego odcinka obwodnicy o długości 2 km zaczęła się w 2011 r. Kosztowała ok. 19 mln zł. Przebiega on od ronda na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki w ciągu drogi krajowej 52 do ul. Spacerowej w rejonie wspomnianej linii kolejowej.
Pozwala ominąć kęcki Rynek kierowcom jadącym od strony Żywca w kierunku Wilamowic. Ułatwiony wyjazd do Bielska i Żywca mają także mieszkańcy osiedli z tej strony Kęt.
"Co Ty wiesz o Krakowie" - odcinek specjalny. Czy miejscy radni znają Kraków? cz.2
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto