Zabytki klasy światowej, prestiżowe muzea, duże lotnisko, miliony turystów - Kraków pod wieloma względami już należy do czołówki. Dawna stolica Polski liczy ponad 800 tysięcy mieszkańców i pod tym względem zajmuje 23 miejsce wśród miast w Unii Europejskiej. Ze studentami i pracującymi tu cudzoziemcami (głównie z Ukrainy) to milionowa metropolia, co daje już 15. lokatę w UE i miejsce w czwartej dziesiątce całego Starego Kontynentu.
Z takimi warunkami Kraków istotnie mógłby rywalizować o największe laury, gdyby nie smog dławiący miasto w okresie zimowym i system transportu odbiegający standardem od pozostałych największych europejskich aglomeracji.
W przypadku ponad milionowych miast w UE metro mają niemal wszyscy (Sofia, Praga, Mediolan, Monachium, Barcelona, Budapeszt, Hamburg, Warszawa, Bukareszt, Wiedeń, Paryż, Rzym, Madryt, Berlin). Nieco inaczej jest w Kolonii (15 miejsce), gdzie w tunelach jeździ miejska kolej. Wśród milionowych miast w całej Europie metra nie ma Odessa, Perm i Birmingham (ma rozbudowaną sieć kolejową).
Biorąc pod uwagę jedynie liczbę mieszkańców Krakowa (ponad 800 tysięcy), to system metra mają wszyscy pozostali unijni konkurenci o podobnej wielkości populacji – Turyn, Marsylia, Amsterdam, Walencja, Frankfurt.
Wagony metra jeżdżą też w wielu kilkusettysięcznych europejskich miastach mniejszych od Krakowa, takich jak Ateny, Amsterdam, Kopenhaga, Rotterdam, Bruksela, Helsinki, Lille, Lyon, Rennes, Tuluza, Bilbao, Sewilla, Palma de Mallorca, Norymberga, Oslo, Lizbona, Porto, Lozanna, Glasgow, Brescia, Genua.
Moje miasto. 10 wielkich wyzwań dla Krakowa i nowego prezydenta
W Krakowie niedługo będziemy mieć 10 rocznicę referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za budową metra. Od tego czasu przybyło ponad 40 tysięcy mieszkańców, ok. 100 tysięcy samochodów, mamy coraz więcej korków na ulicach i powstał jeden tramwajowy tunel o długości 700 metrów w ramach Trasy Łagiewnickiej. Metro może być jak wehikuł czasu, który pomoże na się wydostać z komunikacyjnego koszmaru. Bez tego pozostaniemy na drodze do transportowej drugiej ligi.
Dlaczego pory roku wpływają na nasz nastrój?
