MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Transportowa niemoc w centrum Krakowa. Tunel to sprawa wagi państwowej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W poniedziałek, 3 czerwca, krakowianie przeżyli komunikacyjny koszmar.
W poniedziałek, 3 czerwca, krakowianie przeżyli komunikacyjny koszmar. Anna Kaczmarz
Poniedziałek, 3 czerwca, okazał się sądnym dniem dla krakowskiej komunikacji. Wystarczyło, że z powodu remontu zamknięto torowisko pomiędzy rondami Mogilskim a Grzegórzeckim, do tego wykoleił się tramwaj na skrzyżowaniu ulic Starowiślna oraz Dietla i przez pół dnia mieliśmy transportowy paraliż. Każdą porażkę można jednak przekuć w zwycięstwo. Tak się złożyło, że tego samego dnia prezydent Krakowa Aleksander Miszalski pojechał do Warszawy na spotkania z przedstawicielami rządu w sprawie pieniędzy na inwestycje. Trudno o lepszą okazję do tego, by wyjąć telefon i pokazać decydentom ze stolicy obrazki spod Wawelu: "Zobaczcie co się u nas wyprawia, bez waszego wsparcia czeka nas transportowy kataklizm. Metro w Krakowie to sprawa wagi państwowej".

Poniedziałkowe zdarzenie pokazało, że transport w centrum Krakowa doszedł do granicy wytrzymałości. Krakowianie ugrzęźli w gigantycznym tramwajowym korku, albo czekali na przystanku na tramwaje, które nie przyjeżdżały.

Jeżeli ktoś myśli, że liczbę kursów na ulicach wokół Plant można zwiększać do woli, to miał odpowiedź. Dodatkowych torów w Starym Mieście nie wybudujemy, zabytkowych ulic nie da się rozciągnąć.

Co można zrobić? Podstawa nowoczesnego transportu to bezkolizyjność. A co mamy przykładowo na ulicy św. Gertrudy? Tramwaje jeżdżą po wspólnej drodze razem z samochodami. Do tego mamy pieszych, rowerzystów, częste przystanki.

Inna sprawa, to stan torowisk. Skoro są mocno eksploatowane, to się zużywają i dochodzi do awarii. W niektórych miejscach motorniczowie muszą bardzo uważać i jeżdżą z taką prędkością, że turyści mogą się zastanawiać, czy czasem przypadkowo nie załapali się na przejazd na linii muzealnej.

Wydłuża się przebudowa ulicy Kościuszki i Zwierzynieckiej.

Problemy z przebudową ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej. Ile...

Krakowianie już w 2014 roku wskazali rozwiązanie głosując w referendum za budową metra. Potrzebne są na to miliardy. Minęło 10 lat. Jest koncepcja tunelu z Olszy, dalej pod centrum do ulicy Piastowskiej. Jest nowy prezydent, który wybrał się do Warszawy, by rozmawiać o pieniądzach w ministerstwach finansów i aktywów państwowych. Tego dnia nie można było znaleźć lepszego argumentu za dotacją na podziemną komunikację pod Wawelem, jak sceny do jakich doszło w ten feralny poniedziałek, w którym wykoleił się jeden tramwaj, a ucierpiało całe miasto.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska