Negocjacje zakończone. Kiedy powstanie nowe torowisko do Mistrzejowic?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Urzędnicy miejscy zakończyli - trwające kilka miesięcy - negocjacje z trzema firmami dot. budowy torowiska tramwajowego od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Linia ma powstać do 2024 roku w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).

WIDEO: Krótki wywiad

Negocjacje prowadzone były z trzema firmami – Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o.; konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner). Podstawą wyboru tych firm (3 z 7 zgłoszonych) było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji. To jednej z nich ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji.

- Przez najbliższe kilkanaście dni opracowywana będzie ostateczna dokumentacja, która w ciągu miesiąca trafi do nich z prośbą o złożenie ofert - informują urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zasada ma być taka, że prywatna firma zbuduje za własne pieniądze torowisko, a miasto - zapewne przez ok. 20 lat - będzie płaciło jej "za dostęp do torów".

"Przedmiotem dialogu były m.in. kwestie techniczne (technologie, rozwiązania techniczne), finansowe – udział w finansowaniu banków oraz instytucji finansowych. Rozmowy miały na celu stworzenie odpowiednich zabezpieczeń i gwarancji dla realizowanego przedsięwzięcia. W trakcie dialogu poruszono temat związany z podziałem ryzyka pomiędzy miastem a wykonawcą. Ustalono zasady, które będą obowiązywały partnerów w trakcie 20 letniej eksploatacji wybudowanego już torowiska" - opisują pracownicy ZDMK.

Materiały dotyczące projektu zostały przekazane do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. - Do końca pierwszego półrocza powinniśmy otrzymać informację zwrotną w kwestii ewentualnego włączenia się tej instytucji do współfinansowania tego przedsięwzięcia – zaznaczył Marcin Hanczakowski, Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

- Uwzględniając czas niezbędny do przygotowania ofert (90 dni) oraz możliwe odwołania przewiduje się, że umowa z wybraną firmą zostanie zawarta z końcem lata bieżącego roku. Uzyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2022 r., zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2024 r., z kolei koniec okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2044 r - wyliczają urzędnicy miejscy.

Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic pojawić ma się 10 par przystanków. Zgodnie z wynikami prognoz ruchu w ciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób. Projekt zakłada, że tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Burmistrz Nowej Huty

W cywilizowanym mieście taka linia powstalaby normalnie z budzetu

K
KRiz
17 stycznia, 18:47, Gość:

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

18 stycznia, 19:14, Gość:

S. .......j

Mam nadzieję, że ten tramwaj powstanie tam jak najszybciej.

Autobusy na takich trasach to przeżytek. Przyszłość miast takich jak Kraków leży tylko w komunikacji tramwajowej.

G
Gość
17 stycznia, 18:47, Gość:

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

S. .......j

G
Gość

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

G
Gość

To jeszcze etapu 3 na Górkę Narodową nie zaczęli, a już chcą zaczynać etap 4...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3