https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Negocjacje zakończone. Kiedy powstanie nowe torowisko do Mistrzejowic?

Arkadiusz Maciejowski
Orientacyjny przebieg torowiska
Orientacyjny przebieg torowiska ZDMK
Urzędnicy miejscy zakończyli - trwające kilka miesięcy - negocjacje z trzema firmami dot. budowy torowiska tramwajowego od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Linia ma powstać do 2024 roku w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).

WIDEO: Krótki wywiad

Negocjacje prowadzone były z trzema firmami – Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o.; konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner). Podstawą wyboru tych firm (3 z 7 zgłoszonych) było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji. To jednej z nich ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji.

- Przez najbliższe kilkanaście dni opracowywana będzie ostateczna dokumentacja, która w ciągu miesiąca trafi do nich z prośbą o złożenie ofert - informują urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zasada ma być taka, że prywatna firma zbuduje za własne pieniądze torowisko, a miasto - zapewne przez ok. 20 lat - będzie płaciło jej "za dostęp do torów".

"Przedmiotem dialogu były m.in. kwestie techniczne (technologie, rozwiązania techniczne), finansowe – udział w finansowaniu banków oraz instytucji finansowych. Rozmowy miały na celu stworzenie odpowiednich zabezpieczeń i gwarancji dla realizowanego przedsięwzięcia. W trakcie dialogu poruszono temat związany z podziałem ryzyka pomiędzy miastem a wykonawcą. Ustalono zasady, które będą obowiązywały partnerów w trakcie 20 letniej eksploatacji wybudowanego już torowiska" - opisują pracownicy ZDMK.

Materiały dotyczące projektu zostały przekazane do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. - Do końca pierwszego półrocza powinniśmy otrzymać informację zwrotną w kwestii ewentualnego włączenia się tej instytucji do współfinansowania tego przedsięwzięcia – zaznaczył Marcin Hanczakowski, Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

- Uwzględniając czas niezbędny do przygotowania ofert (90 dni) oraz możliwe odwołania przewiduje się, że umowa z wybraną firmą zostanie zawarta z końcem lata bieżącego roku. Uzyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2022 r., zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2024 r., z kolei koniec okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2044 r - wyliczają urzędnicy miejscy.

Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic pojawić ma się 10 par przystanków. Zgodnie z wynikami prognoz ruchu w ciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób. Projekt zakłada, że tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Burmistrz Nowej Huty

W cywilizowanym mieście taka linia powstalaby normalnie z budzetu

K
KRiz
17 stycznia, 18:47, Gość:

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

18 stycznia, 19:14, Gość:

S. .......j

Mam nadzieję, że ten tramwaj powstanie tam jak najszybciej.

Autobusy na takich trasach to przeżytek. Przyszłość miast takich jak Kraków leży tylko w komunikacji tramwajowej.

G
Gość
17 stycznia, 18:47, Gość:

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

S. .......j

G
Gość

Nie chciałbym dożyć tego tramwaju, chociaż przez dobre 30 lat nie śpieszy mi się do grobu, tym bardziej, że wtajemniczeni twierdzą, ze powstałby kosztem już istniejącej komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Poza tym, gdzie? Pod samymi oknami? Przecież na Dobrego Pasterza obok jezdni i chodników wcale nie ma tak dużo miejsca (gdyby powstały tory na trawniku, to byłyby bezpośrednio przed oknami). Precz z tramwajami! Lepiej niech dadzą priorytet dla autobusów na sygnalizacjach.

G
Gość

To jeszcze etapu 3 na Górkę Narodową nie zaczęli, a już chcą zaczynać etap 4...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska