Z lat 1979-80 pochodzą "Portrety helsińskie" Jurrego Zielińskiego, przedstawiające polityków-sygnatariuszy Aktu Końcowego KBWE w Helsinkach. Zostały namalowane na zamówienie Komitetu Centralnego PZPR, tuż przed tragiczną śmiercią artysty. Zestawienie Urbanowicz/Jurry wydało nam się intrygujące, zarówno z powodów politycznych, jak estetycznych.
Z 1981 roku pochodzi obraz Jarosława Modzelewskiego "Winston Churchill i delfin", namalowany w roku Solidarności pod wyraźnym wpływem estetyki Jurrego. Wystawa, na której był pokazywany, została zawieszona z powodu wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Na pewien czas malowanie delfinów zostało przez władze uznane za działalność wywrotową i zabronione.
Z okolicy roku 1992 pochodzą dwa duże rysunki Zbigniewa Libery, pokazywane na pierwszej wystawie indywidualnej artysty w CSW w Warszawie. Oba są dość zagadkowe, gdyż odnoszą się do systemu filozofii hermetycznej Roberta Fludda z przełomu XVI i XVII wieku, co jest tym bardziej ciekawe, że ich autora uznaje się powszechnie za anarchistę.
W 1995 roku w Zderzaku został zarejestrowany na video performance głosowo-mimiczny Jaapa Blonka "Kré. Dla Antonina Artaud". Jest to dzieło dowcipne i mrożące krew w żyłach. Holenderski artysta prezentuje w nim dadaistyczny stosunek do sfery polityczności, idąc po linii tradycji Kurta Schwittersa i Artaud. To z dzieła Blonka pochodzi tytuł naszej wystawy "Minister nie aprobuje takich wypowiedzi".
Z okolicy 2000 roku pochodzi olbrzymi linoryt Rafała Bujnowskiego "Auto, dom, ona, on", zakupiony przez Galerię z wystawy dyplomowej artysty, tuż po szczęśliwej obronie dyplomu. Dzieło reprezentuje, naszym zdaniem, światopogląd socjoliberalny i optymistyczny, właściwy epoce ustrojowej transformacji, choć każdy z widzów może mieć w tej sprawie odmienne zdanie.
Prace pochodzą z kolekcji Zderzaka oraz kolekcji prywatnych.
Pomysłodawcą wystawy jest Jan Michalski.
Komentarz pomysłodawcy wystawy
Obraz Jurrego „Kapelusz na święto”, wybrany na znak rozpoznawczy naszej wystawy, przedstawia coś, co wygląda jak czerwono-różowy pudding na białym talerzu. Z „puddingu” sterczy dumnie pawie pióro. Kapelusz Jurrego, choć pochodzi z 1975 roku, jest ciągle modny – jego fason jest absolutnie ponadczasowy. Codziennie widzimy, jak wielu naszych bliźnich paraduje w nim po ulicach z nieukrywanym zadowoleniem. Sądzić należy, że rozmiar tego wspaniałego kapelusza zależy nie tylko od obwodu głowy... No właśnie, kogo widziano w nim ostatnio? Autor wystawy jest ciekaw spostrzeżeń osób inteligentnych.
Galeria czynna wt-sob w godzinach 12-17
Pan Minister nie aprobuje takich wypowiedzi
albo Metapolityka
Jaap Blonk
Rafał Bujnowski
Jurry
Zbigniew Libera
Jarosław Modzelewski
Danuta Urbanowicz
24 sierpnia – 26 października 2013
otwarcie: piątek 23 sierpnia o godz. 19:00
Galeria Zderzak
ul. Floriańska 3, III p., Kraków
www.zderzak.pl
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+