- Od zakończenia prac nad Studium korytarzowym w 2021 roku nie prowadziliśmy prac przygotowawczych czy projektowych dla nowej zakopianki. Mając jednak na uwadze czas potrzebny na wybór biura projektowego, podjęliśmy działania związane z pozyskaniem dofinansowania na początkowy etap prac przygotowawczych związanych z inwestycją - poinformowano nas w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że pod koniec stycznia ubiegłego roku GDDKiA zaprezentowała sześć wariantów przebiegu nowej drogi S7 z Krakowa do Myślenic. Najkrótsze (23,62 km) i najtańsze (4,6 mld zł) rozwiązanie zakładało poprowadzenie drogi, w tym w trzech tunelach, przez gminy Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice. Najdłuższy przebieg zaproponowano w wariancie 6, zakładającym wyznaczenie trasy od Krakowa przez Wieliczkę, Dobczyce, Siepraw do Myślenic (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).
Wszystkie propozycje zostały oprotestowane przez mieszkańców okolic, przez które miałaby przebiegać nowa droga. GDDKiA została zasypana rekordową liczbą uwag, petycji, apeli dotyczących przebiegu S7 Kraków - Myślenice. Często było tak, że mieszkańcy byli przeciwni wariantom dotyczącym poprowadzenia drogi w sąsiedztwie ich budynków, ale popierali inne korytarze lub jeden korytarz. Podjęto więc decyzję o wypracowaniu wariantu społecznego. 27 maja ubiegłego roku rozpoczął w Krakowie prace zespół, który miał przygotować taką propozycję.
Nie ma zgody co do wariantu społecznego
Okazało się, że dotrzymanie terminu i wyznaczenie do 30 września wariantu społecznego nie powiodło się. Prace nadal kontynuowano i podczas obrad zespołu zaprezentowano warianty: wschodni - rozpoczynający się na węźle autostrady A4 Kraków Bieżanów, omijający od wschodu obszary chronione kopalni soli w Wieliczce, prowadzący przez gminy: Wieliczka, Biskupice, Dobczyce, Siepraw, Myślenice po wschodniej stronie Myślenic do istniejącej drogi S7 w okolicy miejscowości Stróża;
zachodni – rozpoczynający się na węźle autostradowym Kraków Kryspinów, prowadzący przez gminy Liszki, Skawina, Sułkowice, Myślenice po zachodniej stronie Myślenic do istniejącego zakończenia drogi S7 w miejscowości Stróża.
- Zespół zadaniowy przedstawił propozycję przebiegu planowanej trasy S7 po zachodniej stronie istniejącej drogi DK7, jednak nie spotkała się ona z aprobatą innych samorządów. Z tego względu zespół skupia się aktualnie na możliwościach poprowadzenia omawianej trasy w granicach administracyjnych Krakowa, w szczególności rozważając rozpoczęcie planowanej drogi S7 w węzłach autostrady A4: Kraków Bielany oraz Kraków Bieżanów. Jak dotąd nie zostały wypracowane ostateczne rozwiązania - informują w krakowskim magistracie.
Podkreślają tam, że 31 października ubiegłego roku do GDDKiA skierowane zostało pismo przedstawiające stanowisko miasta ws. nowej zakopianki. Podtrzymano w nim stanowczy sprzeciw wobec dalszego procedowania planowanego odcinka drogi S7 Kraków – Myślenice w wariantach 1-5 opracowanych przez GDDKiA.
- Kraków oczekuje na budowę nowej zakopianki, bowiem nie chcielibyśmy, aby ruch z drogi S7 był wtłaczany do miasta, szczególnie mając na uwadze ciężki transport, tiry i tego typu pojazdy. Wyznaczenie trasy w proponowanych wcześniej korytarzach było jednak nie do zaakceptowania, ponieważ przechodziłaby przez cenne tereny przyrodniczo, a także cenne z punktu widzenia jakości powietrza - komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Różne zdania od Myślenic po Sułkowice
Okazuje się, że nie ma też akceptacji na zakończenie drogi w Myślenicach. Niedawno na zebraniu wiejskim w Głogoczowie (poświęconym notabene rozbudowie obecnej zakopianki w tej miejscowości) burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka mówił: - Robimy wszystko, żeby planowaną drogę S7 odsunąć w ogóle od gminy Myślenice.
Jako optymalne dla gminy burmistrz Myślenic wskazał warianty omijające tę gminę: od zachodu albo wschodu. - Jeden czy drugi z tych wariantów jest o tyle uzasadniony, że nowa droga S7 nie byłaby wpinana w obwodnicę Krakowa, która już dziś jest dość mocno zakorkowana i pomimo tego, że jest rozbudowa trzeciego pasa, to docelowo, w dłuższym czasie to i tak będzie za mało – zaznacza burmistrz Szlachetka.
Przy czym wariant wschodni, o którym mówi, to nie ten wariant nr 6 z sześciu wariantów GDDKiA, ani ten wariant wschodni z późniejszych propozycji miasta Krakowa. To wariant jeszcze bardziej wschodni od nich, bo z drogą poprowadzoną po wschodniej stronie Zbiornika Dobczyckiego.
O takim pomyśle opinia publiczna usłyszała pierwszy raz we wrześniu ubiegłego roku. Inicjatorem poprowadzenia nowej zakopianki „za” Zbiornikiem Dobczyckim, w rejonie Gdowa, Raciechowic, Dobczyc był wójt Gdowa Zbigniew Wojas, ale pomysł szybko oprotestowali mieszkańcy m.in. gmin Raciechowice i Wiśniowa, a w ślad za nimi władze tych gmin (wspólnie z gminą Biskupice).
Jest jeszcze popierany przez burmistrza Myślenic wariant zachodni, do zaakceptowania też przez gminę Siepraw, a co więcej zdaniem wójta tej gminy Tadeusza Pitali byłyby on najbardziej uzasadniony ekonomicznie. - Im bardziej na wschód będzie biegła S7 tym ruch na niej będzie mniejszy, bo ludzie nie będą korzystać z tej drogi – mówi wójt Sieprawia.
Kiedy jednak zapytać o ten wariant (zachodni) w gminie Sułkowice okazuje się, że go tam nie chcą. Burmistrz Sułkowic Artur Grabczyk w piśmie do władz Krakowa, które taki wariant zaproponowały, zwraca uwagę na to, że nigdy o takim pomyśle nie było mowy i żaden z dokumentów planistycznych ani strategicznych gminy Sułkowice tego nie przewiduje, a poza tym w Krzywaczce jest już wyznaczona rezerwa pod drogę ekspresową (BDI) i jak na jedną miejscowość to w zupełności wystarczy. Kolejna droga ekspresowa, czyli S7 miałaby oznaczać dla mieszkańców wsi same kłopoty. Pierwszy „z brzegu” to taki, że budowa S7 kolidowałaby z planowaną rozbudową szkoły w Krzywaczce.
Problem ma rozwiązać Studium dla nowej zakopianki
Skoro samorządy nie mogą dojść do porozumienia, to GDDKiA zdecydowała, że musi działać dalej i zabiega o pozyskanie dofinansowania, dzięki któremu będzie mogła ogłosić przetarg na wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla przedsięwzięcia.
- Należy podkreślić, że dotychczas zaprezentowane korytarze mają ok. 3-5 km szerokości, a właściwe warianty drogi poznamy w trakcie opracowywania STEŚ. Spośród tych wariantów analiza wielokryterialna, będąca elementem STEŚ, pozwoli wskazać wariant rekomendowany do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - zaznaczają w GDDKiA.
Kraków chce mieć dzielnicę wieżowców. Jest już plan wybudowa...
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - przekonują w GDDKiA.
Nie brak też wniosków, by nie budować drogi ekspresowej w nowym korytarzu, tylko rozbudować istniejące połączenie. Jednemu z mieszkańców GDDKiA odpowiedziała, że pozostawienie obecnej zakopianki na odcinku Kraków - Myślenice, jako drogi krajowej, ma w przyszłości zapewnić obsługę ruchu lokalnego. Natomiast nowa droga ekspresowa w nowym przebiegu ma obsługiwać ruch tranzytowy.
Droga ekspresowa S7 – między Gdańskiem a Rabką-Zdrojem
Istniejące odcinki
- Gdańsk (węzeł Gdańsk-Południe) – Napierki
- Wschodnia obwodnica Płońska
- Warszawa Powązki (al. Prymasa Tysiąclecia) – Wisłostrada
- Warszawa Powązki (al. Prymasa Tysiąclecia) – Warszawa Lotnisko
- Warszawa Lotnisko (węzeł POW) – Lesznowola
- Tarczyn – granica województwa świętokrzyskiego i małopolskiego
- Węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma
- Kraków Nowa Huta (d. węzeł Igołomska) – Kraków Bieżanów (A4)
- Myślenice – Rabka-Zdrój (Chabówka)
Odcinki w budowie
- Napierki (granica woj. warmińsko-mazurskiego z woj. mazowieckim) – Strzegowo
- Strzegowo – Płońsk
- Płońsk Południe (w. Siedlin) – Czosnów Południe
- Warszawa Lotnisko – Grójec
- Granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) – węzeł Miechów
- Miechów (bez węzła) – Szczepanowice (bez węzła)
- Widoma (bez węzła) – Kraków (Węzeł Igołomska)
Odcinki planowane
- Czosnów – Warszawa
- Kraków – Myślenice
- Rabka Zabornia (koniec obecnego przebiegu drogi S7) – Chyżne (granica państwa)
Nowe wagony w PKP Intercity
