https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rondo koło Brzeska w ramach I etapu sądeczanki już działa. Budowa blisko 3 kilometrów drogi szybkiego ruchu dobiega końca

Paweł Michalczyk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Kierowcy korzystają od niedawna z nowego ronda na drodze krajowej nr 75 w Okocimiu koło Brzeska, które powstało w ramach budowy I etapu sądeczanki. Prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku, choć umowny termin upłynął we wrześniu. Nowa droga w znaczący sposób ułatwi ruch między autostradą A4 a Nowym Sączem.

Od lat Brzesko boryka się z problemami komunikacyjnymi z powodu ruchu tranzytowego, który przetacza się przez miasto z północy na południe. Kierowcy tracą czas w korkach, jadąc od autostrady A4 w kierunku Nowego Sącza lub odwrotnie, ponieważ muszą pokonać - w zależności od trasy - dwa lub trzy ronda oraz kilka sygnalizacji świetlnych.

Rozpoczęta w 2022 roku budowa I etap u sądeczanki, która będzie zarazem, zachodnią obwodnicą Brzeska, zdecydowanie ułatwi życie zarówno mieszkańcom Brzeska, jak i podróżnym.

– Obwodnica spowoduje odciążenie miasta i usprawni ruch tranzytowy. Samochody ciężarowe oraz cały strumień pojazdów od autostrady w kierunku Nowego Sącza nie będzie już odbywał się przez centrum miasta – mówi Tomasz Latocha, burmistrz Brzeska.

Na początku września drogowcy udostępnili kierowcom nowy wiadukt w ciągu ulicy Pomianowskiej. Biegnie on nad powstającą zachodnią obwodnicą Brzeska. Można z niego dojrzeć postępy prac budowlanych. - Planujemy skończyć prace jeszcze w tym roku, o ile utrzyma się sprzyjająca pogoda - zapowiada Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przypomnijmy, wykonawca nie dotrzymał terminu wyznaczonego na 25 lipca, wystąpił też z roszczeniami do GDDKiA. - Roszczenia dotyczą złych warunków pogodowych (ubiegłoroczne deszcze) i trudniejszych niż przewidywano warunków gruntowych - precyzuje Michna.

W ostatnich dniach drogowcy wykonywali nową nawierzchnię bitumiczną na rondzie w Jasieniu, czyli na północnym krańcu powstającej drogi. Wynikało to z konieczności przebudowy tego skrzyżowania.

- Żeby poprawić przepustowość skrzyżowania DK75 i DK94 podjęto decyzję o przebudowie ronda w Jasieniu na turbinowe. Dzięki temu od strony autostrady A4 i od strony Bochni dojazd do ronda będzie dwoma pasami ruchu - wyjaśnia przedstawiciel inwestora.

Docelowo w rejonie ronda w Jasieniu powstanie estakada. - Estakada w tym miejscu nie jest jeszcze potrzebna na tym etapie budowy sądeczanki. Przejazd między DK75 a DK94 zapewni przebudowane na turbinowe rondo w Jasieniu. Estakadę planujemy zbudować w późniejszym terminie.

Estakada planowana jest również w Okocimiu, gdzie usytuowano rondo łączące I etap sądeczanki z drogą krajową nr 75.

Pierwszy etap sądeczanki ma blisko 3 kilometry

Nowa droga powstaje między rondem w Jasieniu na DK94 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu na odcinku niespełna 3 km. Powstająca trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku biegnie 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. Budowany jest też specjalny zjazd z łącznika do Szpitala Powiatowego w Brzesku, z którego będą korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna.

Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą wybudowano dwa mosty nad Uszwicą. - Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na sądeczankę - wyjaśnia Kacper Michna.

Na niespełna 3-kilometrowej trasie powstaje sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Wszystkie zostaną poprowadzone pod obwodnicą. Do każdego z przejść będą prowadzić specjalnie usytuowane płotki i ogrodzenia.

I etap sądeczanki powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość prac to ok. 100 mln zł.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska