Nowy most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 metra. Obiekt wykonany jest w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której podwieszona jest płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 metrów. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.
- Kiedy budowano pierwszy most w Trybszu – a trzeba pamiętać, że powstał on w latach 1912-1914 – zupełnie inne było natężenie ruchu i zasiedlenie w okolicy. Dzisiaj to miejsce popularne turystycznie, ale także służące transportowi w stronę czterech historyczno-geograficznych krain wchodzących w skład Podtatrza: Spisza, Podhala, Liptowa i Orawy. W samej gminie Łapsze Niżne pod koniec ubiegłego roku zamieszkiwało ponad 9,2 tys. mieszkańców. Oddana do użytku inwestycja to odpowiedź na współczesne potrzeby – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń-Trybsz-Niedzica w miejscowości Trybsz. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł. Jej realizacja stała się możliwa dzięki zaangażowaniu środków rządowych.
- Można powiedzieć, że budowa mostu na Białce w Trybszu w modelowy sposób wpisuje się w zasadę: „Razem jesteśmy silniejsi”. Prawie 6,7 mln zł dofinansowania pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 1,5 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Na inwestycję środki własne dołożył zarówno powiat nowotarski, jak i gmina Łapsze Niżne. To dobry przykład współpracy, która służy mieszkańcom – dodaje wojewoda Kmita.
Umowa na prace budowlane zawarta została 1 lipca 2021 r. Zakres zadań obejmował m.in. także m.in.: rozbiórkę istniejącego mostu, rozbudowę drogi wraz z przebudową zjazdów, budowę odwodnienia drogi powiatowej wraz z budową przepustów, a także rozbiórkę istniejącego odcinka sieci teletechnicznej na długości 320 mb, który kolidował z inwestycją.
Nowy most ucieszył przede wszystkim lokalnych mieszkańców. Już na starym moście obowiązywał ruch wahadłowy. Potem, gdy rozpoczęły się prace przy budowie nowej przeprawy, powstał most tymczasowy, który również miał ograniczenia tonażowe. Dla ciężarówek był zamknięty. Te musiały pokonywać długi objazd.
Nowa przeprawa kończy się długą walką o most, który pozwoli miejscowości Trybsz nadal się rozwijać.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]