Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz: 11 milionów i dworzec będzie piękny

Jerzy Wideł
Gmach zabytkowego dworca jest w dramatycznym stanie - stropy trzeba było podeprzeć
Gmach zabytkowego dworca jest w dramatycznym stanie - stropy trzeba było podeprzeć Stanisław Śmierciak
Agencja Architektoniczna Centrum z Krakowa i czeska firma kolejowa Sudop Polska z siedzibą w Pradze wygrały przetarg na generalny remont dworca kolejowego w Nowym Sączu. Zleceniodawca projektu - spółka PKP Dworce Kolejowe z Warszawy - wyznaczył projektantom termin sfinalizowania prac na koniec tego roku. Remont rozpocznie się w połowie 2012 roku.

Czytaj także: Nowy Sącz: będzie mniej kursów PKS

- Z czeską firmą Sudop współpracujemy od kilku lat. Brała udział między innymi w projekcie stacji kolejowej przy lotnisku Okęcie - mówi Ryszard Frankowicz, prezes agencji Centrum. - Możemy się też pochwalić takimi inwestycjami, jak Dworzec Główny w Krakowie, dworzec kolejowy w Częstochowie i stacja w Stróżach.

Prace remontowe będą prowadzone pod okiem służb konserwatorskich. Zachowane zostaną bryła budynku dworcowego, detale architektoniczne i zabytkowy peron z żeliwnymi podporami. Zmieni się przede wszystkim otoczenie dworca od strony alei Stefana Batorego.

Przypomnijmy, że pierwszy nowosądecki dworzec - jednopiętrowy, drewniany - oddano do użytku w dniu uruchomienia linii kolejowej łączącej Tarnów z Leluchowem w 1876 roku. Obecny wygląd secesyjnego budynku pochodzi z lat 1908-1909. Pomysłodawcą był architekt związany z wiedeńskimi kolejowym biurami projektowymi. Wnętrze zabytkowego budynku poddano przebudowie w latach 80. minionego stulecia. Od tego czasu dworzec popadał w ruinę.

- To już zakrawało na skandal - mówi senator Stanisław Kogut, który usilnie zabiegał o pieniądze na generalny remont gmachu. - Udało się zdobyć fundusze z budżetu centralnego. Będziemy mieli stary nowy dworzec.

Ryszard Frankowicz powiedział nam, że myślą przewodnią projektu jest stworzenie na bazie obecnego budynku czegoś na kształt dworca o charakterze regionalnym, który połączyłby funkcje stacji kolejowej, autobusowej i przystanku dla busów prywatnych linii.

- Nie da się utrzymać dworca wyłącznie ze sprzedaży biletów, więc planujemy wygospodarować miejsce na działalność komercyjną związaną z obsługą autobusów - wyjaśnia prezes Frankowicz. - Jestem pewien, że w przyszłości z usług kolei będzie korzystać znacznie więcej pasażerów niż teraz, mających do dyspozycji eleganckie, czyste, schludne szynobusy wożące ludzi do Tarnowa, Limanowej, Krynicy i Muszyny.

Wybieramy najpiękniejszą kandydatkę do Sejmu z Małopolski [ZDJĘCIA]. Zdecyduj, kto powinien wygrać!

Prawybory. Kto powinien zostać posłem? Głosuj: Małopolska Zachodnia okręg 12, Kraków okręg 13, Podhale Nowy Sącz okręg 14, Tarnów okręg 15.

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska