https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Powstanie rondo na zakopiance, będą korki [MAPA, WIZUALIZACJA]

Tomasz Mateusiak
Wstępna koncepcja ronda (prowadzącego do galerii), które stanie na zakopiance w Nowym Targu.
Wstępna koncepcja ronda (prowadzącego do galerii), które stanie na zakopiance w Nowym Targu. Fot. BOSe International
Pokonanie drogi z Nowego Targu do Zakopanego za rok może być jeszcze większą udręką. Drogowcy pozwolili na szosie zbudować rondo.

Budowa ronda związana jest z planowanym powstaniem centrum handlowego w stolicy Podhala. Obiekt, który pomieści dwa supermarkety i pasaż handlowy z 60 sklepikami oraz parking na 600 aut, stanie na granicy Nowego Targu i Szaflar, tuż przy zakopiance (vis-a-vis sklepu budowlanego). Licząca 25 tys. mkw. galeria ma ruszyć do końca IV kwartału 2015 roku.

- O ile sama galeria pewnie się góralom spodoba, to moim zdaniem bulwersujący jest dojazd do tego obiektu - uważa Bartłomiej Stachoń, zawodowy kierowca z Podhala. - Kto wymyślił rondo? Będą tworzyć się na nim gigantyczne korki!

Rondo stanie około 2 km za przyszłym węzłem komunikacyjnym, który zakończy ekspresową 2-pasmową zakopiankę, jaka do 2020 r. ma dojść do Nowego Targu. O ile nią kierowcy pojadą szybko, to po zjeździe na starą drogę pod Tatry (koncepcja budowy 2-pasmowej szosy do Zakopanego upadła), staną w korku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie widzi nic złego w pomyśle budowy ronda na zakopiance.

- Kilkanaście miesięcy temu właściciel przyszłej galerii handlowej wystąpił do nas z wnioskiem o pozwolenie na budowę zjazdu z drogi krajowej - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiej GDDKiA. - Nie zgodziliśmy się na to, więc jego projektant przedstawił inne koncepcje. Uzgodniliśmy, że na swój koszt właściciel galerii wybuduje na zakopiance rondo i to do niego dobiegnie gminna droga, z której będzie zjazd do galerii.

Zdaniem GDDKiA, to najlepsze rozwiązanie z proponowanych przez dewelopera. Ten jednak nie wspomniał o stosowanym w podobnych przypadkach wiadukcie, jaki mógłby powstać nad zakopianką i o zjazdach z obu jego stron. Przy takim rozwiązaniu ruch nie byłby tamowany przez klientów sklepów. Sami drogowcy też takiego rozwiązania nie narzucili. Przystali na wielokrotnie tańsze rondo.

Maciej Mazur z firmy Mallson, która jest odpowiedzialna za wynajem powierzchni w planowanym obiekcie, przekonuje, że to tylko jedna z możliwości zjazdu do galerii, a cały obiekt jest dalej w sferze projektowania (nowotarskie starostwo nie ma jeszcze wniosku o wydanie pozwolenia na budowę).

Wątpliwe jednak, by koncepcja zjazdu miała się zmienić. Inwestor chce uruchomić galerię w grudniu 2015 r. Gdyby miał ponownie ustalać warunki zjazdu (poprzednie negocjacje z GDDKiA trwały miesiącami), musiałby odsunąć w czasie otwarcie, a tym samym zmienić umowę z firmami, którym już wynajął część powierzchni.

Zdaniem eksperta

Jacek Osiński, ekspert ds. infrastruktury drogowej w Zespole Doradców Gospodarczych "TOR":
- W naszym kraju kilka lat temu utarło się głupie przekonanie, że rondo to świetne rozwiązanie krzyżowania dróg, bo nie tworzą się korki - mówi ekspert. - To bzdura. Na rondach tworzą się korki, i to czasem ogromne. Bez wątpienia właśnie takie będą stały przed rondem planowanym na zakopiance. W sezonie będzie się tu stało 24 godziny, a po sezonie tylko 20 godzin na dobę! Naprawdę dziwię się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na takie rozwiązanie się zgodziła. Ono uderzy w kierowców. Zamiast umożliwić im spokojny dojazd na wypoczynek w Tatry, zafundujemy im kolejne miejsce, gdzie będą tkwili w korkach.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
driver
Gdybyś faktycznie był drogowcem, to byś takich głupot nie wypisywał!
Jeśli ktoś ma zamiar budować obiekt potrzebujący połączenia z drogą publiczną, to jest jego obowiązek, żeby na swój koszt oraz własnym staraniem to połączenie wybudować i tak jest zawsze w przypadku wszelkich przydrożnych inwestycji, jak stacje benzynowe, markety, centra handlowe, hotele czy zajazdy, a nawet w przypadku domu jednorodzinnego.
W tym przypadku ponieważ inwestor będzie się włączał do drogi krajowej o dużym natężeniu ruchu, a centrum handlowe też będzie generowało duży ruch, to jedynym poprawnym rozwiązaniem może być tylko budowa wiaduktu oraz skrzyżowania bezkolizyjnego.
A jeśli inwestorowi się to nie podoba, to wcale nie musi się włączać do drogi krajowej, może przecież połączyć się z drogą osiedlową, a mieszkańcy będą mu za to niewątpliwie bardzo wdzięczni ;)
Z
ZZMaciek
No oczywiście, wreszcie jakieś inwestycje się pojawiają w NT, to od razu sztuczna afera. Ta galeria to najlepsze co się mogło przytrafić w NT, ludzie od dawna chcieli centrum handlowego, porządnych sklepów, kina, itp. Dziennikarz powinien przeciętnego mieszkańca zapytać, co na ten temat sądzi! NT powinien się rozwijać, a nie tkwić w przeszłości. Mam nadzieję, że to nie odstraszy inwestorów i że nie będzie to ostatnia duża inwestycja w Nowym Targu.
d
drogowiec
to juz jest chore zeby prywatny inwestor budowal rondo . To powinno budowac panstwo bo to jest jego obowiazek .bo Polacy placa przy paliwie tak wysoki podatek ze panstwo powinno stac nie tylko na rondo ale i na drogi i mosty . A nie dziadowac,
d
drogowiec
to juz jest chore zeby prywatny inwestor budowal rondo . To powinno budowac panstwo bo to jest jego obowiazek .bo Polacy placa przy paliwie tak wysoki podatek ze panstwo powinno stac nie tylko na rondo ale i na drogi i mosty . A nie dziadowac,
d
drogowiec
to juz jest chore zeby prywatny inwestor budowal rondo . To powinno budowac panstwo bo to jest jego obowiazek .bo Polacy placa przy paliwie tak wysoki podatek ze panstwo powinno stac nie tylko na rondo ale i na drogi i mosty . A nie dziadowac,
P
Podejrzliwy
Doświadczenie życiowe podpowiada, że ktoś wziął nielichą łapówę od inwestora tej galerii za wydanie zezwolenia na budowę ronda na jednej z ważniejszych dróg w Polsce południowej. Dzięki tej przychylnej decyzji, inwestor zaoszczędził mnóstwo kasy.
Druga ewentualność to taka, że chodzi o celowe utrudnienie dojazdu do Zakopanego i skierowanie całego ruchu do Białki Tatrzańskiej.
Która z nich jest bardziej prawdopodobna, to czytelnicy sami muszą zdecydować.
...
Właściciel będzie zasilał kase gminy podatkami, sklepy sie otworzą i będzie zatrudnienie, na minimalna krajową i w niedzielę też ale będzie, a kupujcie dalej u swoich .... My w Krakowie juz wiemy jak to działa ...
...
Właściciel będzie zasilał kase gminy podatkami, sklepy sie otworzą i będzie zatrudnienie, na minimalna krajową i w niedzielę też ale będzie, a kupujcie dalej u swoich .... My w Krakowie juz wiemy jak to działa ...
y
yale
Ale u nas zrobią rondo, żeby się przekonać już po miesiącu, że jeden z drugim mądrala miał rację.
M
Mądry góral
To trzeba się przekwalifikować, wyuczyć się nowego zawodu, a jak się nie chcę uczyć to do łopaty.
G
Gość
Bo ludzie nie patrzą co będzie jak to powstanie ...tylko się cieszą ,że będą sobie mieli blisko Galerię Handlową....ale że za chwile dużo ludzi straci prace to nikogo nie obchodzi..
s
sajber
Teraz nie ma korków więc trzeba zrobić remont i korki , potem rondo i przez 2 lata korki ... a później postanowią zrobić wiadukt bo są korki i przecież to nie ich pieniądze więc co ich to interesuje ... I kazdy normalny człowiek to rozumie i nie postawił by tam ronda ... ale niestety tam nie pracują normalni ludzie :-)
S
Szlony góral
Przecież to jedna z obiecanych inwestycji na igrzyska w 2022r!
Miały być inwestycje - będą!
Miały być nowe drogi/skrzyżowania - będą!
A korków nie będzie na rondzie bo i tak wszystko się zadławi na moście w Białym Dunajcu!
N
Nowotarżanin
Ja tylko chciałbym, by dwupasmówka z Lubnia została dociągnięta do Nowego Targu. Chyba lepiej zrobić wiadukt niż rondo. Ja i tak jak już jadę w stronę Tatr to nie w stronę Białego Dunajca i Zakopanego, tylko w stronę Białki Tatrzańskiej.
l
lol
Łohoho - zimowa stolica... korków
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska