Zdaniem Ochojskiej, która ma orzeczony pierwszy stopień niepełnosprawności, nowoczesny pociąg nie jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. - Chciałam jechać z Krakowa do Warszawy. Mój stan zdrowia nie pozwalał na wejście do pociągu. Dlatego poprosiłam o to bym mogła skorzystać z platformy dla niepełnosprawnych, dzięki której mogłabym dostać się do środka pociągu - opowiada Ochojska.
Użycia platformy odmówiła jednak obsługa pociągu. Tłumaczyła się tym, że zakazują im tego wewnętrzne przepisy. Zgodnie z nimi z platformy mogą korzystać jedynie osoby jeżdżące na wózkach. Zamiast tego Ochojskiej zaproponowano "wciągnięcie na pokład".
Ochojska odmówiła. Założycielka Polskiej Akcji Humanitarnej zamieściła też w internecie zdjęcia z 19 grudnia zeszłego roku na których widać, jak obsługa pendolino użyła platformy, by pomóc jej wysiąść z pociągu.
- Sprawę będziemy badać - mówi rzeczniczka PKP Intercity, Zuzanna Szopowska. - Proszę mi wierzyć, że nikomu nie chcieliśmy zrobić na złość. Końcem tygodnia będziemy mieli spotkanie z załogami konduktorskimi i z pewnością ten przypadek będziemy omawiać - dodaje rzeczniczka.
Szopowska zaznacza też, że "winda, w którą wyposażony jest każdy pociąg Pendolino jest dedykowana osobom, które poruszają się na wózkach".
Ostatecznie Ochojska do Warszawy poleciała samolotem LOT-u.
Oświadczenie PKP Intercity
Każdy pasażer potrzebujący asysty w korzystaniu z pociągów Pendolino może liczyć na wsparcie drużyny konduktorskiej, która została do tego przeszkolona. Jeśli jest osobą poruszającą się na wózku może skorzystać ze specjalnej windy zaprojektowanej na potrzeby tej grupy podróżnych. Platforma nie posiada barierek, których mogłaby się chwycić osoba stojąca, dlatego w przypadku, gdy pasażer porusza się o kulach, gwarantujemy pomoc obsługi pociągu. Takie wsparcie zostało również zaproponowane Pani Janinie Ochojskiej. Serdecznie przepraszamy pasażerkę za zaistniałą sytuację. Dodatkowo, otrzyma od PKP Intercity w ramach rekompensaty voucher na przejazd dowolną trasą i pociągiem PKP Intercity.
Nowy i zmodernizowany tabor PKP Intercity jest standardowo wyposażany w rozwiązania ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności. W Pendolino zostały zlokalizowane w trzecim członie. W środku znajdują się dwa miejsca z przestrzenią na wózek oraz przystosowana toaleta. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część gastronomiczna i pomieszczenie obsługi pociągu. Dodatkowo, w pociągach EIP zastosowano ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille'a, a informacje o kolejnych stacjach podawane przez system nagłośnieniowy.
Przejazd osoby niepełnosprawnej warto zgłosić dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu, lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi przewoźnika. Nawet na stacjach, na których przewoźnik nie dysponuje zapleczem, pomoc jest organizowana we współpracy z zarządcą dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa jest bezpłatna.
Zuzanna Szopowska
Rzecznik prasowy PKP Intercity S.A.
CZYTAJ TEŻ: Przetestowaliśmy Pendolino [NOWE ZDJĘCIA, WIDEO]
Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
