https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przetestowaliśmy Pendolino [NOWE ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Pendolino w Krakowie
Pendolino w Krakowie Fot. Adam Wojnar
Od wczoraj z Krakowa do Warszawy lub Gdańska pojedziemy nowoczesnymi składami Pendolino. Pociąg jest wygodny i cichy, a w stolicy będziemy w 2 godz. 28 min..., jeśli nie będzie opóźnień

WIDEO: Pociąg Pendolino z pasażerami już ruszył w trasę

Źródło: TVP, X-News

Wczoraj na tory wyjechały pociągi Pendolino, którymi z Krakowa pojedziemy do Warszawy i Gdańska. Dla PKP to historyczna chwila. Sprawdziliśmy, czy także dla pasażerów. Przetestowaliśmy, jak jedzie się pendolino oraz czy te pociągi to rzeczywiście nowa jakość na kolei.

Pendolino codziennie będzie wyjeżdżać z Krakowa siedem razy. Pierwsze wyjechało wczoraj o godz. 6.05.

WIDEO: Kraków. Pierwsi pasażerowie pendolino na trasie Kraków - Warszawa - Gdynia

Źródło: Jan Latała, Gazeta Krakowska

Wybieramy kolejny kurs - o godz. 10.03. Podróż ma trwać 2 godz. 28 min.

Godz. 9.20 - przy peronie piątym stacji Kraków Główny stoi już srebrno-błękitny skład. Szerokie okna posiadają żaluzje, ale nie da się ich otwierać.

Godz. 9.35 - Oglądamy pociąg. Ma siedem wagonów. Ostatni to wagon z 45 miejscami w pierwszej klasie. Pozostałe to klasa druga z 345 miejscami w wagonach bezprzedziałowych oraz 12 w trzech przedziałach 4-osobowych (dla matek z dziećmi). Łącznie składem mogą pojechać 402 osoby. Dotychczas na Pendolino sprzedano już 60 tys. biletów. Najwięcej na trasie Kraków - Warszawa.

9.45 - Przed każdym wejściem stoją stewardzi. Informują m.in. o konieczności posiadania biletu. Można je kupić w kasach, biletomatach, przez stronę internetową i aplikację mobilną, ale nie u konduktorów w pociągach. Jeśli o tym zapomnimy, zapłacimy karę 650 zł. Ceny na połączenie Kraków - Warszawa zaczynają się od 49 zł, ale ich liczba jest ograniczona. W większości przypadków podróż z Krakowa do Warszawy kosztuje 105-150 zł (w zależności od dostępnej puli biletów ze zniżką 10-30 proc. lub bez ulgi).

9.59 - Zajmujemy miejsce w drugiej klasie. Fotele mają zielone obicie, zamiast szarego, które znajdowało się w wagonie o wyższym standardzie, i pozbawione są miękkich zagłówków. Mimo to można poczuć się komfortowo. Każdy pasażer ma do dyspozycji rozkładany fotel, stolik, lampkę oraz gniazdko elektryczne. Pomiędzy częścią siedzeń znajdują się też większe, rozkładane stoliki. Niestety na razie brakuje internetu.

10.03 - Pociąg rusza, bez szarpnięcia ani pisków. To jedna z największych zalet Pendolino - pociąg jest cichy.

10.20 - Pasażerowie otrzymują poczęstunek. Do wyboru tylko napój zimny lub ciepły. Nie ma, znanych z innych pociągów Intercity, ciasteczek. Przekąska - tylko w pierwszej klasie. Idę na kilkuminutowy spacer po pociągu.

WIDEO: Pendolino od środka. Spacer po pociągu

Źródło: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

10.45 - Spacer po składzie zakończony. Na końcu przedziałów znajdują się stelaże na bagaż. W pociągu jest miejsce na rowery i elektroniczne wyświetlacze pokazujące przebieg trasy. Zaletą jest przystosowanie składów do potrzeb niepełnosprawnych - miejsca oznaczono alfabetem Braille'a, są windy, dzięki którym osoba na wózku może dostać się od pociągu.

11.15 - Komunikat z głośników informuje pasażerów, że pociąg osiągnął prędkość 200 km/h. Tak szybko będzie jechał na odcinku CMK do Olszamowic w woj. świętokrzyskim. Pierwszy raz w historii polski pociąg z pasażerami jedzie z taką prędkością. Nadal jest cicho.

WIDEO: Tak pendolino przekroczył prędkość 200 km/h

Źródło: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

12.43 - Pendolino wjeżdża na stację Warszawa Centralna z 12-minutowym opóźnieniem (oficjalnie z powodu technicznych problemów na trasie). Podróż była przyjemna.

Co o Pendolino myślą podróżni
Sylwia Partyka: Podróż Pendolino jest świetna. Jest komfotowo, a pociąg "płynie" nawet przy prędkości 200 km/h.

Mariusz: Jestem zadowolony z przebiegu podróży. Jeżeli tak to wszystko będzie działać, to zmieni się obraz polskich kolei w oczach pasażerów. Zauważyłem też wyższą kulturę i częstsze zwroty grzecznościowe wśród obsługi. Nie mieli też problemu z biegłym porozumiewaniem się językiem angielskim.

Bartosz Gaciel: Pociąg jest bardzo wygodny, bez porównania z innymi. Dobrze, że kolej się rozwija. Bardzo zadowalające są czasy przejazdów na wszystkich trasach. Jeśli pendolino nie będzie miało częstych opóźnień, to w moich oczach będzie miało bardzo wysoką ocenę. Jeśli chodzi o obsługę, to widać, że dopiero uczą się wykonywania swoich zadań, ale idzie im bardzo dobrze. Bardzo przyjemne jest to, że w tym składzie nie czuć prędkości.

Pan Józef: Trudno jest nie ocenić przejazdu Pendolino pozytywnie, jeśli podróż tym składem z Krakowa do Warszawy trwa 2,5 godz., a kilka dni temu jechałem pociągiem, który pokonywał tę samą trasę w 3 godz. i 40 min.

Pan Adam: Jadę z Krakowa do Gdańska, ale podróż Pendolino wcale się nie dłuży.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
realista
A strona zakupu biletów na Pendolino na intercity.pl znów nie działa i za żadne skarby nie można kupić biletu na to "cudo techniki"
m
marek popiela
Maszynisci Pendolino to prawdziwi demoni szybkosci bo zaden inny Polak oprocz Hermaszewskiego
(kosmonauta z czasow Gierka) nie poruszal sie z taka szybkoscia bedac na ziemi. Jedzie taki jak blyskawica z Krakowa do Gdyni i tam w Gdyni wysiada idzie spac do noclegowni PKP gdzie z innymi kolejorzami pije wodke a pozniej wali sie na zelazna prycze przykryta zielonym kocem w kratke z napisem "Wars" i tak dosypia do rana kiedy to go budzi gruba baba prowadzaca noclegownie o imieniu Jozefa i glosem przesiaknietym tanim winem i papierosami bez filtra wola: "wstawaj Mietek bo trzeba pojechac Pendolino do Krakowa i Ty masz kurs za 30 minut".
r
roztropny
Poruszyles tutaj bardzo istotny problem i tez sie nad nim zastanawiam. Wszyscy przeciez wiedza ze wystepowanie padaczki jest wprost proporcjonalne do szybkosci z jaka sie poruszamy. A wiec przy szybkosci 200 km/godzine szanse wystapienia padaczki sa 200 razy wieksze niz jezeli na przyklad stoimy. Jakie mechanizmy istnieja w Pendolino aby zapobiec tego typu zdarzeniom i czy na przyklad maszynista ma w kabinie osobe ktora go obserwuje caly czas i natychmiast odbiera stery pociagu kiedy maszynista zapada na padaczke.
t
trutty
Ciekaw jestm ile zarabia taki maszynista co kieruje Pendolino i jak sie na taka prace zalapac. Pytanie jest tez czy przechodza oni jakies badania medyczne bo na jednym ze zdjec wyraznie widac ze gosciu ktory prowadzi Pendolino mial operacje na mozgu bo widac blizne na jego glowie. Mam nadzieje ze nie cierpi na padaczke bo coby to bylo kiedy mial padaczke w tej szoferce Pendolino przy szybkosci 200 km/godz i nikt o tym nie wiedzial bo on tam jest sam bez pomocnika.
m
marek popiela
A ja sie pytam jak rozwiaza problem Cyganow w Pendolino ktorzy beda wsiadac w kilku osobowych grupach aby tradycyjnie krasc bagaze a przeciez wiadomo ze nikt ich nie zmusi do zaplacenia kary 650 zlotych lub tym bardziej nawet im sie postawic?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska