https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

PKP Intercity odebrało nowe lokomotywy. Będą jeździć na trasie Kraków - Kołobrzeg

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
PKP Intercity odebrało kolejne pięć lokomotyw Griffin EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Dwie sztuki trafiły do Krakowa. Na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań na czele pociągu IC Malczewski.

Nowe lokomotywy Griffin EU160, przeznaczone do obsługi połączeń realizowanych przez Zakład Południowy PKP Intercity w Krakowie, zaprezentowano w piątek (14 marca)na terenie bocznicy kolejowej Zakładu Południowego PKP Intercity przy ul. Półłanki.

Zgodnie z zapowiedziami złożonymi blisko rok temu, PKP Intercity przyspieszyło odbiory nowych lokomotyw. Spółka systematycznie przyjmuje kolejne lokomotywy produkowane przez polskiego producenta. Tylko w marcu przewoźnik odebrał już pięć Griffinów EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienia złożone przez PKP Intercity obejmują 96 lokomotyw tej serii, przewoźnik odebrał już 66. egzemplarz.

Nowe lokomotywy także w Krakowie

Lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat. Spółka jest największym odbiorcą tego typu maszyn.

To sprawdzona konstrukcja o prędkości maksymalnej 160 km/h, która zastępuje starsze lokomotywy nie osiągające takiej prędkości oraz wyeksploatowane lokomotywy elektryczne serii EP09. Nowe maszyny są też bardziej niezawodne, co pozwala na podwyższanie punktualności pociągów PKP Intercity.

Griffiny EU160 trafiają do kolejnych lokomotywowni PKP Intercity. Eksploatuje je już zakład w Warszawie i w Gdyni. Teraz dwie sztuki trafiły do Krakowa. Na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań na czele pociągu IC Malczewski.

Plany taborowe na 2025 rok

W 2025 roku do PKP Intercity oprócz lokomotyw trafią także wagony. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Dzięki temu podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.

Realizacje polskich producentów

Fabryka NEWAG realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia oprócz dostawy lokomotyw EU160. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów.

W fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto.

PKP Intercity podpisało z polskimi producentami umowy na lokomotywy, składy zespolone i wagony o wartości ponad 16,5 mld zł.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska