- Obecnie w centrum Krakowa pociągi korzystają z dwóch torów. Zmieni się to od 11 czerwca, kiedy wprowadzona zostanie kolejna korekta rozkładu jazdy pociągów. Od tego dnia pociągi będą mogły korzystać ze wszystkich czterech torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Prace wykonywane są w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
Docelowo na wszystkich czterech torach ma obowiązywać ta sama prędkość 100 km/h.
Jednym z kluczowych elementów była budowa estakad kolejowych (zastąpiły nasypy) między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką.
- Zarówno estakady kolejowe jak i wiadukt nad ulicą Grzegórzecką są już gotowe. Obecnie najważniejszy etap prac to budowa nawierzchni kolejowej, tak by przygotować te obiekty do ruchu pociągów po czterech torach kolejowych. Przed wykonawcami jeszcze wiele prac: rozwieszenie sieci trakcyjnej, przygotowanie i sprawdzenie wszystkich systemów sterowania ruchem kolejowym. Nowe tory musza też przejść niezbędne kolejowe odbiory. To wszystko stanie się w najbliższych tygodniach - wyjaśnia Piotr Hamarnik.
Budowa S7. Kiedy pojedziemy w końcu wygodną dwupasmówką z Kr...
Powstały też mosty kolejowe nad Wisłą (dwa są gotowe, na ukończeniu jest trzeci wraz z kładką pieszo-rowerową).
Po obu stronach linii kolejowej toczą się prace przy budowie kolejnych elementów przystanku Kraków Grzegórzki. Wykonawcy budują klatki schodowe i szyby wind.
Podróżni będą mogli korzystać z klatki schodowej i wind, którymi wyjadą na perony przystanku Kraków Grzegórzki z dwóch stron - od Hali Targowej i ul. Dietla. Kolejne wejścia (schody) na przystanek budowane są od strony ul. Berka-Joselewicza.
- Pierwsi podróżni będą mogli skorzystać z nowego przystanku od kolejnej korekty rozkładu jazdy, która planowana jest na wrzesień - informuje Piotr Hamarnik.
Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? To mit

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!