FLESZ - Przyszłość transportu kolejowego

- Od 12 czerwca pociągi będą korzystać z dwóch torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Poprawią się warunki prowadzenia ruchu w regionie - podkreślają w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Obecnie do przejazdów wykorzystywany jest jeden tor. Kończy się budowa drugiego. Ułożone są tory. Energetycy wywieszają sieć trakcyjną. Wiadukty kolejowe nad ul. Powstańców Wielkopolskich, Dekerta, Kopernika i Grzegórzecką przeszły testy obciążeniowe. Podobnemu sprawdzianowi poddany zostanie drugi z trzech mostów nad Wisłą.
Tory są prowadzone nowymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.
Kraków. Trasa Łagiewnicka: trwają ostatnie prace. Samochody ...
Docelowo przez centrum Krakowa pociągi mają jeździć czterema torami. - Przygotowywany tor przeznaczony będzie dla ruchu pociągów dalekobieżnych. Na tym odcinku składy będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych. Takie rozwiązanie – cztery tory, ułatwi prowadzenie ruchu i możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń - podkreślają w PKP PLK.
Nowe tory powstają w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Częścią tego zadania jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika.
Rozbudowywany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, tak by docelowo mogły się na nim pomieścić 4 tory.
Przypomnijmy, że w przypadku wiaduktu nad ul. Grzegórzecką najpierw rozbudowano obiekt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie prac dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. Ostatecznie we wrześniu 2021 r. wiadukt wykreślono z rejestru zabytków i na początku tego roku rozpoczęto prace.
- 2 z 5 łuków wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką są już gotowe. W czerwcu wykonawcy przystąpią do kolejnego etapu prac nad jezdnią w kierunku ulicy Dietla - informują w PKP PLK.
Tuż przy wiadukcie, obok Hali Targowej, powstaje nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Na dwóch peronach będą się zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej. Podróżni będą mogli nimi dojechać m.in. do Tarnowa, Wieliczki, Skawiny, Miechowa, czy na lotnisko.
W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Jeden z nich jest już gotowy. Drugim mostem (środkowy) pociągi mają pojechać w połowie czerwca tego roku. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta.
Przebudowywany jest także m.in. przystanek Kraków Zabłocie. Wykonawcy powiększyli tam halę nad peronami, a teraz pracują przy budowie dodatkowych torów. Podobnie jak na przystanku Kraków Grzegórzki tam również będą się zatrzymywać wszystkie pociągi szybkiej kolei aglomeracyjnej.
- Oto najbardziej nieokiełznany park kieszonkowy w Krakowie. Królują w nim... chwasty!
- Wyjątkowe i bardzo tanie domy do remontu wystawione na sprzedaż w Małopolsce!
- Ogrody Sióstr Klarysek. Zobaczcie sami, jak tam pięknie ZDJĘCIA
- Masny Ben w klubie Energy2000, czyli grube balety w przytkowickiej dyskotece
- Trasa Łagiewnicka wygląda na gotową. Kiedy pojedziemy nową drogą?