Od najbliższej niedzieli 15 grudnia 2024 roku wchodzi nowy rozkład jazdy dla pociągów w całym kraju, również w Małopolsce.
Od 15 grudnia, dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i unijnych, podróżni wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków. Pasażerów czekają krótsze czasy podróży. Zwiększy się atrakcyjność oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych.
– Realizowane prace umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże. To otwiera przed przewoźnikami nowe możliwości. Nasze wspólne działania pozwalają na stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej, z której chętnie korzystają podróżni, co pokazują statystki: z roku na rośnie liczba pasażerów kolei. To cieszy – mówi Michał Gil, członek zarządu – dyrektor ds. eksploatacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jakie zmiany czekają jeżdżących pociągami w Małopolsce?
W przypadku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) pociągi na jej pierwszej trasie (SKA1) z Krakowa do Wieliczki będą kursować co 30 minut przez cały dzień, uruchomiona zostanie nowa linia komunikacyjna Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Podłęże wykorzystująca nowe przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek (14 par dodatkowych pociągów).
Ponadto zwiększona zostanie liczba pociągów przyspieszonych Kraków – Katowice (wzrost z 4 do 7 par). Równolegle pojawią się dodatkowe 3 pary pociągów osobowych relacji Kraków – Trzebinia – Oświęcim.
Większa liczba pociągów uruchomiona zostanie na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (wzrost z 7 do 9 par), Kraków – Bielsko-Biała (wzrost z 7 do 9 par) i Nowy Sącz – Stróże. Oprócz tego wysłużone zostaną relacje pociągów Kolei Śląskich relacji Katowice – Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów w celu poprawy obsługi aglomeracji krakowskiej.
Krótsze podróże i nowe połączenia
W nowym rozkładzie jazdy z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w rekordowym czasie 2 godz.1 min (IC Tatry) – to m.in. efekt zakończonych prac na tzw. kolejowej zakopiance.
Od początku obowiązywania nowego rozkładu dobrze znany pasażerom pociąg „Luxtorpeda” będzie kursował nie tylko w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, ale we wszystkie weekendy przez cały rok.
Jego godziny kursowania pozwolą na jednodniowy wyjazd do Zakopanego umożliwiając spędzenia na miejscu niemal 10 godzin:
Kraków Główny odj. 6.28 – Zakopane przyj. 9.20;
Zakopane odj. 19.22 – Kraków Główny przyj. 22.
Powrót połączenia „Beliansky Express” do Popradu
Od soboty 28 grudnia 2024 r. ponownie ruszy natomiast „Beliansky Express” pozwalający dotrzeć z Muszyny do zlokalizowanej po południowej stronie Tatr miejscowości Poprad.
Podobnie jak w okresie wakacyjnym pociąg ten będzie kursować w weekendy 2 razy w ciągu dnia i będzie skomunikowany z połączeniami z Krakowa i Krynicy-Zdrój.
Dalsze rozszerzenie oferty pierwszej linii SKA
Zmiany w rozkładach dotyczą także Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) Krakowie i aglomeracji.
Kolejne rozszerzenie oferty obejmie trasę SKA1. Na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia pociągi będą kursować z 30-minutową częstotliwością od godziny 5 do 22.
Dodatkowo rozszerzony zostanie dobowy zakres kursowania pociągów - pierwszy kurs z Wieliczki Rynek-Kopalnia odjedzie o 4.11 (godzinę wcześniej niż obecnie) natomiast ostatni kurs do Wieliczki odjedzie ze stacji Kraków Główny o 23.38 (godzinę później niż dotychczas).
Z kolei na odcinku Kraków Lotnisko – Kraków Główny zmieniono układ ostatnich połączeń w dobie dla lepszej obsługi późnowieczornych przylotów do Kraków Airport. W miejsce połączenia odjeżdżającego o 0.37 ze stacji Kraków Lotnisko zostają wprowadzone dwa nowe:
Kraków Lotnisko odj. 0.07 – Kraków Główny przyj. 0.24;
Kraków Lotnisko odj. 0.57 – Kraków Główny przyj. 1.14.
Dodatkowe kursy na trasie SKA3 do Oświęcimia
Rozszerzona zostanie także oferta przewozowa na trasie SKA3 Kraków – Trzebinia – Oświęcim. Dodatkowa para pociągów poprawi dojazd do Krakowa w godzinach porannego szczytu przewozowego w dni robocze, zwiększając częstotliwość połączeń SKA3 pomiędzy godziną 7.30 a 8.30 do 30 minut:
(Tarnów odj. 4.04) – Kraków Główny przyj. 5.22 / odj. 5.26 – Oświęcim przyj. 6.28
Oświęcim odj. 7 – Kraków Główny przyj. 8.03
Po wprowadzeniu dodatkowych połączeń pasażerowie na odcinku Trzebinia – Kraków Główny będą mieć do dyspozycji w dni robocze nawet do 5 pociągów osobowych i przyspieszonych w godzinie.
Nowy przystanek na trasie SKA2
Od 15 grudnia uruchomiony zostanie nowy przystanek osobowy – Kraków Piastów. Będzie on zlokalizowany na liniach kolejowych numer 8 i 95 w sąsiedztwie stacji Kraków Batowice i obsłuży pasażerów m.in. na trasie SKA2 Kraków – Miechów – Kozłów – Sędziszów.
Nowy przystanek ma zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną zlokalizowanego w północnowschodniej części Krakowa osiedla Piastów, umożliwiając dojazd pociągiem do centrum miasta w zaledwie 8 minut.
Jednocześnie ma poprawić dostępność wschodniej części Krakowa dla pasażerów z miejscowości położonych na trasie pociągów SKA2, pozwalając im na kontynuację podróży komunikacją miejską ze zlokalizowanych w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych.
W PKP podkreślają, że pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
W Małopolsce lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki, nie tylko wspomniany Kraków Piastów, ale również Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek.
- Z Nowej Huty do centrum w nieosiągalnym wcześniej czasie. Ten przystanek zrobi furorę
- Awantura o linię Kraków - Myślenice. Dlaczego mieszkańcy zablokują zakopiankę?
- W Krakowie powstał nowy przystanek kolejowy. Otwarcie w niedzielę
- Nowa linia Kraków - Podłęże. Mieszkańcy Złocienia chcą, by pociąg jechał też tamtędy
