Spis treści
- Linia SKA4 jest bardzo potrzebna obrzeżom Krakowa (Nowa Huta, Kościelniki, Przylasek Rusiecki) i bardzo wyczekiwana przez mieszkańców, ponieważ jest jedyną szybką opcją dojazdu do centrum, gdyż podróż zamiast godzinę potrwa 20 minut. Jednak zastanawiamy się jako mieszkańcy, dlaczego linia ta nie będzie kursować wg rekomendacji ekspertów jako okrężna, która jedzie przez Nową Hutę, Kościelniki, Przylasek Rusiecki i wraca drugą stroną przez Złocień, Bieżanów i Płaszów do Dworca Głównego - komentuje pan Daniel, jeden z mieszkańców os. Złocień.
Wnioskują o dodatkową trasę przez Złocień i Bieżanów
Zaznacza, że w tej sprawie skontaktował się z nami w imieniu mieszkańców os. Złocień.
- Na różnych grupach internetowych często wymieniamy się uwagami i pomysłami dotyczącymi komunikacji. Na osiedle Złocień nie jeżdżą tramwaje, na linię tramwajową trzeba będzie czekać latami. Wyjazd stąd samochodem czy autobusem wiąże się ze staniem w ogromnych korkach. W przypadku autobusów częste są opóźnienia. Jedynym obecnie sposobem na szybki dojazd do centrum Krakowa, czy do innych dzielnic jest pociąg - mówi pan Daniel. - Jest więc niezrozumiałe, że planowana nowa linia ma się kończyć w Podłężu, a mogłaby odciążyć zatłoczoną obecnie linię SKA 3 z Tarnowa, która zwłaszcza w godzinach szczytu jest przepełniona. Wielu mieszkańców okolic Złocienia czy Bieżanowa potrzebuje szybkiego połączenia z centrum miasta i dodatkowe kursy na tych przystankach linii SKA4 pomogłyby rozłożyć ruch zwłaszcza w godzinach szczytu. Może choć część kursów mogłaby być wydłużona, robić pętlę i obejmować też osiedle Złocień - dodaje.
Planują rozwój linii szybkiej kolei Tarnów - Kraków
Za organizację połączeń kolejowych w regionie odpowiadają władze województwa.
- Założeniem Województwa Małopolskiego jest zapewnienie atrakcyjnej oferty na wszystkich liniach w Aglomeracji Krakowskiej. Wszystkie działania, które realizujemy zmierzają w tym kierunku. Oczywiście ilość połączeń jest nierozerwalnie związana z dostępnością taboru kolejowego. Systematycznie zwiększamy ilość pociągów poruszających się po regionie - podkreśla Magdalena Opyd, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego.
W Urzędzie Marszałkowskim wyjaśniają, że przystanek Kraków Złocień obecnie obsługiwany jest średnio dwoma kursami na godzinę w kierunku Krakowa Głównego. Z kolei ze stacji Kraków Nowa Huta odjeżdża tylko kilka kursów na dobę.
- Organizator, planując relację nowej linii komunikacyjnej, starał się zapewnić możliwie jak najbardziej atrakcyjną ofertę dla rejonów Krakowa, które obecnie nie mają dostępu do kolei lub mają go w bardzo ograniczonym zakresie - informują w Urzędzie Marszałkowskim.
Przyznają przy tym, że nie bez znaczenia są w tym przypadku przepisy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przydzielającej trasy pociągów.
W Urzędzie Marszałkowskim zwracają uwagę, że zgodnie z zapisami Regulaminu sieci 2024/2025 PKP PLK S.A. definicją relacji pociągu jest „droga przejazdu pociągu pomiędzy rozkładowym punktem początkowym i końcowym, przy czym punkt początkowy relacji pociągu nie może być jednocześnie jej punktem końcowym”. Zdaniem przedstawicieli urzędu oznacza to, że nie ma możliwości uruchomienia pociągów w okrężnej relacji Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Podłęże – Kraków Złocień – Kraków Główny.
- Dodam tylko, że Województwo Małopolskie planuje również rozwój oferty na linii SKA3 Tarnów – Kraków. Realizacja będzie możliwa po pozyskaniu większej liczby taboru. Organizator podejmuje działania w tym zakresie. We wrześniu tego roku podpisana została umowa wykonawcza na zakup pierwszych sześciu pojazdów, które powinny zostać dostarczone do końca 2026 roku - dodaje Magdalena Opyd.
Otworzą nowe przystanki kolejowe w Krakowie
Przypomnijmy, że w rocznym rozkładzie jazdy 2024/2025 przewidziane są postoje pociągów relacji Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Podłęże na obecnie funkcjonujących stacjach i przystankach Kraków Batowice, Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta, a także na wybudowanych nowych przystankach Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek.
Obecnie funkcjonują trzy główne linie kolei aglomeracyjnej:
SKA1 Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia;
SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków Główny – Sędziszów;
SKA3 Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
Dodatkowe pociągi dla Małopolski
Zwiększanie liczby połączeń i częstotliwości kursów SKA uzależnione jest od zwiększania taboru kolejowego.
W związku z tym Województwo Małopolskie zawarło umowę ramową z firmą NEWAG S.A na dostawę 25 sztuk wieloczłonowych pociągów. Jej całkowita wartość wynosi ponad 1,3 mld PLN. Na podstawie Umowy ramowej województwo będzie zawierało umowy wykonawcze na dostawę pojazdów.
Pierwsza umowa wykonawcza została podpisana 30 września 2024 roku i obejmuje zakup 6 pociągów, finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM). Całkowita wartość umowy wynosi 341 819 988,00 zł brutto. Pojazdy będą dostarczone w 2026 roku.
- Dzięki zawartej umowie 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych zasili Koleje Małopolskie. Z pewnością wpłynie to na dalszy rozwój oferty przewozowej, na czym skorzystają mieszkańcy małopolskich miast i powiatów - podkreśla marszałek Małopolski Łukasz Smółka.
EZT objęte umową będą posiadały 236 miejsc siedzących oraz 550 miejsc ogółem (siedzących oraz stojących). Sześć pojazdów pomieści 3 300 pasażerów. Natomiast cała flota 25 pojazdów będzie przewozić 13 750 pasażerów.
Nowoczesne pojazdy przystosowane będą do przewozu osób z niepełnosprawnościami, kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych, pasażerów z ciężkim bagażem oraz obcokrajowców nie znających języka polskiego, dzięki wyposażeniu pojazdów m. in. w rampę służącą do wsiadania i wysiadania osób niepełnosprawnych, toaletę przystosowaną dla osób niepełnosprawnych z przewijakiem dla niemowląt, wydzielone miejsca dla osób uprzywilejowanych, bezstopniowe, podświetlane przejścia międzyczłonowe, podświetlane stopnie, poręcze, wydzieloną powierzchnię na bagaż i przewóz rowerów, pętlę indukcyjną na całej długości pojazdu oraz komunikaty wygłaszane i wyświetlane w języku angielskim.
Pociągi będą obsługiwane przez małopolskiego przewoźnika Koleje Małopolskie Sp. z o.o. i mają być przeznaczone do obsługi tras SKA w województwie małopolskim oraz województwach sąsiednich:
SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko
SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Oświęcim
SKA3 Tarnów – Kraków Główny – Oświęcim
Kraków Główny – Nowy Sącz
Kraków Główny – Jasło
Jasło – Krynica-Zdrój
Kraków Główny – Zakopane