https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Osiem wariantów nowej zakopianki i trzypasmowa autostrada z Wrocławia do Tarnowa

Piotr Tymczak
Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej.
Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej. Anna Kaczmarz
Rozbudowa autostrady A4 do trzech pasów na odcinku od Wrocławia przez Kraków do Tarnowa, a także osiem wariantów nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic - o takich rozwiązaniach rozmawiano podczas spotkania w krakowskim magistracie. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowali na nim władzom miasta i radnym plany rozwoju kluczowych dróg w regionie na najbliższe lata.

- Rozbudowa o trzeci pas autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Tarnowa znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych. Już jest przygotowywana dokumentacja dotycząca rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ulicy Kąpielowej - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Poszerzą także obwodnicę Krakowa

Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad obejmuje okres do 2030 roku z perspektywą 2033 roku. Jest więc plan, by w ciągu najbliższych lat autostrada A4 na odcinku z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa została rozszerzona o trzeci pas.

Ta trasa przebiega też przez obwodnicę Krakowa. Podczas spotkania rozmawiano również o tym, aby rozważyć, by na odcinku od węzła Balice do węzła Opatkowice w przyszłości w jednym kierunku można było jeździć nawet nie po trzech, a czterech pasach w każdym kierunku. Uzasadnienie było takie, że z tego odcinka oprócz przejazdów tranzytowych między miastami już teraz wielu kierowców korzysta także do podróży w ruchu lokalnym.

Długa droga do docelowego wariantu zakopianki

Kolejnym kluczowym rozwiązaniem drogowym w regionie ma być budowa drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. W GDDKiA przekonują, że obecna zakopianka nie będzie już w stanie przyjąć natężenia ruchu prognozowanego po 2035 roku.

Niedawno GDDKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla nowego odcinka zakopianki. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie możliwych wariantów przebiegu trasy.

Przypomnijmy, że w styczniu 2022 roku GDDKiA zaprezentowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków-Myślenice. W ramach tego dokumentu zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy. Wtedy wszystkie proponowane rozwiązania zostały mocno oprotestowane. Nie udało się też wypracować kompromisowego wariantu społecznego.

W znalezieniu ostatecznej wersji ma pomóc STEŚ. Podczas spotkania z przedstawicielami urzędu i radnymi, przedstawiciele GDDKiA przekazali więcej szczegółów. W ramach opracowywania STEŚ wykonawca najpierw na zasadzie modelowania komputerowego stworzy ok. 50 wariantów nowej drogi. Z nich wybrane zostanie co najmniej 8 wariantów, które poddane będą wstępnym konsultacjom społecznym.

Ominąć Kraków bez rujnowania Swoszowic i Opatkowic

Jeżeli wybranych zostanie 8 wariantów nowej S7 Kraków-Myślenice, to jeden z nich ma dotyczyć rozbudowy obecnej zakopianki. Pięć wariantów dotyczyłoby rozpoczęcia nowej drogi w Krakowie. W tym wypadku do wytypowania miejsca rozpoczęcia nowej trasy zostałby wzięty pod uwagę obszar od węzła Bieżanów do węzła w Opatkowicach przy obecnej zakopiance. Do tego powstałby jeden wariant drogi S7 omijającej Kraków po stronie wschodniej i jeden wariant zakładający rozpoczęcie trasy na zachód od obecnej zakopianki.

- Wnioskowałem, by oczekiwania Krakowa zrewidować do dwóch wariantów rozpoczęcia trasy: na węźle Bieżanów albo na węźle Sidzina w rejonie Skawiny. Oba rozwiązania dają możliwość obejścia Krakowa a nie zrujnowania w związku z budową drogi Swoszowic i Opatkowic. Można byłoby także do proponowanych wariantów dodać wielką zachodnią obwodnicę Krakowa, która zaczynałaby się jeszcze przed obecnym zjazdem na bramki przed Krakowem na odcinku autostrady A4 z Katowic - mówi radny Grzegorz Stawowy z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami.

Moje miasto. A może hybrydowa zakopianka z Krakowa do Myślenic?

Z ośmiu wariantów dla nowej zakopianki miałyby zostać wybrane trzy, w tym jeden rekomendowany przez GDDKiA, które zostałyby przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Później przeprowadzone byłyby ostateczne konsultacje społeczne i wybrany ostateczny wariant.

Plany są takie, by nowa zakopianka mogła powstać w drugiej połowie lat 30. obecnego wieku.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dorota
Pytanie do autora artykułu. Czy mógłby Pan zapytać radnemu Grzegorzowi Stawowemu pytanie: jakie miejscowości można zrujnować zamiast Opatkowic czy Swoszowic (odnoszę się do cytatu z artykułu)? Bo skora budowa dróg to rujnowanie miejscowości to warto, by to dopisać to też wprost. Bo ładnie brzmi nie chcemy zrujnowania dwóch dzielnic Krakowa. Jednak co w zamian: zrujnowanie czego? To już nie brzmi tak ładnie. A przy tej drodze (S7) sytuacja jest jasna: nie ma możliwości, by czegoś nie zrujnować, bo oprócz niewielkiego obszaru na węzeł Tuchowska nie ma rezerwy pod S7. Stąd moje pytanie: jakie miejscowości można zrujnować?
D
Dorota
4 czerwca, 9:21, Rhw:

Jakiś chory upór ( żeby nie głupota ) forsuje się wykonanie trasy S7 z Krakowa do Myślenic ( ok 30km) trasami w koło po 50 - 65 km !

TYLKO PO CO TAK WYDŁUŻAĆ PRZEJAZD I KOSZTY EKSPLOATACJI DROGI I ZANIECZYSZCZANIA SPALINAMI !

NO PO CO ?

Drogę powinno się prowadzić najkrótszą trasą, czyli po śladzie dziś istniejącej 7 ! Można poprowadzić ruch tranzytowy na estakadach i tunelach tam gdzie niema miejsca , a lokalny na dzisiejszej siódemce!

PO CO TE KOMBINACJE - NO TYLKO PO TO BY ZA TO KASĘ WYRWAĆ - bo nikt za darmo tych wariantów nie robi - za tą kasę był była by już jakaś estakada !

Dokładnie tak - wyniki studium korytarzowego w sprawie s7 wykazały, że im bliżej starej zakopianki tym lepiej: większe przejęcie ruchu (czyli to są te krótsze trasy). Ale to nie w smak Krakowowi - więc cały czas wymyślają dziwne alternatywy. Niestety GDDKiA, która w studium korytarzowym wybrała obszar 3 wariantów do dalszych prac (czyli STEŚ) - bo w wielokryteriowej analizie były najkorzystniejsze, czyli wariant 1 (najbliżej starej zakopianki, najkrótszy) i dwa alternatywne: 2 i 5 odpuściła i w STEŚ ma być badany większy obszar. A wszystko to przez to, że jak nawet w tym artykule wypowiada się polityk samorządowy: rujnować nie można Swoszowic i Opatkowic (dzielnice Krakowa). Tylko już mu brak odwagi, by napisać co można rujnować w zamian, a w efekcie 2 razy więcej miejscowości - bo jak droga będzie dłuższa to i obszar rujnowania większy.

R
Rhw
Jakiś chory upór ( żeby nie głupota ) forsuje się wykonanie trasy S7 z Krakowa do Myślenic ( ok 30km) trasami w koło po 50 - 65 km !

TYLKO PO CO TAK WYDŁUŻAĆ PRZEJAZD I KOSZTY EKSPLOATACJI DROGI I ZANIECZYSZCZANIA SPALINAMI !

NO PO CO ?

Drogę powinno się prowadzić najkrótszą trasą, czyli po śladzie dziś istniejącej 7 ! Można poprowadzić ruch tranzytowy na estakadach i tunelach tam gdzie niema miejsca , a lokalny na dzisiejszej siódemce!

PO CO TE KOMBINACJE - NO TYLKO PO TO BY ZA TO KASĘ WYRWAĆ - bo nikt za darmo tych wariantów nie robi - za tą kasę był była by już jakaś estakada !
A
A44
3 czerwca, 10:41, A-4:

A odcinek A-4 z Wrocławia do granicy powinien mieć obecnie 5 pasów. Trzy to za mało! To zabytkowa droga prawie 100 letnia. 3 pasy na obecny ruch na odcinku od Wrocławia do Legnicy nic nie zmieni. Trzeba planować przyszłość.

3 czerwca, 15:44, Gość:

Horror będzie jak podejmą decyzję tworzenia trzeciego pasa zamiast budowy równoległej A4 bis.

Przez okres budowy trzeciego pasa, wyburzania wiaduktów, budowy nowych - tylko TIRy będą jeździły przy wyłączeniu jednego kierunku a osobówki objazdami, bo nie pojadą razem z TIRami – będą miażdżone

Pieprzysz głupoty. Będzie budowana cała osobna jezdnia, a dotychczasowa A4 będzie działać normalnie.

G
Gość
3 czerwca, 12:05, Capito?:

A idźcież w p… powiedzmy: „na szczaw” z tą swoją „nową zakopianką”, nawet w dwudziestu wariantach. Nikt tu tego nie chce.

Bramki na ograniczony wjazd do Zakopanego

G
Gość
Wyprzedzanie na drogach w Niemczech. Gdzie nie wolno tego robić?

https://www.mypolacy.de/poradnik/wyprzedzanie-na-drogach-w-niemczech-gdzie-nie-wolno-tego-robic/
G
Gość
3 czerwca, 10:41, A-4:

A odcinek A-4 z Wrocławia do granicy powinien mieć obecnie 5 pasów. Trzy to za mało! To zabytkowa droga prawie 100 letnia. 3 pasy na obecny ruch na odcinku od Wrocławia do Legnicy nic nie zmieni. Trzeba planować przyszłość.

Horror będzie jak podejmą decyzję tworzenia trzeciego pasa zamiast budowy równoległej A4 bis.

Przez okres budowy trzeciego pasa, wyburzania wiaduktów, budowy nowych - tylko TIRy będą jeździły przy wyłączeniu jednego kierunku a osobówki objazdami, bo nie pojadą razem z TIRami – będą miażdżone

C
Capito?
A idźcież w p… powiedzmy: „na szczaw” z tą swoją „nową zakopianką”, nawet w dwudziestu wariantach. Nikt tu tego nie chce.
A
A-4
A odcinek A-4 z Wrocławia do granicy powinien mieć obecnie 5 pasów. Trzy to za mało! To zabytkowa droga prawie 100 letnia. 3 pasy na obecny ruch na odcinku od Wrocławia do Legnicy nic nie zmieni. Trzeba planować przyszłość.
W
Wojtek22
Bez względu na to który wariant zostanie wybrany, to mam nadzieję , że węzły będą dostosowane do natężenia ruchu. Oby się nie powtórzyła "szopka" z węzła Mistrzejowice.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska