Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Osiem wariantów nowej zakopianki i trzypasmowa autostrada z Wrocławia do Tarnowa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej.
Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej. Anna Kaczmarz
Rozbudowa autostrady A4 do trzech pasów na odcinku od Wrocławia przez Kraków do Tarnowa, a także osiem wariantów nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic - o takich rozwiązaniach rozmawiano podczas spotkania w krakowskim magistracie. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowali na nim władzom miasta i radnym plany rozwoju kluczowych dróg w regionie na najbliższe lata.

- Rozbudowa o trzeci pas autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Tarnowa znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych. Już jest przygotowywana dokumentacja dotycząca rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ulicy Kąpielowej - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Poszerzą także obwodnicę Krakowa

Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad obejmuje okres do 2030 roku z perspektywą 2033 roku. Jest więc plan, by w ciągu najbliższych lat autostrada A4 na odcinku z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa została rozszerzona o trzeci pas.

Ta trasa przebiega też przez obwodnicę Krakowa. Podczas spotkania rozmawiano również o tym, aby rozważyć, by na odcinku od węzła Balice do węzła Opatkowice w przyszłości w jednym kierunku można było jeździć nawet nie po trzech, a czterech pasach w każdym kierunku. Uzasadnienie było takie, że z tego odcinka oprócz przejazdów tranzytowych między miastami już teraz wielu kierowców korzysta także do podróży w ruchu lokalnym.

Długa droga do docelowego wariantu zakopianki

Kolejnym kluczowym rozwiązaniem drogowym w regionie ma być budowa drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. W GDDKiA przekonują, że obecna zakopianka nie będzie już w stanie przyjąć natężenia ruchu prognozowanego po 2035 roku.

Niedawno GDDKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla nowego odcinka zakopianki. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie możliwych wariantów przebiegu trasy.

Przypomnijmy, że w styczniu 2022 roku GDDKiA zaprezentowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków-Myślenice. W ramach tego dokumentu zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy. Wtedy wszystkie proponowane rozwiązania zostały mocno oprotestowane. Nie udało się też wypracować kompromisowego wariantu społecznego.

W znalezieniu ostatecznej wersji ma pomóc STEŚ. Podczas spotkania z przedstawicielami urzędu i radnymi, przedstawiciele GDDKiA przekazali więcej szczegółów. W ramach opracowywania STEŚ wykonawca najpierw na zasadzie modelowania komputerowego stworzy ok. 50 wariantów nowej drogi. Z nich wybrane zostanie co najmniej 8 wariantów, które poddane będą wstępnym konsultacjom społecznym.

Ominąć Kraków bez rujnowania Swoszowic i Opatkowic

Jeżeli wybranych zostanie 8 wariantów nowej S7 Kraków-Myślenice, to jeden z nich ma dotyczyć rozbudowy obecnej zakopianki. Pięć wariantów dotyczyłoby rozpoczęcia nowej drogi w Krakowie. W tym wypadku do wytypowania miejsca rozpoczęcia nowej trasy zostałby wzięty pod uwagę obszar od węzła Bieżanów do węzła w Opatkowicach przy obecnej zakopiance. Do tego powstałby jeden wariant drogi S7 omijającej Kraków po stronie wschodniej i jeden wariant zakładający rozpoczęcie trasy na zachód od obecnej zakopianki.

- Wnioskowałem, by oczekiwania Krakowa zrewidować do dwóch wariantów rozpoczęcia trasy: na węźle Bieżanów albo na węźle Sidzina w rejonie Skawiny. Oba rozwiązania dają możliwość obejścia Krakowa a nie zrujnowania w związku z budową drogi Swoszowic i Opatkowic. Można byłoby także do proponowanych wariantów dodać wielką zachodnią obwodnicę Krakowa, która zaczynałaby się jeszcze przed obecnym zjazdem na bramki przed Krakowem na odcinku autostrady A4 z Katowic - mówi radny Grzegorz Stawowy z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami.

Moje miasto. A może hybrydowa zakopianka z Krakowa do Myślenic?

Z ośmiu wariantów dla nowej zakopianki miałyby zostać wybrane trzy, w tym jeden rekomendowany przez GDDKiA, które zostałyby przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Później przeprowadzone byłyby ostateczne konsultacje społeczne i wybrany ostateczny wariant.

Plany są takie, by nowa zakopianka mogła powstać w drugiej połowie lat 30. obecnego wieku.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska